Úterý 2. června 2020, svátek má Jarmil
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 2. června 2020 Jarmil

VIDEO: První dakarskou tatru obnovili v Kopřivnici do posledního šroubku

  9:50aktualizováno  9:50
Celkem 270 dní a více než 2 800 hodin práce stálo vrátit první dakarskou tatrovku do podoby, v jaké v roce 1986 vyjížděla na slavnou africkou rally. Vůz se loni podařilo kopřivnické automobilce vypátrat a získat od posledního majitele, Francouze Jeana Philippa.

Poté nastalo devítiměsíční úsilí, po kterém nyní závodní speciál vypadá stejně, jako když v roce 1985 sjížděl z výrobních pásů.

„Jsem dojatý. Po těch 32 letech, když to auto vidím, se mi vyjeví začátky, kdy jsme se začali připravovat na naši první dakarskou rallye,“ vzpomínal při pohledu na renovovaný vůz Josef Kalina, který jel s tehdejší posádkou jako navigátor.

Fotogalerie

Spolu s Petrem Gilarem se loni také staral o převoz nalezeného vozu z Francie do Kopřivnice.

„Studovali jsme asi pět hodin, jestli je to opravdu ten podvozek. Bylo to složité vyznat se ve všech těch papírech, vůz měl už pátého majitele. Domů jsme dojeli po vlastní ose, ale auto tehdy vypadalo podstatně hůře než dnes,“ podotkl Kalina.

Soutěžní speciál Tatra 815 VE 6x6 „Ostrý-II“ tehdy měl za sebou 300 tisíc naježděných kilometrů v náročném prostředí pouští severní Afriky. První etapa renovace jej čekala v partnerském servisu automobilky Tatra v Novém Jičíně.

„Tam auto kompletně do šroubku rozebrali. Podvozku nebylo kromě drobného poškození na jednom satelitu diferenciálu nic, převodovku a motor stačilo jen rozebrat a renovovat. Podle mého je to obrovská pocta tomuto automobilu i zručnosti jeho výrobců,“ uvedl místopředseda představenstva a technický ředitel Tatra Trucks Radomír Smolka.

Při renovaci dodržovali původní postupy

„Během renovace jsme dodržovali všechny původní postupy. A to i přesto, že chlapi z dílny říkali, že některé věci by nyní mohli udělat lépe. Ale to nebyl cíl,“ pokračoval Smolka, který přiznal, že bazíroval i na použitých šroubcích.

Nově bylo potřeba vyrobit celou nákladní nástavbu, kterou si nechal poslední majitel vozidla, a také některé části kabiny. „Nová je například střecha, která byla značně poškozená,“ dodal Smolka.

Největší kus práce odvedli lidé z tatrovácké prototypové dílny a zkušebny. „Museli jsme přitom vše zkoordinovat tak, ať neohrozíme to, co je pro nás důležité, tedy vývoj a nové prototypy,“ nastínil Smolka.

Vozidlo se nakonec dočkalo i původního barevného provedení včetně všech dobových reklamních polepů.

Na rallye Paříž - Dakar v roce 1986, kdy se závodu poprvé zúčastnily i dva tatrovácké vozy, vzpomínali u rekonstruovaného automobilu členové jeho tehdejší posádky řidič Zdeněk Kahánek, navigátor Josef Kalina a druhý řidič a mechanik Miroslav Gumulec. Jejich stroj jel se startovním číslem 635, v čele druhé posádky pak stál později slavný Karel Loprais.

Při závodu zemřela spousta lidí, vzpomíná Kalina

„Celou rallye jsme srdnatě bojovali. Samotný závod byl příšerný, zabil se při něm organizátor a zakladatel Dakaru Thierry Sabine, kromě něj i spousta dalších lidí, ten rok to bylo trochu přepísknuté,“ vyprávěl Josef Kalina.

Do předposlední etapy vjížděly tatrovácké posádky z čelních pozic, což bylo u nováčků považováno za nevídanou věc.

