Vizualizace přehrady Nové Heřminovy na Bruntálsku

Vizualizace přehrady Nové Heřminovy na Bruntálsku | foto: Povodí Odry

Napřed silnice, potom přehrada. Stavba nádrže Nové Heřminovy se oddaluje

  • 1
Nejméně o další tři roky se posouvá termín zahájení stavby přehrady v Nových Heřminovech na Bruntálsku. Podle nařízení vlády musí být ještě předtím hotová přeložka silnice mezi Novými Heřminovy a Zátorem. Povodí Odry začíná s výkupem pozemků.

Vláda už v létě vyčlenila 50 milionů korun na vypořádání nemovitostí potřebných pro stavbu přeložky. „Peníze jsou určeny na výkupy v letech 2018 až 2019. Ředitelství silnic a dálnic teď dokončuje dokumentaci pro územní řízení na stavbu přeložky silnice I/45. Součástí bude i seznam vlastníků nemovitostí dotčených přeložkou,“ informovala mluvčí Povodí Odry Šárka Vlčková.

Podle seznamu pak od října začne Povodí Odry jednotlivé majitele oslovovat. Ačkoliv silnice je dopravní stavbou a sama o sobě nemá protipovodňový charakter, ceny těchto nemovitostí vyjdou z vládního usnesení z roku 2008, jež stanovilo výkupní ceny pro přehradu a související protipovodňová opatření. Budou tedy vyšší, než kdyby vykupovalo Ředitelství silnic a dálnic.

„Silnice je takzvanou vyvolanou investicí k protipovodňovým opatřením, čímž se stává součástí celého komplexu opatření. Povodí Odry je hlavním investorem přehrady a zajistí první nezbytný krok ke stavbě přeložky výkupem pozemků za stejných podmínek, jako se vykoupily pozemky v budoucí zátopě,“ uvedla důvod zahrnutí silnice mezi vodní díla mluvčí ministerstva zemědělství Markéta Ježková.

Přehradu by měli začít stavět v roce 2023

Vzhledem k tomu, že nejprve musí být hotová silnice, a pak až přehrada, se však posouvá termín stavby samotného vodního díla. Až doposud jím byl rok 2020.

„Začít stavět přehradu bychom mohli kolem roku 2023,“ sdělila Vlčková. Zdůraznila však, že jde o odhad. Ministerstvo zemědělství uvádí jako nejzazší termín až rok 2025.

Mluvčí Povodí Odry dále doplnila, že velkou roli hraje i obec Nové Heřminovy. „Zástupci obce využívají všech možností, jak veškerou přípravu prodloužit,“ dodala. Státu se stále nepodařilo vykoupit pozemky v zátopě budoucí přehrady, jež patří obci, jeden domek pak soukromému majiteli.

Nové Heřminovy přehradu nechtějí, podle vedení obce není nutná. Opírají se o odbornou studii Václava Čermáka, jež na ochranu proti povodni navrhuje komplexní soubor opatření na řece Opavě, například úpravy koryta řeky nebo mostů v Zátoru, Branticích a Krnově. 

Obec žádá nezávislý posudek, který by studii oponoval. „K posunu v jednání pořád nedošlo. Staví nás před hotovou věc, nikdo s námi nejedná jako s rovnocenným partnerem,“ řekl starosta Ludvík Drobný.

Zároveň upozornil, že o nutnosti postavit napřed přeložku silnice se ví už několik let. „Už v roce 2014, když se připravoval materiál do vlády, ministerstvo dopravy upozorňovalo na nutnost postavení přeložky. Odhadovalo dva roky na výkupy a tři na stavbu. Zatím se nic nezačalo dělat, rok 2020 se nemohl stihnout,“ doplnil starosta.

Stát s oponentní studií nepočítá. „Bylo provedeno mnoho studií a hodnocení, na které bylo vydáno přes 100 milionů korun,“ sdělila mluvčí ministerstva zemědělství.

Přípravy stavby přehrady pokračují, ještě letos by mělo Povodí žádat o územní rozhodnutí. „V říjnu letošního roku se dokončí projektová dokumentace pro územní řízení na samotné vodní dílo a zahájí se její projednání,“ přiblížila Vlčková.