Jsme rukojmí stavební firmy, zlobí se obyvatelé Orlové kvůli kanálům

  8:35aktualizováno  8:35
Z "idyly" do kruté reality. Poté, co se na konci června obměnilo vedení Orlové, vychází najevo jedna potíž za druhou. Nejprve audit zjistil mnohamilionové finanční ztráty v městské firmě SMO a nedávno vyšly na světlo i trable při stavbě kanálů za dvě stě milionů.
Problémy v průběhu stavby kanalizace štvou obyvatele okrajových částí Orlové. Firma kanály rozestavěla, ale zatím neopravila silnice. Lidi tak sužuje prach a výmoly. Ilustrační snímek

Problémy v průběhu stavby kanalizace štvou obyvatele okrajových částí Orlové. Firma kanály rozestavěla, ale zatím neopravila silnice. Lidi tak sužuje prach a výmoly. Ilustrační snímek

Jako by nestačilo, že tady v topné sezoně lidi dusí smog. Sotva tudy projede auto, ve vzduchu jsou rázem kvanta prachu. Lidé ze Zimného dolu, ale i dalších okrajových částí Orlové jsou zoufalí. Důvod? Problémová stavba kanalizace.

Rekordní miliony

Stavba kanalizace o délce téměř 25 kilometrů ve třech okrajových oblastech Orlové je pro město za poslední roky rekordní investicí. Vyjde podle předpokladů na zhruba 200 milionů, z toho zhruba polovinu by měla pokrýt dotace. Ústřední část stavby, vybudování hlavního řádu, měla být původně hotová do letošního května až června, kompletně hotová pak stavba podle původních plánů měla být v polovině roku 2014.

Tou se představitelé města zpočátku chlubili a poukazovali na to, že se jedná o obří investici za zhruba dvě stě milionů, z nichž by více než polovinu měla pokrýt dotace. V době, kdy začínala stavba, již vyhrála firma Subterra, ale zřejmě netušili, jaké problémy to přinese.

Nejenže si lidé například ze Zimného dolu, kde se kanalizace staví, už řadu měsíců stěžují na rozkopané cesty, velké množství vířícího se prachu, nebo naopak bahna, ale nedávno Subterra - ve chvíli, kdy jsou silnice stále ještě neopravené a kanalizace nedostavěná - všem zastupitelům zaslala dopis, v němž informovala o tom, že stavbu přerušuje. A to do doby, než město rozhodne o změně technického postupu a přísunu dalších peněz, což by firmě prý umožnilo dokončit stavbu v souladu s normami.

V případě, že to město neudělá, podá na něj Subterra trestní oznámení kvůli obecnému ohrožení.

"V tuto chvíli reálně hrozí propady komunikací, tedy ohrožení na zdraví, majetku a životě obyvatel. Na to město upozorňujeme už od března," uvedl mluvčí Subterry Vladislav Beneš s tím, že po vzájemném jednání, které se odehrálo před pár dny, firma radnici navrhla dvě technické varianty dosažení legislativou požadovaných hodnot odolnosti cest.

"Bohužel vzhledem k vícenákladům s tímto spojeným byly obě varianty zástupci Orlové opětovně zamítnuty," sdělil Vladislav Beneš.

Byla oprava cest ve smlouvě? Názory firmy a města se rozcházejí

Zatímco přitom firma Subterra tvrdí, že stav silnic byl špatný už před zahájením stavby kanalizace a že opravy cest, kvůli nimž teď stavba stojí, nebyly součástí smlouvy o dílo, vedení Orlové má opačný názor. Oprava silnic podle nich ve smlouvě byla. A jak navíc poukázal třeba předseda osadního výboru v Zimném dole, Dušan Otaševič, podloží silnic utrpělo pod koly techniky, která po zdejších cestách při stavbě projížděla.

"Chování Subterry vnímám jako vydírání. Práce přerušili a řekli, že pokud nedáme další peníze, nebudou pokračovat," zlobí se třeba orlovský radní Miroslav Chlubna (Nezávislí). Jak řekl, ani kdyby chtěla, nemůže Orlová dát dodavateli víc než dvacet procent rozpočtu, tedy 27 milionů. Jinak by porušila legislativu.

