Auta ve městech brání průjezdu záchranných složek.

Auta ve městech brání průjezdu záchranných složek. | foto: HZS

Projet nelze. Hasičům ve městech brání parkující vozidla

  • 3
Špatné parkování na sídlištích je v Opavě jeden z nejčastějších přestupků, které tam strážníci řeší. Auta stojí v křižovatkách, před přechody pro chodce i na takzvaných nástupních plochách pro hasiče. A nejen v Opavě.

Kontrolní jízdy hasičů ukázaly, že by se při reálném výjezdu s rozměrnou technikou nedostali na místo nebezpečné události, a pokud ano, tak jen s velkými obtížemi. 

„Omezenou průjezdnost jsme zaznamenali na dvou opavských sídlištích. Na všech sídlištích byla auta zaparkována i na nástupních plochách, proto by hasiči nemohli ustavit výškovou techniku, tedy automobilový žebřík či plošinu,“ popsal výsledek kontroly průjezdnosti v Opavě mluvčí krajských hasičů Petr Kůdela.

Problémům s omezeným či nemožným průjezdem hasiči čelili i ve Frýdku-Místku nebo Třinci. Řidičům nevhodně zaparkovaných aut nechávali za stěračem letáky, rozdali jich desítky. 

„Snažíme se to kontrolovat alespoň jednou ročně, především v nejzatíženějších sídlištích a hustě zastavěných částech. Situace se nelepší. Aut přibývá,“ uvedl Jakub Kozák z krajského sboru.

Města bojují se špatným parkováním dlouhodobě. „Je to věčný spor. Lidé chtějí parkovat co nejblíž svému domu, ale dimenze sídlišť dnešní době, kdy domácnost má často dvě auta, neodpovídá. Pravidelně parkování kontrolujeme,“ řekl ředitel Městské policie Opava Jiří Klein.

Opava sídliště revitalizuje, s čímž se pojí i nová stání. Ale nestačí to. „V současné době se připravuje menší projekt na regeneraci sídliště v Kylešovicích. Řeší i parkování, ale jsou to jednotky míst. Stejně tak při revitalizaci sídliště v Kateřinkách se počítalo s rozšířením parkovacích míst. Ale na každém setkání s občany máme dva tábory. Jeden chce parkovací místa na úkor zeleně, druhý zachovat zeleň. Prostor není nafukovací a jednoduché řešení není,“ řekl Roman Konečný z tiskového oddělení opavské radnice.

Městům chybí místa pro parkování

Ve Frýdku-Místku si řidiči vytvářejí parkovací místa i přes zákaz v zeleni u cest. Město teď na některých těchto plochách začalo stání legalizovat. 

„Tento rok jsme takto zlegalizovali v ulici 28. října 18 parkovacích míst, kde jsme pilotně vybudovali parkování ze zatravňovacích dlaždic,“ informovala mluvčí magistrátu Jana Matějíková. Parkoviště na trávě vzniklo před křižovatkou s ulicí Ke Splavu v lokalitě sídliště Riviera, další se chystají.

Městu však chybí stovky stání. „Byl zmapován aktuální deficit parkovacích míst, chybí jich na tři tisíce. Každoročně se snažíme budovat nová, jenže vhodných ploch je málo a některé ani městu nepatří, což znamená složité majetkové a další povolovací řízení,“ sdělila Matějíková. Město chystá pilotní projekt parkování na bývalém autobusovém nádraží a v bývalé tržnici u polikliniky v Místku.

Opava bude stavět parkovací domy. „Plán udržitelné městské mobility počítá s tím, že by se jich v Opavě postavilo několik, a to včetně parkovacích domů na sídlištích. Teď jsme podali žádost o dotaci na výstavbu parkovacího domu u východního nádraží, kde je situace kritická,“ řekl Roman Konečný.

Třinec situaci právě analyzuje, za sebou má celoplošné dopravní sčítání a v listopadu bude mít hotovou koncepci parkování. 

„Analytická část studie ukázala, že Třinec na tom není s parkovacími místy oproti jiným městům špatně. Problematické je noční parkování obyvatel sídlišť, na což se chceme zaměřit,“ řekla mluvčí města Šárka Szlaurová s tím, že nejhorší je situace na sídlišti Sosna. Tam už se chystá stavba parkovacího domu.