Pondělí 27. září 2021, svátek má Jonáš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 27. září 2021 Jonáš

Konstruktéra Tatře závidí světové automobilky. Věrný je jí dvacet let

  19:03
Od motorů přes kabiny až k závodním speciálům pro Rallye Dakar. Tak vypadá profesní kariéra Radomíra Smolky, šéfkonstruktéra, kterého Tatře závidí ty největší světové automobilky. On ale kopřivnické firmě zůstává věrný už od roku 1995, kdy do ní po studiích nastoupil. Stal se technickým ředitelem a zároveň i členem představenstva.

Pozornost Radomíra Smolky k Tatře přitáhl před lety Karel Loprais a jeho účast na Dakaru. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Předseda představenstva vás vychvaluje coby největší poklad Tatry, větší než tatrovácký koncept podvozku. Jak často dostáváte nabídky od konkurence?
Hlavně v době, kdy Tatře nebylo moc dobře, v roce 2012, mě nadháněly různé headhunterské firmy, měl jsem možnost jít pracovat do DAFu, něco se rýsovalo i s Renaultem, ale já jsem celkem odolával, protože jsem doufal, že to dobře dopadne. I manželka mi říkala, že jsem blázen, že zůstávám. Nejhorší to bylo v září, to jsem byl už hodně nalomený kývnout vlastně na jakoukoli nabídku. A v říjnu převzal Tatru nový majitel a zachránil ji.

Čili chyběl měsíc a šel jste pryč?
Dá se to tak říct. Tehdy v září mě oslovil Petr Rusek a řekl mi, co s Tatrou chystají, takže jsem zůstal.

Chtěl jste vždy dělat strojařinu? Navrhovat automobily?
U strojařiny jsem chtěl být vždy, auta přišla až později. Otec byl strojvedoucí, děda byl strojvedoucí, praděda taky, měl jsem dlouho jasno, že chci být strojvedoucím také. Ale lékař byl proti, mám špatné oči, že nemám šanci. Tak jsem je chtěl alespoň konstruovat. Zlomilo se to v roce 1985, 1986, kdy jsem byl v osmé třídě. Tehdy jsem už věděl, že chci dělat strojařinu. Už jsem se zabýval motorkami, pionýrama...

Co jste s pionýrem dělal?
Asi tak jako všichni. Zvedal jsem výfuk, dělal kapotáže, repasoval motor. Věděl jsem, že chci dělat strojařinu, jen jsem nevěděl jakou.

A to jste se dozvěděl kdy?
Ten zlomový bod by se dal nazvat „Tatra–Loprais–Dakar“. V roce 1986 jsem zaznamenal nějakého pana Lopraise, že jede Dakar, začal jsem se zajímat o Tatru a auta obecně a vše jsem směřoval k autům. Paradoxně jsem nešel na automobilovou průmyslovku do Kopřivnice, ale na průmyslovku do Vsetína.

Vy jste ze Vsetína?
Ne, jsem z Hustopečí nad Bečvou. Už na průmyslovce jsem platil za úplného šílence do Tatry, což na VUT Brno pokračovalo, k Tatře se vázala i má diplomová práce, v Tatře jsem hned po absolutoriu v srpnu 1995 nastoupil a jsem tady dodnes.

Radomír Smolka.

Čemu jste se věnoval?
Na začátku hlavně motorům.

Vzduchem chlazené motory, které byly jednou z tradičních součástí Tatry, se už asi moc nevyvíjejí. Firma nakupuje vodou chlazené motory jinde.
Samozřejmě, že smutný jsem, ale za vším jsou peníze, za vším je ekonomika. Klobouk dolů před našimi motoráři, kteří náš motor vytáhli na Euro 5. Výše to už moc nejde, stálo by to ohromné peníze, je to daň pokroku. Samozřejmě jsou tady diskuse s motoráři, kteří chtějí motory vyvíjet dál. Oni říkají, že to jde, ale je to o penězích. Když chce zákazník vodou chlazený motor, tak mu jej prostě prodáme. Kde je akceptují, prodáváme vzduchem chlazený motor. Navíc jsme malý výrobce, to povědomí o Tatře ve světě, že to jsou náklaďáky se vzduchem chlazenými motory, není moc velké. A Hans Ledwinka, který té tatrovácké koncepci s centrální nosnou rourou a vzduchem chlazeným motorem vdechl život, šel pro tyto motory hlavně kvůli ceně. Pro Tatru je důležitá centrální nosná roura s kyvnými polonápravami, ne jaký má motor. Ale je mi těch vzduchem chlazených motorů líto. Pořád na nich pracujeme.

