Sobota 16. října 2021, svátek má Havel
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 16. října 2021 Havel

Terminál srazil tržby dopravcům. Ostrava nechce v centru cizí autobusy

  18:45
Po spuštění ostravského terminálu na Hranečníku klesly tržby dopravců z Karvinska. Mnozí lidé jezdí auty. Kraj vidí řešení v tom, že vybrané autobusy opět dojedou až do centra Ostravy. Radní města jsou ale proti.

Dopravní terminál Hranečník na okraji Ostravy bude v provozu už téměř rok. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Terminál Hranečník, placení bezkontaktní kartou nebo zrušení tarifních zón. Novinky, které zavedl Dopravní podnik Ostrava, místní vítají. Obyvatelům okolních obcí ale cestování komplikují.

Nejhůř jsou na tom lidé z Karvinska. Od 28. února, kdy zahájil plný provoz terminál ve Slezské Ostravě, nesmí vjet autobusové spoje ze sousedního okresu do města. Končí na Hranečníku, kde musí cestující přestoupit na městskou hromadnou dopravu.

Řadě lidí se tím cesta prodloužila i prodražila. Část z nich už autobusem nejezdí.

„Tržby dopravců z Karvinska loni klesly o čtrnáct procent. Hlavním důvodem bylo otevření terminálu Hranečník. Část lidí dojíždí do Ostravy autem,“ popisuje náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka (ODS). „Rádi bychom trasy vybraných autobusových spojů z Karvinska opět prodloužili - do centra, například na vlaková nádraží,“ říká.

Vozy na stlačený zemní plyn také nejsou ideální

Jenže ostravský radní pro dopravu Lukáš Semerák (hnutí Ostravak) dal už loni najevo, že je proti tomu, aby do města jezdily neekologické autobusy z okolí. A názor nezměnil.

„Nepustíme je sem,“ tvrdí. Výjimku nepřipustí ani pro vozy na stlačený zemní plyn, kterých si Ostrava nedávno koupila 105 s odůvodněním, že jsou ekologické.

„Koupili je naši předchůdci. Jsou sice ekologičtější než autobusy s dieselovými motory, ale zatímco první vypouštějí do ovzduší oxidy uhlíku, druhé oxidy dusíku. Dnes už víme, že to je taky špatně, jen ty zplodiny nejsou tak vidět a cítit jako kouř z výfuků,“ argumentuje.

Dopravci z Karvinska by podle něj mohli zajíždět do centra Ostravy pouze elektrobusy.

„Ale pokud vím, zatím nemají k dispozici vhodné vozy - s dostatečně dlouhým dojezdem a možností průběžného nabíjení na konečné,“ dodal.

Zkušebně deset spojů kvůli otestování zájmu

Náměstek hejtmana argumenty chápe. „Rozumím tomu, že ostravský radní hájí zájmy města, které jsou v tomto případě odlišné od zájmů kraje. Ale je v zájmu obou stran hledat kompromis,“ míní Unucka, který připouští i to, že kraj by podpořil nákup elektrobusů.

„Nicméně dnes projíždí přes kraj každý den dva tisíce autobusů a 48 tisíc nákladních aut. Já bych k tomu zkušebně přidal jen asi deset spojů z Karvinska do Ostravy, abychom otestovali zájem. Hranečník je pro řadu lidí nevýhodným místem pro přestup,“ říká.

S tím souhlasí i Semerák. „Terminál jsme zdědili. Vyhovuje lidem z Radvanic, Bartovic, Šenova i okolí. Pro lidi z Karviné, Havířova a Orlové, kteří jezdí do Ostravy po Rudné, by ale bylo výhodnější přestupovat u Dolu Jeremenko ve Vítkovicích. Můžeme se bavit o vybudování dalšího uzlu právě tam. Ale terminál Hranečník vznikl za švýcarské dotace. Kdybychom znovu pustili do města neekologické autobusy, mohou chtít Švýcaři 800 milionů zpátky,“ argumentuje.

Zrušení tarifních zón pro přespolní dalším problémem

Radní kraje a města pro dopravu shodně ujišťují, že budou společně s odborníky z organizace KODIS hledat shodu v řešení tohoto i dalších problémů, například financování příměstské dopravy.

„Zrušení tarifních zón v Ostravě znamenalo pro 2 300 přespolních zdražení cestování o 139 korun měsíčně. Jde o předplatitele minimálně jedné mimoostravské zóny, kteří si k tomu dřív kupovali jednu ostravskou zónu. Nechtěli jsme, ať platí víc. Do 30. června proto mají výjimku, dál kupují jednu zónu za loňskou cenu. Kraj za ně doplatí šest milionů, Ostrava milion. Mezitím hledáme definitivní řešení,“ nastínil Unucka.

