Prodlouženou Rudnou u Ostravy čeká konzervace, vyjde na miliony

  8:28aktualizováno  8:28
Nejméně o další půlrok se zdrží přípravy stavby posledního úseku Prodloužené Rudné, budované silnice mezi Ostravou a Opavou. Ministerstvo životního prostředí vrátilo Ředitelství silnic a dálnic k přepracování jeho dokumentaci. Hotové úseky proto čeká na podzim konzervace.

Prodloužená Rudná se začíná řadit mezi „nekonečné“ silniční stavby. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Podklady podle ministerských úředníků nesplňují zákonné požadavky.

„Ředitelství silnic a dálnic totiž už od počátku stavbu špatně označilo jako běžnou komunikaci I. třídy,“ zdůvodnila mluvčí ministerstva Petra Roubíčková s tím, že komunikace by měla být správně označena jako silnice I. třídy určená pro motorová vozidla.

Ředitelství silnic a dálnic podklady původně předložilo k posouzení krajskému úřadu. Ten však v dubnu akceptoval právní názor, že záměr postavit chybějících 400 metrů nemůže ukončit zjišťovacím řízením a že v přísnějším režimu jej musí posoudit ministerstvo životního prostředí a spustit proces EIA.

Zřejmě až půlroční zdržení

„Ministerstva životního prostředí i dopravy na podzim řekla, že EIA není zapotřebí. Krajský úřad se pokoušel vydat zjišťovací řízení, ale bylo to napadeno. Výklad zákona totiž zjistil, že to opravdu nelze zajistit zjišťovacím řízením,“ upřesnil náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka (ODS). Kraj tedy v dubnu podklady postoupil ministerstvu.

Ministerstvo teď žádá jejich opravu. „Celou situaci považujeme za velice nešťastnou. Jsme připraveni proces EIA maximálně urychlit, nicméně bez podkladů naplňujících požadavky zákona není možné jej zahájit,“ vysvětlil ředitel odboru posuzování vlivů na životní prostředí ministerstva Evžen Doležal.

Ředitelství silnic a dálnic podklady přepracuje během dvou měsíců. Pro stavbu zmíněného úseku Prodloužené Rudné to může znamenat až půlroční zdržení. „Termín zprovoznění Prodloužené Rudné nelze odhadnout,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

Zdržení za desítky milionů

Už dostavěné části cesty se proto musí letos v listopadu zakonzervovat. „V listopadu bude dokončena celá stavba Prodloužené Rudné kromě 400 metrů úseku, na který není stavební povolení. Hlavní trasa bude neprůjezdná, tudíž bude muset být od tohoto okamžiku zakonzervována,“ potvrdil Studecký.

Podle odhadů Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57 by se náklady na konzervaci vyšplhaly na 90 milionů korun ročně. Jednalo by se mimo jiné o peníze na hlídání objektů před vandaly a zloději a opravy poškozených částí.

Sdružení s postupem ministerstva nesouhlasí. „Zachovali se naprosto amorálně. Máme doklady, že ŘSD od počátku EIA poctivě konzultovalo. Dostali jsme se ale do bodu, kdy je pramalá vůle na ministerstvu životního prostředí převzít za něco odpovědnost. Nedivili bychom se, kdyby Porubští začali protestovat,“ komentoval tajemník sdružení Martin Dostál.

Vedení kraje je přesvědčené, že pochybil i katastrální úřad

Kvůli chybějícímu úseku totiž jezdí porubskou ulicí 17. listopadu denně zhruba 35 tisíc aut a zhoršují dopravu i životní prostředí.

Bez hotového procesu EIA úsek nezíská stavební povolení. Kvůli vydání stavebního povolení se musí vyřešit i spory s majiteli okolních pozemků o věcná břemena.

Ti totiž během příprav stavby uplatnili právo na přístup a příjezd ke svým pozemkům. Vedení kraje je přesvědčené, že pochybil i katastrální úřad, když břemena zavkladoval.

„V květnu jsme požádali o možnost nahlédnout do spisů vedených ve věci předmětných věcných břemen,“ uvedla mluvčí kraje Petra Špornová. Kraj již dříve avizoval i případnou stížnost na katastrální úřad k jeho nadřízenému orgánu.

Prodloužená Rudná má spojit Rudnou ulici v Ostravě (modrá značka) s už otevřeným obchvatem Velké Polomi a Hrabyně (červená značka), aniž by automobily musely před Ostravu-Porubu.

Prodloužená Rudná má spojit Rudnou ulici v Ostravě (modrá značka) s už otevřeným obchvatem Velké Polomi a Hrabyně (červená značka), aniž by automobily musely před Ostravu-Porubu.

Mapy poskytuje freytag & berndt vydavatel nejrozsáhlejšího obrazového vlastivědného průvodce o naší zemi Český atlas.

Autoři: ,

Nejčtenější

Iglú se šíří Českem, pro řadu bezdomovců jsou lepší než noclehárna

Někteří bezdomovci upřednostňují iglú před pobytem v noclehárně.

Bezdomovecká iglú, která před časem do Česka přivezla dvojice mladých lidí, už překročila hranice Ostravska. Zájem je o...

Zubařka nedostala dotaci od města, přestala proto ošetřovat místní pacienty

zuby, zubař, ilustrace

Když se obyvatelé města Studénka chtěli registrovat k nové zubařce, zastavila je cedule s překvapivým až diskriminačním...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Sparta dala razítko na Šuralův přestup a přiblížila se k angažmá Panáka

Karvinský Filip Panák (vlevo) hlavičkuje před Ondřejem Zahustelem ze Sparty.

Do fotbalové Sparty má blízko Filip Panák z Karviné, o kterého má zájem i Baník Ostrava. Přestup mladého univerzála do...

Ostravské Přednádraží mizí, drážní kolonii a romské ghetto bourají bagry

Ostravské Přednádraží rychle planýrují bourací stroje. (14. ledna 2019)

Tak vypadá definitivní zánik části města. Bagry a další bourací stroje se zakously do vybydlených domů v lokalitě...

Další z rubriky

Kdy OKD skončí, ještě nevíme, tvrdí předseda představenstva Marian Klásek

Předseda představenstva společnosti Prisko Marian Klásek.

Před necelými devíti měsíci převzal stát společnost OKD, která v té době byla v insolvenčním řízení. Zájmy státu,...

Proměna centra Kopřivnice. Město se po půlstoletí dočká důstojného náměstí

Vizualizace nového centra Kopřivnice

Už v červnu by mohla začít dlouho očekávaná přestavba náměstí v Kopřivnici na Novojičínsku. Radnice totiž nyní získala...

Ostravské stopy: Pod kůží je Ostrava fakt sexy, chválí výtvarník Forman

Výtvarník a básník Pavel Forman současnou Ostravu chválí, připomíná mu někdejší...

Berlín a Ostrava. Tato dvě města jsou podle výtvarníka a básníka Pavla Formana spojité nádoby. Do bývalého města...

Najdete na iDNES.cz