Jednou z budov, které obce odkoupily od státu a čeká ji obnova, je také nádraží...

Jednou z budov, které obce odkoupily od státu a čeká ji obnova, je také nádraží v Bohušově. | foto: www.osoblazsko.com

Jako před sto lety. Obce na Osoblažsku vrátí původní podobu nádražím

  • 15
Nejen v historickém vlaku taženém parní lokomotivou, ale i při pohledu ven z jeho oken se budou cestující jedoucí po osoblažské úzkokolejce cítit jako před sto lety. Drážní domky a nádražíčka podél trati se totiž během tří let vrátí do své původní podoby, včetně nástupišť a mobiliáře.

Prodej drážních budov místním obcím je na spadnutí, hotová je architektonická studie i převážná část projektové dokumentace. V následujících týdnech obecně prospěšná společnost Osoblažská úzkorozchodná dráha, která sdružuje Liptaň, Slezské Rudoltice, Bohušov a Osoblahu, podá žádost o dotaci.

„Projekt obnovy zahrnuje zděné budovy ve stanicích Liptaň, Slezské Rudoltice, Koberno, Bohušov a Osoblaha. Potřebná investice na jejich revitalizaci činí zhruba 25,5 milionu korun,“ informoval starosta Slezských Rudoltic Mojmír Pargač.

Doplnil, že zbylé stavby podél trati jsou dřevěné. I s jejich obnovou projekt počítá, nebude však tak nákladná jako u pěti staveb zděných.

Momentálně obce dotáhly téměř do konce odkup jednotlivých nádraží a nádražních domků od státu. „Řeší se to dva roky, teď už čekáme jen na schválení vládou,“ uvedl starosta Osoblahy Antonín Rous.

O dotaci požádají společně s Poláky

Důvodem dlouhých jednání o prodeji byla administrativa. „Projednávání a přípravy u tohoto případu byly časově náročné kvůli zhotovení oddělovacích geometrických plánů u většiny pozemků, kde se oddělovaly pozemky od tratí, a kvůli provedení a zaměření věcných břemen ve prospěch Správy železniční dopravní cesty v každém katastrálním území,“ vysvětlil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš. Dodal, že SŽDC již prodej schválila a je předložen vládě.

Osoblažská úzkokolejka

  • Dráha s rozchodem 760 milimetrů spojuje Osoblahu s Třemešnou ve Slezsku.
  • Pravidelný provoz tam zajišťují České dráhy letitými motorovými lokomotivami řady 705.9, v letní sezoně však na trase jezdí i turistické vlaky Slezských zemských drah vedené parní historickou motorovou lokomotivou.
  • První vlak tam jel v prosinci 1898.
  • Dráha se klikatí i v relativně rovných úsecích, má asi 20 kilometrů. Její součástí je nejprudší oblouk na českých železnicích o poloměru pouhých 75 metrů, vlak jím může jet nejvýše 20 kilometrů v hodině.
  • Trať má deset stanic a zastávek.

„Celková cena činí zhruba 1,6 milionu, obce nemovitosti koupí ze svých rozpočtů,“ upřesnil starosta Osoblahy Rous. Na obnovu budov však bude třeba dotace. O tu Osoblažská úzkorozchodná dráha do konce září požádá společně s polským partnerem. V nedaleké Kuźni Raciborskiej je totiž sedmikilometrová historická trať a oba subjekty zažádají o peníze společně.

„Připravili jsme přeshraniční projekt, žádat budeme 1,35 milionu eur. Na českou stranu by šlo 950 tisíc a na polskou 400 tisíc. V únoru budeme znát výsledek,“ upřesnil Pargač s tím, že pokud by s žádostí o dotační peníze neuspěli, je předjednaná spolupráce na obnově nádraží s krajem.

Projektová dokumentace už je téměř hotová, dokončuje se pouze pro nádražní budovu v Liptani. Obce chtějí co nejdříve začít jednat i se stavebním úřadem.

„Samotné práce by se mohly uskutečnit v letech 2018 a 2019,“ nastínil starosta Slezských Rudoltic.

Půjde o celkovou přeměnu nádražních budov do původní podoby včetně detailů. Obnoví se pískovcové sokly, členění dřevěných dveří a oken, do doby před sto lety se promítne podoba nástupišť včetně mobiliáře, například odpadkových košů. Jednotně se obnoví oplocení, staré sklady i historické toalety.

Dnes zavřené a chátrající domky poslouží turistice. Počítá se s půjčovnami kol, infocentry, malými muzei a obslužnými body například s občerstvením. Starostové věří, že je turisté využijí. „Pokud není vyloženě ošklivé počasí, lidé jezdí, vlaky jsou vždycky plné. Dovezou spoustu lidí až k nám, ale i do obcí na trati,“ hodnotí význam vlaků pro turisty starosta Osoblahy Rous.