Jenže Semerák netají, že Ostrava od července už nic doplácet nechce a bude usilovat o snížení všech dotací na příměstské linky. „Pokud si kraj tyto služby objedná, bude je muset uhradit ze svého,“ popisuje.

Unucka počítá s tím, že kraj bude od pololetí plně dotovat mimoostravským cestujícím nákup jedné ostravské zóny, ale jinak už zvyšovat náklady nechce. „Loni dal kraj na dopravu 700 milionů. letos to bude kvůli zvýšení mezd řidičů téměř 800 milionů. Víc dát nemůžeme,“ řekl.

Parlamentní volby se konaly v pátek 8. října a v sobotu 9. října. Vybírali jsme dvě stovky poslanců Sněmovny ve 14 volebních krajích.

Výsledky podle měst a obcí: Ostrava, Havířov, Opava, N. Jičín, Karviná, Třinec, Frýdek-Místek, Bruntál, Orlová, Český Těšín, další

  • Nejčtenější

Nachlazené děti zahltily nemocnice v Moravskoslezském kraji, leží i na JIP

Epidemie virových i bakteriálních nemocí dýchacích cest, která se rozjela mezi dětmi krátce po návratu do školních...

Chystaný mrakodrap Ostrava Tower budí emoce, část opozice jej odmítá

Jednání zastupitelů Ostravy se ve středu na několik hodin zaseklo na debatě o změně podmínek smlouvy s investorem,...

Suverénní záležitost. Hokejisté Pardubic v dohrávce deklasovali Vítkovice

Hokejisté Pardubic a Vítkovic s téměř měsíčním zpožděním zkompletovali páté kolo extraligy. A dohrávku si vychutnali...

Muž uškrtil milenku při sexu. Bylo to kvůli dluhům, přiznal u soudu

Krajský soud v Ostravě začal projednávat otřesný případ vraždy ženy z Havířova. Její milenec ji podle obžaloby uškrtil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Legendy nelhaly. Jízda Slovenskou strelou je opravdový předválečný luxus

Po mnoha desetiletích se česká železnice dočkala znovuzrození největší legendy: Slovenské strely. Motorový vůz z roku...

KOMENTÁŘ Jindřicha Forejta: Jak prezident mohl z ARO jmenovat šéfa soudu

Premium Proč mohl prezident republiky v úterý 12. října bez komplikací jmenovat předsedu Krajského soudu v Brně, i když řadové...

Manželé v sukních. Gender Blender boří stereotypy v oblékání

Premium Oblékají se podle vlastních pravidel a svými outfity boří společenské konvence. Manželský pár Michaela a Vlastimil...

Dieselům hrozí paralýza. Drahý plyn brzdí výrobu AdBlue, auto bez něj nejede

Premium Majitelé moderních dieselových aut mohou mít brzy velké problémy. Znehybnit jejich auta může nedostatek plynu. Za vším...

  • Další z rubriky

Také vlci se stali součástí hybridní války, prozrazuje zoolog Kutal

Premium Vlčí smečce v Beskydech se letos narodila mláďata. Znamená to, že se vlci stávají stálou součástí zdejší přírody....

Nachlazené děti zahltily nemocnice v Moravskoslezském kraji, leží i na JIP

Epidemie virových i bakteriálních nemocí dýchacích cest, která se rozjela mezi dětmi krátce po návratu do školních...

Ostravský lobbista Dědic dostal za manipulace zakázek osm let vězení

Krajský soud v Ostravě poslal na osm let do vězení se zvýšenou ostrahou ostravského podnikatele a lobbistu Martina...

O veletrh práce měli zaměstnavatelé zájem, firmy už loví mezi studenty

Více než tisícovka studentů navštívila v úterý další ročník pracovního veletrhu Kariéra+, který již tradičně pořádá...

Vysoké ceny dohnaly Bohemia Energy ke krachu. Dotkne se to téměř milionu lidí

Firma Bohemia Energy, největší uskupení alternativních dodavatelů energií v ČR, ukončí činnost a dodávky elektřiny a...

Leoš Mareš se pochlubil šťastnou novinou. Bude trojnásobným tatínkem

Leoš Mareš (45) a jeho druhá manželka Monika (40) čekají miminko. Moderátor se zprávou pochlubil v ranním vysílání...

Jdu do toho kvůli synovi a penězům, říká Hanychová o nové práci

Agáta Hanychová (36) bude jednou ze soutěžících druhé řady reality show Like House. V pořadu influenceři trávící čas ve...

Babiš žádá cenový strop pro klienty Bohemia Energy a kompenzaci pro všechny

Premiér Andrej Babiš vyzval Energetický regulační úřad, aby zvážil zastropování cen u dodavatelů energií, kteří...

Oteklý Tom Cruise. Fanoušci spekulují o plastice obličeje i nemoci

Tom Cruise překvapil svým vzhledem. Devětapadesátiletý herec se objevil jako divák na sportovním zápasu v San Franciscu...