Neděle 25. července 2021, svátek má Jakub
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 25. července 2021 Jakub

VIDEO: První dakarskou tatru obnovili v Kopřivnici do posledního šroubku

  9:50
Celkem 270 dní a více než 2 800 hodin práce stálo vrátit první dakarskou tatrovku do podoby, v jaké v roce 1986 vyjížděla na slavnou africkou rally. Vůz se loni podařilo kopřivnické automobilce vypátrat a získat od posledního majitele, Francouze Jeana Philippa.

Poté nastalo devítiměsíční úsilí, po kterém nyní závodní speciál vypadá stejně, jako když v roce 1985 sjížděl z výrobních pásů.

„Jsem dojatý. Po těch 32 letech, když to auto vidím, se mi vyjeví začátky, kdy jsme se začali připravovat na naši první dakarskou rallye,“ vzpomínal při pohledu na renovovaný vůz Josef Kalina, který jel s tehdejší posádkou jako navigátor.

Fotogalerie

Spolu s Petrem Gilarem se loni také staral o převoz nalezeného vozu z Francie do Kopřivnice.

„Studovali jsme asi pět hodin, jestli je to opravdu ten podvozek. Bylo to složité vyznat se ve všech těch papírech, vůz měl už pátého majitele. Domů jsme dojeli po vlastní ose, ale auto tehdy vypadalo podstatně hůře než dnes,“ podotkl Kalina.

Soutěžní speciál Tatra 815 VE 6x6 „Ostrý-II“ tehdy měl za sebou 300 tisíc naježděných kilometrů v náročném prostředí pouští severní Afriky. První etapa renovace jej čekala v partnerském servisu automobilky Tatra v Novém Jičíně.

„Tam auto kompletně do šroubku rozebrali. Podvozku nebylo kromě drobného poškození na jednom satelitu diferenciálu nic, převodovku a motor stačilo jen rozebrat a renovovat. Podle mého je to obrovská pocta tomuto automobilu i zručnosti jeho výrobců,“ uvedl místopředseda představenstva a technický ředitel Tatra Trucks Radomír Smolka.

Při renovaci dodržovali původní postupy

„Během renovace jsme dodržovali všechny původní postupy. A to i přesto, že chlapi z dílny říkali, že některé věci by nyní mohli udělat lépe. Ale to nebyl cíl,“ pokračoval Smolka, který přiznal, že bazíroval i na použitých šroubcích.

Nově bylo potřeba vyrobit celou nákladní nástavbu, kterou si nechal poslední majitel vozidla, a také některé části kabiny. „Nová je například střecha, která byla značně poškozená,“ dodal Smolka.

Největší kus práce odvedli lidé z tatrovácké prototypové dílny a zkušebny. „Museli jsme přitom vše zkoordinovat tak, ať neohrozíme to, co je pro nás důležité, tedy vývoj a nové prototypy,“ nastínil Smolka.

Vozidlo se nakonec dočkalo i původního barevného provedení včetně všech dobových reklamních polepů.

Na rallye Paříž - Dakar v roce 1986, kdy se závodu poprvé zúčastnily i dva tatrovácké vozy, vzpomínali u rekonstruovaného automobilu členové jeho tehdejší posádky řidič Zdeněk Kahánek, navigátor Josef Kalina a druhý řidič a mechanik Miroslav Gumulec. Jejich stroj jel se startovním číslem 635, v čele druhé posádky pak stál později slavný Karel Loprais.

Při závodu zemřela spousta lidí, vzpomíná Kalina

„Celou rallye jsme srdnatě bojovali. Samotný závod byl příšerný, zabil se při něm organizátor a zakladatel Dakaru Thierry Sabine, kromě něj i spousta dalších lidí, ten rok to bylo trochu přepísknuté,“ vyprávěl Josef Kalina.

Do předposlední etapy vjížděly tatrovácké posádky z čelních pozic, což bylo u nováčků považováno za nevídanou věc.

„Karel Loprais jel jako první a my někde okolo čtvrtého místa. Etapa se jela v noci a nastala situace, kdy to bylo všechno zabahněné a většina aut tam zapadla. Obě tatry jely společně, protože jsme věděli, že jde o život, a někde ve tři hodiny ráno jsme uvízli v nepřehledných bažinách také,“ vzpomínal Kalina.

Dnes coby ostřílený účastník celé řady dakarských rally by takovou situaci „vyřešil s prstem v nose“, jak sám říká.

