Podnikatelé zachraňují Ostravicu. Bez podpory města to nepůjde, říkají

  16:22aktualizováno  16:22
Někdejší perla města, bývalý obchodní dům Ostravica-Textilia, se proměnila v ruinu. Její vzkříšení sliboval podnikatel Kamil Kolek, pak dvě firmy. Všichni pohořeli. Teď přicházejí další zachránci. Uspějí? Své plány představili MF DNES.

Schodiště módního domu v listopadu 2014. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Podnikatelé Nikos Boboras a Daniel Zeman, skladatel Ivo Pavlík... Všichni pocházejí z Moravskoslezského kraje, ale žijí v Praze.

Společné mají však to, že řeší osud prvorepublikové ostravské perly - bývalého módního domu Ostravica-Textilia. „Štve mě, že ji nechali tak zhuntovat,“ zlobí se jednaosmdesátiletý Ivo Pavlík. Mrzí ho, že Ostravica se proměnila v ruinu, a rád by se dočkal změny. „Dokud byla otevřená, nebyl den, abych tam nezašel. Znal jsem vedoucího...“ vzpomíná s nostalgií manžel zpěvačky Heidi Janků.

Novodobá historie

Ostravica-Textilia ze strany od Karoliny.

Ostravica-Textilia v současné podobě. (19. listopadu 2014)

rok 2000
7. dubna se v Ostravici Textilii zřítily stropy při opravách, které tehdejší vlastník Kamil Kolek prováděl bez stavebního povolení. Obchodní dům musel být zavřený.

rok 2001
Krátce se obnovil prodej v nepoškozené části objektu. Pak už zůstal celý komplex natrvalo zavřený, pokračovaly soudní spory.

rok 2005
Chátrající objekt koupila společnost Ostravica Fashion, udělala nutné opravy, ale neotevřela.

rok 2008
O dům měla zájem firma Amádeus Real, která chtěla koupit sousední pozemky od města.

rok 2010
Amádeus Real koupil městské pozemky i Ostravicu. Slíbené obchodní centrum ale nevybudoval a s městem se soudí.

rok 2014
Nový majitel i naděje.

Také dvaačtyřicetiletý podnikatel Daniel Zeman, který pochází z Havířova, kde bydlel do 28 let, ještě zažil Ostravicu plnou lidí. Na rozdíl od Pavlíka a jiných pamětníků ovšem věří, že se toho znovu dočká. Za pár let.

„V roce 2020 se lidé projdou po opraveném schodišti, které bude zrestaurované přesně do takové podoby, jakou si ještě mnozí pamatují. A v mezipatře si tak jako kdysi dají zákusek nebo chlebíček,“ nastínil Zeman pro MF DNES svoji vizi.

To, co se v této chvíli zdá většině Ostravanů nemožné, chce proměnit v realitu. Plánuje záchranu a oživení Ostravici. Šanci má. Je totiž šéfem realizačního týmu, který sestavil jednatel a majitel společnosti RME Czech Nikos Boboras.

Vlastníkem Boboras, Zeman vede tým lidí

Právě devětačtyřicetiletý Boboras, který vyrůstal do dvaceti let ve Vrbně pod Pradědem, získal loni od společnosti Amádeus Real místo dlužných peněz Ostravicu-Textilii. Vlastně celý komplex čtyř zchátralých historických domů včetně bývalé Moravskoostravské obchodní a průmyslové banky. Tři z nich jsou památkově chráněné. Přesto chátrají.

„Zatím děláme nutné záchovné práce. Ale připravujeme projekty směřující k záchraně celého komplexu. Nebude to snadné, potrvá to léta a bude to stát hodně peněz. Ale mám rád výzvy,“ říká Boboras.

O plánech s Ostravicou dosud hovořil s médii jen on. Většinou stručně. Nyní poprvé promluvil i Daniel Zeman. O něco podrobněji.

„S Nikosem Boborasem jsme partneři. On je vlastník, já vedu tým lidí, který řeší, jak Ostravicu zachránit. A protože jsme oba z regionu, záleží nám na tom, aby Ostravica byla jednou znovu přitažlivým místem,“ líčí Zeman.

A slibuje, že na rozdíl od předešlého vlastníka neplánuje ten současný žádnou demolici. Chce zachránit také rohový dům, který jako jediný není památkově chráněný.

Vědecko-vzdělávací aktivity i alternativní kultura

Předešlý majitel měl v plánu propojit historickou Ostravicu s moderním obchodním centrem, nakonec ale ze stavby sešlo a on tvrdil, že právě rohový objekt už žádnou historickou hodnotu ani šanci na záchranu nemá. Proti bourání se ale tehdy zvedla vlna odporu ze strany památkářů i laické veřejnosti.

Projděte se zchátralým módním domem

Tristní pohled z otvorů pro okna do dvoru areálu domů Ostravica-Textilia. (25....

„Vnímáme velký zájem Ostravanů i současného vedení města na zachování celého komplexu. Připravujeme dvě varianty budoucího využití všech objektů. Pilířem první by měly být vědecko-vzdělávací aktivity. Druhá počítá s nabídkou prostor alternativní kultuře, které se v Ostravě daří,“ naznačil Zeman.

Přesnější vize představí nejdřív koncem března. „Až poté, co s nimi seznámíme primátora a radní. Pokud budeme mít jejich podporu, mohl by se záměr podařit. Bez ní to totiž nepůjde,“ řekl Zeman.

