Rejs prawdy má pomoci splavnit Odru k Bohumínu. Kanál je ale nejistý

  12:45aktualizováno  12:45
Zastánci stavby průplavu Odra - Dunaj chtěli dokázat, že je řeka Odra splavná od svého ústí až k přístavu Kędzierzyn-Koźle, padesát kilometrů od Bohumína. Povedlo se jim to.

Nákladní loď, která podnikla Rejs prawdy, připlouvá do přístavu v Krapkowicích. Minulý týden vyplula ze Štětína. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Až do obrovského přístavu v polských Koźlích, ležícím na Odře nedaleko českých hranic, dokázal doplout se svou nákladní lodí polský kapitán, bojující o dokončení splavnění Odry. Rejs prawdy, česky plavbu pravdy, podnikl na vlastní náklady.

„Jedná se o klasickou říční loď, na kterou naložil na dvě patra kontejnery,“ vysvětluje Josef Tobola, zástupce společnosti TILC, usilující o vybudování říčního přístavu v Bohumíně.

„Tím, že loď doplula až sem, dokázal, že to možné je. Pravidelné plavbě brání jen papírová úprava plánu vodní cesty. Mosty přes řeku totiž mají chybně stanovenou podstatně nižší výšku pro průjezd, než je ve skutečnosti možné,“ podotkl Tobola.

„Doufám, že myšlenka splavnit Odru a postavit přístav v Bohumíně dojde naplnění. A to co nejdříve, dokud jsou dostupné fondy Evropské unie, které by to mohly spolufinancovat. A pak bude možné navázat stavbou kanálu Dunaj-Odra-Labe,“ komentoval plavbu lodi bývalý říční kapitán Stanislaw Staniszlawski, předseda dozorčí rady společnosti TILC.

Přečtěte si, co o splavnění Odry píšou Poláci

Pokud by se lodě mohly po Odře vydávat až do přístavu v Koźlích, bylo by napůl vyhráno. Přístav by totiž neměl problémy přijmout prakticky jakýkoli počet lodí. Je obrovský. A v minulosti patřil k důležitým říčním přístavům, vyplouvala z něj například plavidla Československé plavby labsko-oderské. Ta už ale dnes na Odře neexistuje.

„Ve 30. letech tu byl nejmodernější říční přístav v Evropě. Délka přístavních mol byla přes tři kilometry, to nemají ani námořní přístavy. Pak by stačilo dostavět protipovodňovou přehradu u Ratiboře, která by zvedla hladinu až k Bohumínu. A ta se už staví,“ řekl Tobola.

Fotogalerie

Přístav, na jedné straně český, na druhé polský, by chtěla jeho firma postavit v Bohumíně na Olši, přítoku Odry. Na Odře samotné totiž jsou chráněné meandry.

„Do roku 2020 by měla být dostavěna hráz v Ratiboři, za další dva roky bychom chtěli mít postavený přístav v Kopytově,“ počítá Tobola.

Jeho plány se ale asi neuskuteční. „Přístav v Bohumíně skutečně plánovaný je, jen ne v Kopytově, ale ve Vrbici,“ vysvětluje bohumínský starosta Petr Vícha.

„Nápad stavět přístav v Kopytově bych nazval fantasmagorickým, ale chci být slušný. Vůbec se s ním nepočítá v územním plánu a jen taková změna trvá šest i sedm let. Navíc není jediný důvod, proč jej tam stavět,“ dodal starosta.

Nejčtenější

Iglú se šíří Českem, pro řadu bezdomovců jsou lepší než noclehárna

Někteří bezdomovci upřednostňují iglú před pobytem v noclehárně.

Bezdomovecká iglú, která před časem do Česka přivezla dvojice mladých lidí, už překročila hranice Ostravska. Zájem je o...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Sparta dala razítko na Šuralův přestup a přiblížila se k angažmá Panáka

Karvinský Filip Panák (vlevo) hlavičkuje před Ondřejem Zahustelem ze Sparty.

Do fotbalové Sparty má blízko Filip Panák z Karviné, o kterého má zájem i Baník Ostrava. Přestup mladého univerzála do...

Ostravské Přednádraží mizí, drážní kolonii a romské ghetto bourají bagry

Ostravské Přednádraží rychle planýrují bourací stroje. (14. ledna 2019)

Tak vypadá definitivní zánik části města. Bagry a další bourací stroje se zakously do vybydlených domů v lokalitě...

VIDEO: Seniorka v Opavě bourala. Byla podnapilá a sotva stála na nohou

Opilá seniorka v Opavě bourala v protisměru

Silně podnapilá seniorka bourala v sobotu večer v Opavě - Kylešovicích. Přejela do protisměru, vjela na chodník a...

Další z rubriky

Moravskoslezský kraj chce letos opravit nejméně osmdesát kilometrů silnic

Na ostravské části dálnice D1 začaly provizorní opravy zvlněné vozovky. (12....

Zhruba 800 milionů korun má pro letošní rok připraveno na opravy silnic druhé a třetí třídy Moravskoslezský kraj. To by...

Moravskoslezští záchranáři loni ošetřili 110 tisíc lidí, výjezdů přibývá

Záchranáři převážejí pětiměsíčního chlapce nakaženou plicní tuberkulozou.

Pomoc Zdravotnické záchranné služby Moravskoslezského kraje potřebuje každý rok výrazně více pacientů. „Naše týmy...

Spolu s ostravskou Černou loukou se promění i nábřeží Ostravice

Podle architektonicko-urbanistické studie by mělo takto vypadat nábřeží řeky...

Plánovaná výstavba dvou nových budov Ostravské univerzity pro sportovní a umělecké obory s sebou přinese už v roce 2021...

Najdete na iDNES.cz