Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvUhlí i vodík, začátky železniční dopravy i moderní stroje. To všechno představil železniční veletrh Rail Business Days. V hale Trojhalí a na přilehlém kolejišti se až do čtvrtka prezentují výrobci vlaků, součástek i zabezpečovací techniky.
Ostrava a Moravskoslezský kraj nebyly pro konání železničního veletrhu vybrány náhodně. „Vyrábějí se zde vlaky nejen pro Česko, ale i pro další evropské země. Sídlo zde mají i další tahouni železničního průmyslu, jako jsou Třinecké železárny – lídr ve výrobě kolejnic, společnost Bonatrans – jednička ve výrobě železničních dvojkolí, nebo například Borcad, který z Fryčovic dodává sedačky do vlaků na celém světě,“ uvedl Tomáš Ignačák, šéf předsednictva Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI) a místopředseda představenstva Škoda Group.
Veletrh přitom nabízí i symbolické propojení železniční minulosti a budoucnosti. Jen několik metrů od historické parní lokomotivy řady 475 přezdívané Šlechtična, vyrobené v roce 1950 v plzeňské Škodovce, stojí nejmodernější vodíkový vlak Stadler RS Zero. Ten se sice nevyrábí v Česku, ale jeho vývoj i část produkce jsou s Českem úzce spojené.
„Tento vlak, který může být provozován jak s vodíkovým pohonem, tak jako bateriový, byl kompletně navržen v naší vývojové kanceláři v Praze. A obsahuje díly vyrobené v Moravskoslezském kraji. Například železniční dvojkolí z Bohumína nebo sedačky z Borcadu,“ řekl Zdeněk Majer, předseda dozorčí rady společnosti Stadler Praha.
Vlaky na baterky
Návštěvníci si mohou prohlédnout i další vozy, mimo jiné bateriový vlak RegioPanter řady 690.2 od Škoda Group, který je už od loňského prosince nasazen do provozu právě v Moravskoslezském kraji. Tento vlak dokáže kombinovat jízdu pod trolejí i na baterie a představuje ekologickou alternativu k dieselovým soupravám.
Kromě něj se představuje i rychlovlak ComfortJet nebo elektrická jednotka řady 650 Českých drah.
Veletrh ale není jen pro odborníky. „Jsem tady se synem, má čtyři roky a vlaky jej strašně berou. Tak jsme se přišli podívat na mašinky,“ popsala návštěvu šestatřicetiletá Jana Vosková z Ostravy. „Nejvíc se malému líbí parní lokomotiva, ale myslím, že je ve věku, kdy to ještě moc nerozlišuje.“
Veletrh představil první český bateriový vlak, nabití vystačí až na 60 kilometrů![]() |
Výstavní stánky na veletrhu mají nejen výrobci vozidel a komponent, ale i provozovatelé dopravy, jako je ČD Cargo nebo krajský koordinátor ODIS. Ten tu představil nový jízdenkový automat, který má být brzy umístěn na nádražích a dalších místech v kraji.
„Už se na to těšíme, na našem nádraží by měl být umístěn snad ještě v průběhu prázdnin,“ řekla starostka Ostravice Pavlína Stankayová.
Obrat železničního průmyslu byl loni 133 miliard
Součástí programu veletrhu je i slavnostní představení nové, rozšířené verze knihy Dvě století na české železnici, která mapuje vývoj železnice od 19. století až po současnost. Nové kapitoly se věnují například autonomním vlakům, akumulátorovým jednotkám nebo vysokorychlostním tratím.
„Věříme, že veletrh v Ostravě bude nejen přehlídkou technologických novinek, ale také důkazem, že český železniční průmysl má co nabídnout v kontextu evropské i světové konkurence,“ uvedla výkonná ředitelka ACRI Marie Vopálenská.
Veletrhu se účastní více než 130 vystavovatelů. Jen členové ACRI, která sdružuje přes 50 firem, zaměstnávají dohromady přes 23 000 lidí. Celkový obrat železničního průmyslu v Česku loni dosáhl 133 miliard korun, což představuje meziroční nárůst o 2,3 %. Export tvoří přibližně polovinu.
Ministr dopravy Martin Kupka při zahájení akce mimo jiné uvedl: „Železniční průmysl patří k nejúspěšnějším odvětvím české ekonomiky. Tempo růstu českého železničního průmyslu ve výši 2,3 procenta převýšilo celkový růst HDP České republiky v roce 2024.“