„Naší snahou není cestující postihovat, ale motivovat je k odpovědnému využívání městské hromadné dopravy. I nadále zachováváme možnost uhradit nižší přirážku tisíc korun přímo ve vozidle, což považujeme za vstřícný krok,“ komentoval změnu generální ředitel DPO Daniel Morys.
Zvýšení tarifní přirážky od 1. července 2025 navazuje na změnu legislativy. Ta umožňuje vybírat pokuty až do tří tisíc korun. Standardní pokuta v Ostravě ve výši 2 500 korun bude splatná do 15 dnů v zákaznickém centru DPO nebo v e-shopu.
Razie v Ostravě proti černým pasažérům a opilcům. Tramvaje opouštěl každý osmý![]() |
Revizoři v ostravské MHD kontrolují od jara častěji, což se promítá i do statistik. Jen v roce 2023 udělili podle údajů podniku více než 63 tisíc pokut, v loňském roce téměř 64 tisíc.
„Většinu pokut udělili tzv. unikátním cestujícím, tedy osobám přistiženým bez platné jízdenky poprvé. Těch bylo více než deset tisíc,“ informovala už v dubnu mluvčí DPO Tereza Šnoblová.
Asistenti přepravy se osvědčili, z ostravské MHD vykázali přes sto tisíc lidí |
K vyšší efektivitě vybírání pokut má přispět i nový systém elektronických pokut, který podnik zavedl jako první v republice. Revizoři nyní využívají mobilní zařízení, kterým nejen kontrolují jízdenky, ale rovnou elektronicky zpracují i pokutu. Celý proces je bezpapírový a rychlejší.
Kontroly se netýkají jen běžného denního provozu. Tradiční víkendové noční kontrolní akce přinášejí stále vysoká čísla pasažérů bez platné jízdenky.
Je zvýšení pokut v ostravské MHD na 2 500 korun adekvátní?
Například ta v noci z 13. na 14. června proběhla na tramvajových linkách v Porubě a centru Ostravy. „Z 1 369 zkontrolovaných cestujících v celkem 59 spojích bylo 132 vyloučených pasažérů za nedodržování přepravních podmínek,“ shrnula mluvčí výsledky akce, na které se podíleli asistenti přepravy DPO a městská policie s tím, že nejčastějším důvodem vyloučení byla právě jízda bez platného jízdního dokladu.
DPO má v současnosti asi 90 zaměstnanců přepravní kontroly, z toho polovinu tvoří asistenti přepravy, zajišťující bezpečí a informovanost cestujících. Pokuty neudělují, ale pomáhají například s nákupem jízdenek.
Začnou platit i nové jízdní řády
Změny se v létě dotknou i samotného provozu. Od 29. června 2025 podnik zavádí nové jízdní řády. Do provozu se vrátí například sezonní autobusová linka č. 88 k Zoologické zahradě a na Landek.
„Na vybraných linkách bude provoz částečně omezen nebo dočasně zastaven. S ohledem na plánované a probíhající výluky budou upraveny trasy a jízdní řády výlukami dotčených linek, případně bude zavedena náhradní doprava,“ vysvětlila mluvčí DPO.
Útoky na jedoucí tramvaje a autobusy. Někdo jim rozbíjel skla, možná je i střelba![]() |
Hlavní změny pak dopravní podnik chystá na období po festivalu Colours of Ostrava, kdy bude muset kvůli plánované opravě Frýdlantských mostů a zastávek na Náměstí Republiky rozdělit ostravskou tramvajovou dopravu do dvou samostatných ostrovů.
„Od pondělí 21. července budou tramvajové linky ve směru do centra ukončeny na zastávce Don Bosco, z které bude zavedena náhradní autobusová doprava na zastávku Elektra. Úsek zastávek Hlavní nádraží – Elektra – Hranečník – Nová huť hl. brána bude obsluhován pouze posílenou linkou č. 14,“ vysvětlila Tereza Šnoblová s tím, že výluka bude pokračovat i po ukončení letního provozu až do 29. listopadu.