Jen v Ostravě loni přibylo 25 kilometrů cyklotras a jejich síť se tak rozrostla na 228 kilometrů. A při podzimním sčítání cyklistů padl na oblíbené stezce kolem řeky Ostravice rekord.
„Za čtyři hodiny po ní projelo 1 200 cyklistů, z toho 800 po novém úseku od hradu do Hrabové,“ líčí cyklokoordinátor Martin Krejčí.
V regionu zároveň přibývá nehod cyklistů. „Zatímco v roce 2010 šetřila policie na území ostravského okresu 58 dopravních nehod s účastí cyklistů, v roce 2014 už to byl dvojnásobek, tedy 116 nehod,“ říká Petr Hohn, který vyhodnocuje dopravní nehodovost pro městskou firmu Ostravské komunikace.
Přibývá i vážných následků. Na Ostravsku před pěti lety jeden cyklista zemřel, čtyři utrpěli těžké a 29 lehké zranění. V roce 2012 už zemřeli na stejném území tři cyklisté, šest utrpělo těžké a 31 lehká zranění. Loni řešili policisté 108 nehod s cyklisty, jednoho mrtvého, šest těžce a 58 lehce zraněných. A stejná je situace i jinde.
Týdně v nemocnici přijmou až tři cyklisty s těžkými úrazy
„Každý týden nám teď sanitky nebo vrtulníky přivážejí dva až tři cyklisty z celého kraje s těžkými úrazy. Často jsou v ohrožení života, ale většinu se podaří zachránit,“ popisuje primář Traumatologického centra Fakultní nemocnice Ostrava Leopold Pleva.
Mimo nebezpečí už je podle něj i 43letý pacient s poraněním mozku, který 12. srpna přeletěl přes řídítka poté, co prudce zabrzdil při jízdě z kopce v obci Ostravice. Byl v bezvědomí, ale měl štěstí.
Před příjezdem sanitky ho začali oživovat lidé, kteří jeli kolem auty, mezi nimiž byla i lékařka. „Léčba takových pacientů trvá týdny,“ upozornil Pleva, podle kterého nárůst nehod cyklistů souvisí s rozvojem cyklistiky i dalších sportů.
„Před 20 lety na kole skoro nikdo nejezdil, teď jsou v teplých dnech cyklostezky plné nejen cyklistů, ale i lidí na koloběžkách, kolečkových bruslích, skateboardech nebo longboardech, do toho se mísí chodci i maminky s kočárky. Je dobře že lidé dělají něco pro své zdraví, ale když nejsou ohleduplní a nedávají si přednost, přibývá srážek,“ dodává lékař.
Přilbu měla při kontrole polovina dospělých
Zranění cyklisté čím dál víc zaměstnávají i krajskou záchrannou službu. „Ještě před pěti lety to byla výjimka, teď se v letní sezoně častěji stává, že v jediném dni ošetříme pět cyklistů. Letošním rekordem je osm v jeden den,“ říká mluvčí záchranky Lukáš Humpl.
Policejní mluvčí Daniela Vlčková dodala, že předloni evidovali 546 cyklistů, kteří byli účastníky dopravních nehod v kraji – a 354 nehod zavinili. Loni jejich počet opět stoupl. „Účastníky dopravních nehod bylo 598 cyklistů, přičemž 369 nehod zavinili,“ říká Vlčková.
Lékaři doporučují, aby i dospělí lidé, kteří to nemají povinné, jezdili na kole s přilbou. „Ze zkušeností víme, že dospělí berou přilbu téměř vždy do terénu, ale mnohem méně, když jedou po městě,“ říká Humpl.
Na to doplatil minulý měsíc například 64letý cyklista v Městě Albrechticích. Jeho manželce vběhla do cesty drůbež a jedna slepice se jí zapletla do špic předního kola. Žena spadla, muž do ní narazil a spadl také. Protože neměl přilbu, skončil v nemocnici s podezřením na otřes mozku.
Strážníci v řadě měst regionu se připojili k projektu nazvanému Na kole jen s přilbou, jehož cílem je zvyšovat bezpečnost cyklistů. „Při kontrole v červenci se ukázalo, že přilbu měla pouze polovina dospělých cyklistů,“ říká mluvčí opavských strážníků Petra Stonišová s tím, že jen loni zahynulo v celé zemi 68 cyklistů, z nichž 56 nemělo ochranu hlavy.
Děti sice mají přilby, ale často špatně připevněnéK městům, která se zapojila do projektu nazvaného Na kole jen s přilbou, patří i Český Těšín. Tamní strážníci oslovují cyklisty pravidelně, naposledy o víkendu. „Protože na území města přibyly cyklostezky, roste zájem o cyklistiku a přibývá i dopravních nehod s účastí cyklistů, snažíme se je přesvědčit, že používání ochranných přileb má smysl nejen u dětí do osmnácti let, pro které je to povinné. K nejtragičtějším nehodám totiž patří ty, při nichž dochází k poranění hlavy a mozku,“ říká ředitel Městské policie v Českém Těšíně Petr Chroboczek. Uplynulou sobotu zastavovali strážníci cyklisty v okolí Sportovní lávky v parku Adama Sikory. Kontrolovali vybavení kola i upevnění přileb. „Nerozdáváme pokuty, ale informační materiály nebo reflexní prvky a hovoříme s cyklisty o smysluplnosti ochrany hlavy. Zájemcům jsme vysvětlili, jak správně vybrat a používat přilbu, jak mají mít podle vyhlášky vybavené kolo, proč je důležité, aby za zhoršených světelných podmínek nejen viděli na cestu, ale byli i sami vidět,“ popisuje strážník a manažer prevence kriminality Petr Glaic. Upozornil na to, že všechny malé děti měly sice na hlavě přilbu, ale většině je strážníci upravovali, protože rodiče je špatně upevnili. „Děti mívají přilbu příliš volnou, při pádu by se jim mohla smeknout a nesplnila by tak svůj účel,“ dodal Glaic. (les) |