„Přesně tak. Musíme spolupracovat s městem na získání evropských dotací. Bez nich už dnes bohužel není záchrana památky možná,“ potvrzuje Nikos Boboras.

Petiční výbor novým vlastníkům věří. Zatím

Oba podnikatelé odhadují, že restaurační práce a kompletní rekonstrukce všech čtyřech budov spolykají 350 až 400 milionů korun.

„Každý z nás už do přípravy projektů vkládá své peníze, které vyděláváme jinde. Ale nikdo si nemůže dovolit investovat stamiliony do čistě komerčního projektu. Náklady by se mu nevrátily. Proto hledáme jiné využití,“ dodal Daniel Zeman.

Podotkl, že podporu a zajímavé nápady teď nový vlastník dostává i od lidí, kteří v minulosti protestovali proti likvidaci památky. Chce s nimi dokonce spolupracovat.

Kdysi noblesa, nyní bída

To potvrzuje i Lukáš Černohorský, předseda petičního výboru Za záchranu komplexu Textilia-Ostravica.

„Sešli jsme se v úterý s panem Boborasem, probrali aktuální situaci i jeho představy a dohodli se, že pomůžeme připravit návrhy na využití komplexu. Dnes je jasné, že obchodní centrum už z toho vzniknout nemůže,“ říká Černohorský.

Vlastník podle něj provádí nařízené práce, chce docílit toho, aby do budovy po letech konečně přestalo zatékat, takže mu zatím věří.

Ale nad záchranou Ostravici ještě nejásá. „To, zda se podaří uskutečnit všechny plány, bude záviset hlavně na tom, zda vlastník získá podporu města a evropské dotace,“ míní Černohorský.

Vědecká knihovna v Ostravici určitě nebude

Ostravský primátor Tomáš Macura (ANO) už po loňské první schůzce s vlastníkem vyjádřil zájem města na záchraně Ostravici a slíbil podporu. „Pokud dodrží povinnosti týkající se záchranných prací a předloží smysluplný projekt,“ nastínil Macura s tím, že se znovu sejdou pravděpodobně v březnu.

Ani podle Macury už by se nevyplatila oprava památky jen pro čistě komerční účely. „Dovedu si tam představit například byty,“ zmínil. Naopak téměř vyloučil Moravskoslezskou vědeckou knihovnu, kterou si tam část Ostravanů přála. „Příliš by se prodražila. Problémy by tam byly s nosností i dispozicemi historických budov,“ vysvětlil.

Podle Boborase sice v jedné z budov kdysi bývaly byty, ale dnešním požadavkům na bydlení už objekt nevyhovuje. „Je tam velmi málo denního světla,“ říká majitel.

Podle Daniela Zemana by ale vedle nevýdělečných aktivit mohly dostat v historických budovách šanci různé provozovny služeb, například cukrárna či jiný typ občerstvení, ale také třeba lékařské ordinace.

Nejčtenější

Po zavedení QR kódů na popelnicích nosí lidé své odpadky k sousedům

Ilustrační snímek

S plánem snížit náklady na likvidaci odpadů přišla novojičínská radnice. Proto se v uplynulých měsících na všech...

Auto drželo pohromadě jen díky páskám a provazu, řidič měl zákaz

Auto drželo pohromadě jen díky plastovým páskám a lanu.

Zoufalý stav auta, které drželo pohromadě jen díky plastovým stahovacím páskám a lanu, zaujal hlídkující ostravské...

Při nehodě čtyř aut v Orlové jedna žena zemřela, pět lidí je zraněných

Tragická nehoda si vyžádala jednu oběť a pět zraněných.

Jedna žena zemřela a dalších pět lidí se zranilo při ranní nehodě čtyř automobilů v Orlové na Karvinsku. Na...

Festival Colours of Ostrava zahájila kapela Buty, diskutovat přijel indián

V Ostravě začal 17. července 2019 mezinárodní hudební festival Colours of...

V Ostravě odpoledne odstartoval další ročník multižánrového hudebního festivalu Colours of Ostrava. Prvním koncertem na...

Noví vlastníci ostravské hutě zavádějí změny, sníží výrobu o 20 procent

Nová huť společnosti Mittal Steel Ostrava

Ani požadovaných sto dnů, které si vyžádali na seznámení se s nově získaným podnikem, nepotřebovali manažeři...

Další z rubriky

Vyřazené tramvaje kupují lidé od ostravského dopravce i jako atrakci

Dopravní podnik Ostrava prodává vozy typu T3, které ve městě jezdí od roku 1965.

Dopravní podnik Ostrava nahrazuje staré tramvaje novými. Zatímco některé z vyřazených, například typ T2, musí rovnou do...

Přívěsu chybělo kolo. Řidič na něm přesto po dálnici v Ostravě táhl auto

Přívěsu taženém dodávkou chybělo kolo.

Policisty upoutalo před pár dny chybějící kolo přípojného vozidla na dálnici v Ostravě. Cizinec na něm převážel další...

Po zavedení QR kódů na popelnicích nosí lidé své odpadky k sousedům

Ilustrační snímek

S plánem snížit náklady na likvidaci odpadů přišla novojičínská radnice. Proto se v uplynulých měsících na všech...

Najdete na iDNES.cz