Prodlouženou Rudnou u Ostravy čeká konzervace, vyjde na miliony

  8:28aktualizováno  8:28
Nejméně o další půlrok se zdrží přípravy stavby posledního úseku Prodloužené Rudné, budované silnice mezi Ostravou a Opavou. Ministerstvo životního prostředí vrátilo Ředitelství silnic a dálnic k přepracování jeho dokumentaci. Hotové úseky proto čeká na podzim konzervace.

Prodloužená Rudná se začíná řadit mezi „nekonečné“ silniční stavby. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Podklady podle ministerských úředníků nesplňují zákonné požadavky.

„Ředitelství silnic a dálnic totiž už od počátku stavbu špatně označilo jako běžnou komunikaci I. třídy,“ zdůvodnila mluvčí ministerstva Petra Roubíčková s tím, že komunikace by měla být správně označena jako silnice I. třídy určená pro motorová vozidla.

Ředitelství silnic a dálnic podklady původně předložilo k posouzení krajskému úřadu. Ten však v dubnu akceptoval právní názor, že záměr postavit chybějících 400 metrů nemůže ukončit zjišťovacím řízením a že v přísnějším režimu jej musí posoudit ministerstvo životního prostředí a spustit proces EIA.

Zřejmě až půlroční zdržení

„Ministerstva životního prostředí i dopravy na podzim řekla, že EIA není zapotřebí. Krajský úřad se pokoušel vydat zjišťovací řízení, ale bylo to napadeno. Výklad zákona totiž zjistil, že to opravdu nelze zajistit zjišťovacím řízením,“ upřesnil náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka (ODS). Kraj tedy v dubnu podklady postoupil ministerstvu.

Ministerstvo teď žádá jejich opravu. „Celou situaci považujeme za velice nešťastnou. Jsme připraveni proces EIA maximálně urychlit, nicméně bez podkladů naplňujících požadavky zákona není možné jej zahájit,“ vysvětlil ředitel odboru posuzování vlivů na životní prostředí ministerstva Evžen Doležal.

Ředitelství silnic a dálnic podklady přepracuje během dvou měsíců. Pro stavbu zmíněného úseku Prodloužené Rudné to může znamenat až půlroční zdržení. „Termín zprovoznění Prodloužené Rudné nelze odhadnout,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

Zdržení za desítky milionů

Už dostavěné části cesty se proto musí letos v listopadu zakonzervovat. „V listopadu bude dokončena celá stavba Prodloužené Rudné kromě 400 metrů úseku, na který není stavební povolení. Hlavní trasa bude neprůjezdná, tudíž bude muset být od tohoto okamžiku zakonzervována,“ potvrdil Studecký.

Podle odhadů Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57 by se náklady na konzervaci vyšplhaly na 90 milionů korun ročně. Jednalo by se mimo jiné o peníze na hlídání objektů před vandaly a zloději a opravy poškozených částí.

Sdružení s postupem ministerstva nesouhlasí. „Zachovali se naprosto amorálně. Máme doklady, že ŘSD od počátku EIA poctivě konzultovalo. Dostali jsme se ale do bodu, kdy je pramalá vůle na ministerstvu životního prostředí převzít za něco odpovědnost. Nedivili bychom se, kdyby Porubští začali protestovat,“ komentoval tajemník sdružení Martin Dostál.

Vedení kraje je přesvědčené, že pochybil i katastrální úřad

Kvůli chybějícímu úseku totiž jezdí porubskou ulicí 17. listopadu denně zhruba 35 tisíc aut a zhoršují dopravu i životní prostředí.

Bez hotového procesu EIA úsek nezíská stavební povolení. Kvůli vydání stavebního povolení se musí vyřešit i spory s majiteli okolních pozemků o věcná břemena.

Ti totiž během příprav stavby uplatnili právo na přístup a příjezd ke svým pozemkům. Vedení kraje je přesvědčené, že pochybil i katastrální úřad, když břemena zavkladoval.

„V květnu jsme požádali o možnost nahlédnout do spisů vedených ve věci předmětných věcných břemen,“ uvedla mluvčí kraje Petra Špornová. Kraj již dříve avizoval i případnou stížnost na katastrální úřad k jeho nadřízenému orgánu.

Prodloužená Rudná má spojit Rudnou ulici v Ostravě (modrá značka) s už otevřeným obchvatem Velké Polomi a Hrabyně (červená značka), aniž by automobily musely před Ostravu-Porubu.

Prodloužená Rudná má spojit Rudnou ulici v Ostravě (modrá značka) s už otevřeným obchvatem Velké Polomi a Hrabyně (červená značka), aniž by automobily musely před Ostravu-Porubu.

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store © freytag & berndtSHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

Autoři: ,

Nejčtenější

Kočka těžce pokousala ženu, strážníci zvíře dvě hodiny unavovali

Zranění způsobená kočkou poměrně hodně krvácela.

Velmi agresivní a vytrvalá byla kočka, která v opavském bytě zaútočila na ženu. Ta zvíře před časem našla a vzala si ho...

Požár v ostravském dopravním podniku zničil 12 autobusů, škody jsou 22 milionů

Celkem dvanáct zaparkovaných autobusů poškodil požár v garážích Dopravního...

Celkem dvanáct zaparkovaných autobusů poškodil v sobotu večer požár v garážích Dopravního podniku Ostrava. Při zásahu...

Výzkum ostravského vědce může změnit pohled na dějiny Severní Ameriky

Ostravský vědec Pavel Flegontov odkrývá kombinací poznatků z genetiky,...

Na Harvard míří pětatřicetiletý vědec Ostravské univerzity. Pavel Flegontov svým výzkumem zaujal natolik, že se od září...

Mladý řidič vjel do cesty autobusu, v přepůleném autě zemřel

Střet s autobusem přepůlil auto. Řidič na místě zemřel.

Dvacetiletý řidič osobního auta zemřel na silnici mezi Karvinou a Orlovou poté, co vjel v zatáčce do protisměru a...

Pastviny v Beskydech brázdí pět měsíců v roce Ovečkin s maringotkou

Martin Jurnost vysoko v kopcích kolem rodného Jablunkova pase ovce.

Kamarádi mu říkají Ovečkin. Příjmení jednoho z nejlepších ruských hokejistů zní totiž skoro stejně jako profese...

Další z rubriky

Vědci zkoumali plyny z odvalů v příhraničí. Dopad na zdraví je malý

Slezská Ostrava s haldou Ema

I pro samotné vědce je to překvapení. Hořící haldy v českém a polském příhraničí škodí ovzduší méně, než předpokládali....

Odersko s Vítkovskem zpřístupní štoly. Břidlice přivábí více turistů

Petr Zahnaš ze spolku Zálužné v Raabově břidlicové štole, která se na jaře...

Odersko a Vítkovsko se stanou tuzemskými centry břidlicové turistiky. K dosavadnímu muzeu a jediné zpřístupněné štole...

Ostravské stopy: Na Ostravě se mi líbí otevřenost, říká výtvarník Šigut

Výtvarník a grafický designér Jiří Šigut se v Ostravě narodil a nedokáže si...

Výtvarník pracující s médiem fotografie, konceptuální umělec a grafický designér Jiří Šigut patří k originálním tvářím...

Advantage Consulting, s.r.o.
ELEKTROMECHANIK - ÚDRŽBÁŘ

Advantage Consulting, s.r.o.
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 30 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz