Elektromobily, podpora cyklodopravy i kvality životního prostředí a lákání investorů. Všechny tyto úkoly se skrývají pod pojmem takzvaných Smart Cities a Smart regionu. O „chytrém konceptu“ besedují spolky a ministerstvo podepisuje smlouvy s městy. V praxi jde hlavně o spolupráci pro získávání prostředků z Evropské unie.
„Mimo jiného můžeme lépe získat finance na projekty zaměřené na snížení energetické náročnosti, udržitelnou dopravu, snižování emisí a podporu nových technologií. Městům pomáháme vytvořit žádosti tak, aby se potkaly s vypsanými dotačními tituly. Přizpůsobujeme i výzvy národního programu, aby na něj pasovaly některé projekty, které už jsou ve městech připravené,“ vysvětlil náměstek ministra životního prostředí Vladimír Smrž.
Koncept je ale zatím dost nekonkrétní. „Nemusí se vždy jednat o jednotlivé projekty, jde o přístup a sdílení myšlenek nebo technologií konceptu Smart Cities,“ nastínila náměstkyně ostravského primátora Kateřina Šebestová.
Ostrava zvažuje bikesharing - půjčovnu kol
Jednou z hlavních myšlenek projektu je podpořit takzvanou čistou dopravu. Lidé by tak mohli méně jezdit v autech a více využívat kola. Ta by si na jednom místě půjčili a na dalším vrátili.
„Takzvaný bikesharing zvažujeme. V Ostravě máme vytipovaných několik lokalit, kde by byly stojany s koly k zapůjčení. Na další místa se v současné době ptáme ještě pomocí dotazníku na webu. Následně vyhlásíme tendr na dodavatele, který navrhne celý systém ‚na klíč‘, tedy nejen způsob úhrady, aplikaci, ale také zabezpečení kol,“ popsala Šebestová.
Lidé v regionu ale na cykloturistiku nemusí být připraveni. „Cyklistika je jednou z nejmodernějších forem dopravy v rámci města, což lze vidět v Amsterdamu, Kodani, Londýně nebo Barceloně. Tady ale stále vládne názor, že auto je symbolem prestiže. Popravdě celý koncept Smart City tady v regionu může narážet na názorovou zastaralost a neotevřenost novým vizím,“ zmínila Anna Plošková z obecně prospěšné společnosti Čisté nebe, které besedu na téma chytrá města organizovalo.
Místo benzinu a dieselu elektřina s CNG
Ministerstvo v rámci chytré koncepce prosazuje elektromobily a vozy na CNG pohon. Dotace na jejich nákup by mělo vypsat na podzim. „Bude se jednat o výzvu z národního programu na 150 milionů korun, z nichž se dají pořídit stovky elektromobilů a vozů na CNG. Původně jsme do výzvy chtěli zařadit i fyzické osoby, ale po projednání bude výzva zkušební a bude určena pro města a obce. Umím si představit, že auta využijí třeba sociální služby měst na rozvoz jídel pro seniory. Mělo by jít o auta, která najedou co největší počet kilometrů, aby se emise uspořily,“ vysvětlil ministr Richard Brabec.
Pod projekt se po kraji a Ostravě nedávno podepsal i Třinec. Tam už využití našli. „Rozhodně to usnadňuje získat finance na rozvoj města. Vybudovali jsme železniční zastávku v centru, aby lidé nemuseli tolik využívat auta. Když všechno půjde dobře, tak bychom chtěli mít elektromobilní veřejnou dopravu už příští rok. Pomáhá nám to rozvinout služby, které budou nejen ekologické. Doufáme, že se nám tak i podaří udržet mladé lidi v našem městě, aby se nestěhovali jinam,“ popsala starostka Věra Palkovská.
Dalším bodem chytrých vizí je ekologický urbanismus, který má do měst začlenit ekologické principy. „Zadržování vody a vlhkosti ve městě je velice důležité a nemusí se to ani honosně nazývat ekologickým urbanismem. Velkým hitem ve světě jsou například zelené střechy. Tedy ploché, které pokrývá mech nebo jiná zeleň. Výborně to městům prospívá, ale u nás narážíme na předsudky. Zejména starší se obávají a dívají se na to s nedůvěrou, přestože jim vysvětlujeme, že se vlhka nebo zatékání obávat nemusí,“ zmínil ostravský architekt a urbanista Ondřej Vysloužil.
Moravskoslezský kraj smlouvu o chytrém konceptu podepsal před rokem jako první. „Projekt se může zdát příliš vizionářský, ale už teď Evropská unie nepodporuje auta s dieselovými motory. Takže čistá doprava bude do deseti let velice aktuální,“ uzavřel náměstek hejtmana Daniel Havlík.