„Tehdy jsme ale byli moc ohleduplní, nechtěli jsme překračovat žádné předpisy, a také jsme věřili, že ta etapa bude zrušená. A když jsme ráno dorazili do Saint Louis, kde měl být start poslední, víceméně už jen formální etapy do Dakaru, tak už tam ten start nebyl. A u těch maratonů je to tak, že si sice můžete přijet, kdy chcete, ale musíte stihnout start dalšího dne. A tehdy to 70 procent závodníků nestihlo,“ popsal neslavný konec závodní premiéry.

  • Nejčtenější

VIDEO: Cyklista v Ostravě vybrzdil kamion, kolos zastavil těsně za ním

Nevídaný incident se odehrál minulý pátek na frekventované křižovatce v Ostravě. Cyklista, kterému se nelíbilo počínání...

Mléčný dezert obsahuje nepovolený pesticid, firma stahuje statisíce výrobků

Firma Lactalis CZ, mateřská společnost mlékáren Kunín a Klatovy, stahuje z trhu 385 000 mléčných dezertů Kunín Pohár,...

Svlékni se, ohni se. Chlípník se na internetu vydával za patnáctiletou dívku

Byla to jen zábava. Tak policistům vysvětlil své počínání dvacetiletý muž z Ostravy, který se na internetu vydával za...

Ekologové zuří. V Jeseníkách se má kácet i v nejpřísněji chráněném území

Premium Ekologové odmítají zásahy státu proti kůrovci v jesenických rezervacích. Několik výjimek umožňujících kácet v národních...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Problémovou křižovatku v Havířově by mohl spasit elipsoid, město má studii

Ne klasický kruhový objezd, ale elipsoidní. I takové je možné řešení problémové křižovatky v havířovské části...

Ze sbírky na pohřeb Roma pozůstalí nedostali nic. Byl to podvod

Premium Měl mít velkolepý pohřeb. Balzamování, bíle lakovaná rakev z Ameriky, kočár tažený vraníky... Rodina Roma, který zemřel...

Klaus: Volby nic nepřinesou. Kolem covidismu a genderismu se bude chodit po špičkách

Premium Každý z nás by se měl sám rozhodnout, jakou míru opatrnosti vůči nákaze covidem chce zvolit, říká přesvědčeně bývalý...

Česko formuje domobranu. Výcvik může podstoupit každý, kdo má zbrojní průkaz

Premium Stát zakázal ozbrojené skupiny a lidem nabídl alternativu: absolvujte speciální kurz a můžete Česku pomáhat se zbraní....

  • Další z rubriky

Ocelárna Vítkovice Steel zmizela, demolici zaplatí prodej starého železa

Další kus historie kdysi dominantního hutního a strojírenského gigantu Vítkovice je pryč. K zemi šla někdejší ocelárna...

Díky speciálnímu endoskopu operují v Ostravě vyhřezlé ploténky šetrně

Část lidí, kteří trpí bolestmi zad kvůli vyhřezlé ploténce, má šanci zbavit se potíží šetrněji než velkou operací....

Moravskoslezské velké firmy bojují s covidem úspěšně, výsledky se zlepšují

Přes zvýšené náklady na hygienická opatření a problémy se zásobováním i rostoucími cenami se zatím většině velkých...

Nejvyšší soud pustil z vězení zloděje vibrátoru z časů nouzového stavu

Trest je nepřiměřeně přísný, ne všechny krádeže v době nouzového stavu lze postihnout nepodmíněným trestem a vazbou....

Grafton Recruitment Praha
SPECIALISTA BOZP A PO| služební vozidlo

Grafton Recruitment Praha
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 40 000 - 40 000 Kč

Zemřel slovenský herec Milan Lasica, zkolaboval přímo na jevišti

Ve věku 81 let zemřel slovenský herec Milan Lasica. Web sme.sk uvedl, že vystupoval se skupinou Bratislava Hot...

Petr Rajchert si změnil příjmení a potřetí se oženil, manželka je těhotná

Zakládající člen kapely Chinaski Petr Hradil (rodným příjmením Rajchert) se v třiapadesáti letech potřetí oženil. Po...

Holanová: Rozvod s Šípem? Do vztahu se nám vloudila mlaďounká chybička

Rozhovor s Marcelou Holanovou vznikal v Chateau Šanov na soustředění s finalisty soutěže Muž roku 2021. Zpěvačka, která...

Zemřel František Nedvěd. Folkové legendě se vrátila rakovina plic

V třiasedmdesáti letech zemřel v neděli folkový muzikant František Nedvěd. Prohrál boj s rakovinou plic. Úmrtí na...

Pornoherečka se zastřelila kvůli rakovině. Její kolega se zabil na motorce

Americká pornoherečka Dahlia Sky spáchala sebevraždu. Měla rakovinu prsu a podle lékařů poslední fáze nemoci provázely...