„Karel Loprais jel jako první a my někde okolo čtvrtého místa. Etapa se jela v noci a nastala situace, kdy to bylo všechno zabahněné a většina aut tam zapadla. Obě tatry jely společně, protože jsme věděli, že jde o život, a někde ve tři hodiny ráno jsme uvízli v nepřehledných bažinách také,“ vzpomínal Kalina.

Dnes coby ostřílený účastník celé řady dakarských rally by takovou situaci „vyřešil s prstem v nose“, jak sám říká.

„Tehdy jsme ale byli moc ohleduplní, nechtěli jsme překračovat žádné předpisy, a také jsme věřili, že ta etapa bude zrušená. A když jsme ráno dorazili do Saint Louis, kde měl být start poslední, víceméně už jen formální etapy do Dakaru, tak už tam ten start nebyl. A u těch maratonů je to tak, že si sice můžete přijet, kdy chcete, ale musíte stihnout start dalšího dne. A tehdy to 70 procent závodníků nestihlo,“ popsal neslavný konec závodní premiéry.

  • Nejčtenější

Maturanti z Orlové získali výjimku hygieny, zkoušku složí v oddělené budově

Z dolu Darkov se nákaza rozšiřuje mezi obyvatele regionu a vzniklé ohnisko ovlivňuje i další instituce, například...

Jágr přemýšlí o budoucnosti. Půjde s Třincem po prvním titulu?

Pár dní před vypuknutím pandemie koronaviru jeho Kladno sestoupilo z hokejové extraligy, přesto by se v ní mohl během...

Renovovaná Slovenská strela se po šedesáti letech vrátila na koleje

Šedesát let nejel unikátní železniční motorový vůz Slovenská strela po kolejích. Stalo se tak až v pondělí 25. května....

Sázkařský gang znovu v akci? Na dvou zápasech ulpělo podezření

Jen nenapravitelný snílek by čekal, že dlouhá pauza zbaví fotbal nákazy sázkařskými gangy, které ovlivňují výsledky....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nedělní déšť nejvíc zasáhne východní cíp Česka, čeká se rozvodnění Olše

Víkendové ochlazení podle meteorologů v neděli doplní déšť na celém území Česka. Nejvíce by mělo pršet v...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

Pro lidi za sto let. Opavské muzeum založilo sbírku doby koronavirové

Epidemie koronaviru už se stala předmětem zájmu muzejníků. V opavském Slezském zemském muzeu vzniká sbírka roušek,...

Koupaliště ve Vítkově se letos neotevře, radní se obávají vývoje pandemie

Po celou letní sezonu zůstane letos koupaliště ve Vítkově na Opavsku zavřené. Důvodem jsou opatření kvůli šíření...

Může nás to zničit, protestují podnikatelé proti vyšší dani z nemovitosti

Podnikatelé ve Frýdlantu nad Ostravicí na Frýdecko-Místecku dostali do datových schránek oznámení o výši daně z...

Ostravské stopy: Ostrava je jiná a vždy to tak bude, říká dramaturg Kaplan

Festival Folkový kolotoč patří k událostem, které kdysi zapsaly Ostravu do mapy populární hudby. U zrodu stál jako...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Astronauté z Crew Dragonu jsou na palubě Mezinárodní vesmírné stanice

Americká soukromá loď s lidskou posádkou Crew Dragon se připojila k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) a astronauté...

Museli jsme prodat chalupu. Dcera se rozvádí a potřebuje peníze, říká Žilková

Veronika Žilková opustila minulý měsíc v Izraeli svého manžela Martina Stropnického a vrátila se do Česka. Její maminka...

Vodafone měl masivní výpadek. Hodiny nefungovaly prakticky žádné služby

Lidé po celém Česku zaznamenali ve čtvrtek odpoledne výpadky služeb Vodafonu včetně bývalých služeb UPC, ať už šlo o...

Monika Bagárová porodila. Dcera dostala jméno po mamince Muradova

Zpěvačka a porotkyně SuperStar Monika Bagárová (25) je maminkou. Se šťastnou novinkou se pochlubila fanouškům na...

SuperStar vyhrála Slovenka Barbora Piešová. Porotkyně Bagárová chyběla

Česko Slovenskou Superstar 2020 se stala zrzka Barbora Piešová (19), která rozplakala svým finálovým výkonem porotu i...