Kvůli rozkopaným cestám jsou rozzlobení hlavně obyvatelé částí, kde se kanalizace staví. "Jsou tu kvanta prachu. Na některých místech vyfrézovali drážku na kanalizaci, pak kanalizaci položili a na celou šíři vozovky nasypali deset až patnáct centimetrů vápence. Ten když se rozjezdí, je všude prachu! Když tu jdou lidi na hřbitov v černém, odcházejí šedí jako prasata," líčí potíže Dušan Otaševič.

Lidé věřili, že v červnu bude hlavní část prací hotová. Teď ale neví, kdy se dočkají zlepšení. "Kdyby město vyměnilo dodavatele, byl bych rád. Konečně by to někdo dostavěl," říká Otaševič a dodává, že jeden z náměstků vedení firmy Subterra, jehož místní pozvali na veřejnou schůzi, sice přijel, ale před začátkem odjel. Mluvčí Subterry ovšem tvrdí, že na schůzi byl jiný zástupce firmy.

Zástupci Subterry v pondělí předali městu dopis o dalším postupu při stavbě. "Nazvali ho 'narovnáním', s čímž nesouhlasím, neboť narovnání se týká nesrovnalostí z obou stran a my jen trváme na dodržení platné smlouvy," míní starosta Jaromír Kuča (ČSSD).

Město do pátku zpracuje stanovisko, jež má umožnit pokračování prací. "Věřím, že Subterra přijme konstruktivní řešení a nebude si brát obyvatele za rukojmí," říká starosta. Zástupci Subterry oponují, že nikoho za rukojmí neberou, jen žádají, ať město spolupracuje při hledání vhodného technického řešení.

Nejčtenější

Po zavedení QR kódů na popelnicích nosí lidé své odpadky k sousedům

Ilustrační snímek

S plánem snížit náklady na likvidaci odpadů přišla novojičínská radnice. Proto se v uplynulých měsících na všech...

Při nehodě čtyř aut v Orlové jedna žena zemřela, pět lidí je zraněných

Tragická nehoda si vyžádala jednu oběť a pět zraněných.

Jedna žena zemřela a dalších pět lidí se zranilo při ranní nehodě čtyř automobilů v Orlové na Karvinsku. Na...

Festival Colours of Ostrava zahájila kapela Buty, diskutovat přijel indián

V Ostravě začal 17. července 2019 mezinárodní hudební festival Colours of...

V Ostravě odpoledne odstartoval další ročník multižánrového hudebního festivalu Colours of Ostrava. Prvním koncertem na...

Muž po sexu usnul. Komplic ženy mezitím odnesl televizi, stravenky i kýtu

Ilustrační snímek

Seznámení s cizí ženou v jedné z ostravských restaurací vyšlo šestapadesátiletého muže draho. Poté, co spolu u něj doma...

Noví vlastníci ostravské hutě zavádějí změny, sníží výrobu o 20 procent

Nová huť společnosti Mittal Steel Ostrava

Ani požadovaných sto dnů, které si vyžádali na seznámení se s nově získaným podnikem, nepotřebovali manažeři...

Další z rubriky

Zájem o obědy pro chudé stále roste. Najedí se tisíce dětí

oběd, škola, jídelna (ilustrační snímek)

Na obědy chudým dětem do Moravskoslezského kraje míří miliony. Podpora pro školáky, jejichž rodiny na stravné samy...

Po cyklostezce do lyžařské haly. I to je plán na oživení Karvinska po těžbě

Karvinské moře.

Síť cyklostezek, místa k rekreaci i zábavě, ale i možnosti pro nové ekonomické využití prostoru postiženého těžbou uhlí...

Stát rozprodává pěchotní sruby, jeden opavský je k mání za čtvrt milionu

Některých jiných bunkrů z druhé světové války se chytli nadšenci. Zástupci...

Ministerstvo obrany se zbavuje předválečného opevnění. Aktuálně je na seznamu objektů k prodeji například pěchotní srub...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz