Tak se jezdilo před půl stoletím. V Ostravě vystavují trolejbusové veterány

  • 4
Čtyři nablýskané trolejbusové veterány, které vozily cestující i průvodčí asi před půl stoletím, si zblízka prohlédnou lidé, kteří se v sobotu zúčastní oslav 65. výročí trolejbusové dopravy v Ostravě. Pro obyvatele města jsou trolejbusy stále neodmyslitelnou součástí hromadné dopravy. Postupně by je ale měly nahrazovat elektrobusy.

„První trolejbusy vyjely 9. května 1952 na trať, která vedla z náměstí Republiky přes Prokešovo náměstí a Jirskou osadu zpět na náměstí Republiky. Lidé si trolejbusy oblíbili. Město proto záhy prodloužilo trať do Hrušova a Michálkovic,“ připomněl historii šéf Dopravního podniku Ostrava (DPO) Daniel Morys.

Podotkl ale, že první vozovna trolejbusů se otevřela až 31. srpna 1952 v Hrušově. A právě toto datum oslaví v sobotu DPO dnem otevřených dveří ve vozovně trolejbusů na Sokolské třídě v centru Ostravy.

Dnes křižuje Ostravu 616 vozidel DPO, z toho je 67 trolejbusů, z téměř devadesáti procent nízkopodlažních, které ročně ujedou přes tři miliony vozových kilometrů na 14 linkách.

Ostrava patří mezi 13 měst v zemi, kde stále jezdí trolejbusy, ale odborníci diskutují o tom, zda už nenastal čas na ukončení jejich provozu.

„V některých městech už se zastupitelé rozhodli pro ukončení trolejbusového provozu, ale nakonec si to rozmysleli a díky dotacím pokračují v provozu i modernizaci,“ říká odborník na veřejnou dopravu Bronislav Gabryš.

Šéf DPO: Do 20 let trolejbusy v Ostravě skončí

Podle něj je možné, že v budoucnu trolejbusy závislé na trolejích nahradí nezávislé elektrobusy.

„Zatím ale stále nemají tak výkonné baterie, aby mohly plně nahradit trolejbusy. Spočítal jsem například, že Mariánské Lázně by potřebovaly 11 elektrobusů, aby nahradily současných sedm trolejbusů. Stávající elektrobusy totiž kvůli omezené kapacitě baterií neujedou tolik kilometrů jako trolejbusy. To se ale zřejmě časem změní,“ míní Gabryš.

Program oslav výročí

  • Dopravní podnik Ostrava u příležitosti oslav 65 let provozu trolejbusů pořádá v sobotu 9. září od 9 do 16 hodin den otevřených dveří v areálu vozovny trolejbusů na Sokolské třídě v centru krajského města.
  • Návštěvníci uvidí deset zrenovovaných historických vozidel MHD. Mohou se také zúčastnit bezplatné vyhlídkové jízdy historickým trolejbusem z vozovny k radnici Slezské Ostravy a zpět nebo historickým autobusem na trase z vozovny trolejbusů na Křižíkovu a zpět.
  • Připraven je i pestrý doprovodný program. Vystoupí zpěvačka Elis. Městští policisté předvedou ukázky výcviku služebních psů a koní. Zájemci si mohou vyzkoušet nasazování trolejbusových sběračů, takzvaných tykadel, na troleje nebo soutěžit v kvízu ze znalostí DPO o vstupenky do Světa techniky. Děti pobaví Klauni z Balónkova.

O tom nepochybuje ředitel DPO. „Jsem přesvědčený, že vývoj elektromobility bude tak rychlý, že za 15, nejpozději 20 let v Ostravě i jiných městech trolejbusy skončí. Samozřejmě, že troleje nezmizí ze dne na den, ale postupně trolejbusy nahradí výkonné elektrobusy,“ míní Morys.

Ostrava si koneckonců už příští rok pořídí první dva takzvané parciální velkokapacitní trolejbusy Škoda 27Tr, které představují mezistupeň mezi trolejbusem a elektrobusem.

„Jde o trolejbus poháněný elektřinou ze dvou zdrojů – buď je připojený k trolejím, nebo může jet jen díky vlastní baterii,“ vysvětluje Daniel Morys. Výhodou takových vozů podle něj je, že dopravní podnik je může využívat i mimo trolejové vedení, což dává možnost pružně kombinovat trasy i linky a obsluhovat tak více míst i cestujících.

„Letos slaví trolejbusová doprava v Ostravě 65 let. Jsem si jistý, že stovku už neoslaví. Tím neříkám, že odsouváme trolejbusy na vedlejší kolej. Naopak, zatím je to stále ekologická doprava, kterou chceme zkvalitňovat,“ dodal ředitel.

Kromě dvou parciálních dostane příští rok DPO ještě dalších 10 moderních dvanáctimetrových trolejbusů značky Škoda 26Tr. Jde o součást zakázky za více než 160 milionů, kterou město vysoutěžilo už v minulých letech a na kterou získalo evropské dotace. Nové vozy budou mít životnost kolem 15 let, takže nejméně tak dlouho budou v Ostravě jezdit. Poslední trolejbusovou trať postavila Ostrava teprve nedávno – na nový terminál Hranečník. Další už ale ve městě podle Moryse nejspíš vznikat nebudou.