Jenže jeho současný stav není dobrý. "Však také čtyřicet let stojí venku. Není to ale vrak vhodný pro bezdomovce, jak si někteří myslí. Slovenská strela má pořád obrovské kouzlo," říká ředitel Regionálního muzea v Kopřivnici Lumír Kaválek.
Slovenská strela
|
Zůstal jediný exemplář. Druhý shořel v 60. letech ve Studénce. Slovenská strela se před třemi roky stala národní kulturní památkou. Stále více rezavou památkou.
Muzeum by letos chtělo opravit střechu, pak by se pustilo do dalších oprav. Ředitel odhaduje nutné náklady do začátku na zhruba pět až šest milionů korun.
Kdyby se ale někdo pustil i do interiéru a pohonných jednotek, náklady by vyskočily o asi dvacet milionů.
Ještě teď ale vnitřek dýchá historií a luxusem. "Například poprvé byl k dispozici bufetový servis," nadhodil ředitel Kaválek a kurátor muzea Radim Zátopek přidal: "Podívejte se. Hybridní pohon, kvalitní řízení, pohodlná křesla, oddělení pro nekuřáky i kuřáky. Krása."
Slovenská strela se dočkala v minulosti několika rekonstrukcí, ale ne vždy to bylo ku prospěchu vlaku. "Například v roce 1972 na Strele pracovali učni. Byly vytrhány i sedačky a z části vlaku udělali galerii," povzdychl si Kaválek.
Protože je vlak v držení soukromého majitele, cesta k dotacím je složitá.
Mimořádný tatrovácký vlak |
Navíc nyní mohla mnohé změnit dražba Tatry, majitele památky (více o dražbě zde). "Jistého není nic, ale zatím nemám k obavám důvod," poznamenal Kaválek a upozornil, že národní památku sice nelze vyvézt do zahraničí, ale v rámci tuzemska není žádné výraznější omezení.
Strelu si už prohlíželi movití lidé, kteří zvažují, že by ji pomohli zachránit. "Existují nadšenci, kteří technické památky milují a jsou ochotni investovat do jejich obnovy," řekl Kaválek, ale jména odmítl prozradit.
"Ještě není ten správný čas, zatím je vše na začátku. Navíc se mohou objevit i noví donátoři," vysvětlil. V ruce muzejníci mají i odborný posudek současného stavu. Ten sice dopadl lépe, než se na počátku předpokládalo, ale i tak považuje zahájení oprav za nutnost. "Asi se nepodaří tento krásný vlak dostat zpátky na koleje, ale rádi bychom vrátili Slovenskou strelu do co nejpůvodnějšího stavu," zakončil ředitel Kaválek.