Jaký je podíl vzduchem chlazených motorů na celkovém prodeji aut?
Ještě to je pořád padesát až šedesát procent. Ale naše zatím poslední Tatra Phoenix je výkonově tak jinde, že si ji objednává stále více zákazníků.

Zmínil jste Hanse Ledwinku, konstruktéra, který udělal z Tatry to, co je, který jí vymyslel koncepci, již závod využívá dodnes. Jak jej vnímáte?
Hans Ledwinka je člověk, který je veřejností obrovsky nedoceněný. Vedle tatrovácké koncepce se podílel na vývoji prvního sériově vyráběného aerodynamického auta na světě, byl tím, od koho Ferdinand Porsche – a ví se, že se znali – převzal koncept slavného brouka. O Porschem mluví a ví každý, o Ledwinkovi ne. Klobouk dolů před Porschem, mám ho rád, mám doma čtyři jeho životopisy, jeden v angličtině, ale o Ledwinkovi se toho tolik neví. Já jsem přesvědčen, že nejen že byl na úrovni Porscheho, ale že jej svými myšlenkami i převyšoval.

Zmínil jste Rallye Dakar. Dostal jste se k závodění blíž?
Řekl bych, že ano. Auta pro Dakar jsem navrhoval, třikrát jsem se té soutěže i zúčastnil. Je to nádherné.

Chtěl byste si Dakar zopakovat? Firmě se daří, třeba se ty možnosti zase rozšíří.
Chtěl, ale už ne jako závodník, ale spíše coby vedoucí týmu. To by mi asi sedělo lépe, už nejsem nejmladší a nemám takovou fyzičku, jako jsem měl. Ale testů závodních aut se účastním pořád.

Jakou má účast na závodě, jako je Dakar, pro automobilku vůbec smysl?
Je to prostor, kde si můžeme v té největší zátěži dlouhodobě otestovat naše díly. A to v obou směrech. Na jednu stranu využíváme díly, které jsme udělali pro Dakar v našich autech, na druhou stranu pak zase zkoušíme na Dakaru díly ze sériové výroby.

Kdy Tatra zase porazí Kamaz?
Kamaz dnes můžeme porazit, ale nemůžeme jej zatím porážet. Jako všude jde o peníze. A těch má závodní tým Kamazu opravdu hodně.

Je to lepší auto?
Ne, je normální. Ale řidiči jsou vyježdění, mají otestované všechny součástky, vědí, jak dlouho jim jaká vydrží, kdy ji vyměnit. To vše vám umožní při testech peníze. Tedy že můžete více testovat. A v tom je jejich výhoda. My tolik peněz bohužel nemáme.

Parlamentní volby v roce 2021 se konají ve dvou dnech, v pátek 8. října od 14 do 22 hodin a v sobotu 9. října od 8 do 14 hodin. Ve volbách vybíráme dvě stovky poslanců Sněmovny ve 14 volebních krajích.

Krajští lídři: Lubomír Zaorálek, Leo Luzar, Lubomír Volný, Ivo Vondrák, Tomio Okamura, Jiří Komárek, Zbyněk Stanjura, Lukáš Černohorský

  • Nejčtenější

Muž našel při stavbě pergoly poklad. Za tisíce grošů dostane půl milionu

Přes dva tisíce pražských grošů z dob Karla IV. a Václava IV. náhodně objevil muž v červnu 2016 na Vítkovsku. Po pěti...

Autobus vyjel z D1 a letěl 12 metrů vzduchem. Řidič přiznal, že usnul

Obrovské štěstí mělo ve čtvrtek dopoledne přes třicet cestujících v autobusu společnosti FlixBus, který havaroval na...

V zatopeném lomu na Bruntálsku se nevynořil potápěč, vytáhli jej mrtvého

Ve známé potápěčské lokalitě v zatopeném lomu Šífr u Svobodných Heřmanic na Bruntálsku nevyplaval z ponoru 61letý...

Pestrý svět slečny Igy. Čte klasiky, poslouchá Pearl Jam, má ráda Česko i kafe

Premium Před rokem způsobila v tenisové říši kolosální pozdvižení, když v devatenácti senzačně vyhrála Roland Garros. Na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Výsledky ME volejbalistů 2021: vyhráli Italové, Češi skončili ve čtvrtfinále

Ve čtyřech zemích a šesti městech bojovala od 1. do 19. září čtyřiadvacítka týmů o medaile z mistrovství Evropy...

Mizejí už i chodníky. Ústecké ghetto se vymyká, čeká ho nový režim

Premium Ve čtvrti Mojžíř v Ústí nad Labem, která se za dvacet let změnila ze solidního sídliště v ghetto, nastane nový režim....

Zabaveno. Policie hon na Savova nevzdává, vzala mu nemovitosti a sto milionů

Premium Kontroverzní podnikatel František Savov je už sedm let obviněn v případu obřích daňových úniků a zhruba stejnou dobu se...

Vlak do Chorvatska klidně zruším, pokud problémy s ním neustanou, tvrdí Jančura

Premium Skupina Student Agency se během léta zvedla z covidového dna, přesto za sebou táhne půlmiliardový účet a chybí jí i...

  • Další z rubriky

Bruntálské školy učí děti podnikat. Ve vyučování i v kroužcích

Od návrhu přes vlastní výrobu a propočet nákladů až po stanovení ceny a prodej. Bruntálské děti od letošního září blíže...

Nepolapitelný. Agent Vašek vysílal i ze štramberské Trúby, StB jej nikdy nechytila

Premium Štramberská Trúba slouží jako rozhledna už od začátku dvacátého století. Tak znají věž někdejšího hradu i její dnešní...

V Opavě zemřeli dva lidé s covidem za týden, situace v regionu se zhoršuje

Ostrava, Opava, Havířov – tři moravskoslezská infekční oddělení pečují o téměř čtyři desítky lidí s nemocí covid-19. V...

Obnova jezera v Hlučíně se protáhne až o půl roku. Příští léto asi neotevře

Až o půl roku se protáhne obnova Hlučínského jezera. Kvůli podzimním povodním a odlišnému podloží. S otevřením letního...

Když holčičky testují: Jak se bude líbit panenka Kitten Cafté?
Když holčičky testují: Jak se bude líbit panenka Kitten Cafté?

Na 20 maminek a jejich holčiček tentokrát čeká kelímek s panenkou Kitten Catfé. Zapojte se do testování a získejte pro svoji holčičku další...

Jsem zohavená, říká Linda Evangelista. Po kryolipolýze je k nepoznání

Topmodelka Linda Evangelista se rozhodla bojovat s projevy stárnutí pomocí kryolipolýzy a skončila podle svých slov...

Anife Vyskočilová má chatu v Suchdole s krásným výhledem na Prahu

Vzpomínáte si na poslední díl seriálu Sanitka, natočený podle skutečné události, kde na zahrádkářskou kolonii v...

Nechávat teď ležet peníze na účtu v bance je holý nerozum

S rostoucí inflací si teď láme hlavu nejedna domácnost s volnými penězi. Řeší otázku, kam peníze uložit, jak je...

Marek Ztracený na koncertě spadl z pódia na hlavu a skončil v nemocnici

Zpěvák Marek Ztracený bude na koncert v Pardubicích dlouho vzpomínat. Během vystoupení si nevšiml, že je už na okraji...

Lucie Šafářová a Tomáš Plekanec se vzali, ukázali fotky z veselky

Přestože na jaře prohlašovali, že kvůli drahému rozvodu hokejisty Tomáše Plekance do svatby nebudou investovat,...