Šéf moravskoslezské dopravní policie Jiří Zlý na tiskové konferenci o dopravní nehodovosti v roce 2015.

Šéf moravskoslezské dopravní policie Jiří Zlý na tiskové konferenci o dopravní nehodovosti v roce 2015. | foto: Jaroslav Ožana, ČTK

Konec lepších časů? Po osmi letech měly nehody v kraji více obětí

  • 2
Poprvé od roku 2007 se loni na silnicích v Moravskoslezském kraji zvýšil počet obětí dopravních nehod. Zatímco předloni zemřelo 51 lidí, v roce 2015 to bylo o dva více. „Přesto to je od vzniků krajů, tedy roku 2001, druhé nejlepší číslo,“ poznamenal vedoucí krajské dopravní policie Jiří Zlý.

Na první pohled vývoj vypadá tak, že předloni se míra nehodovosti a těžkých následků dotkla dna a nyní nabere vzrůstající tendenci.

„Těžko odhadovat. Výsledky roku 2014 byly tak dobré, že bude velmi obtížné je zopakovat nebo dokonce vylepšit. Ale doufám, že loňský rok nebyl začátkem nepříznivého trendu,“ reagoval Zlý.

Usmrcené osoby při nehodách

2004 128 lidí

2005 94 lidí

2007 108 lidí

2013 68 lidí

2014 51 lidí

2015 53 lidí

Zdroj: Policie ČR

Současně se smrtelnými následky přibylo i nehod, těžce a lehce zraněných, zvedla se i hmotná škoda. Jediným pozitivem tak zůstává mírný pokles nehod, u kterých viník nehody před jízdou požil alkohol.

Nejčastěji se na moravskoslezských silnicích umíralo v létě a v závěru roku. „Právě podzimní a zimní měsíce mě mrzí obzvláště, a to zejména u chodců. Zatímco v roce 2014 jsme od října do konce prosince neměli ani jednu oběť, loni v listopadu zemřel jeden chodec a v prosinci dokonce čtyři,“ povzdychl si Zlý.

Starší považují reflexní prvky za zbytečnost

Zdůraznil proto nutnost využívání reflexních prvků, díky kterým je chodec viditelný na mnohem větší vzdálenost, než když jde například po krajnici v tmavém oblečení. Brzy budou reflexní prvky mimo obce povinností (podrobněji zde).

Počet nehod

2012 8 145

2013 8 288

2014 8 317

2015 8 899

„Využívání reflexních prvků je tak trochu i generační problém,“ zmínil krajský koordinátor BESIP Pavel Rakus.

Upozornil, že zatímco mladší ročníky nemají s reflexními pásky nebo blikačkami problém, ti dříve narození si na novoty zvykají o poznání obtížněji. „Řekl bych, že se to týká lidí zhruba nad pětapadesát let. Ti často považují něco takového za zbytečnost,“ dodal.

TEST: Nejlépe je vidět člověk s čelovkou

Nejtragičtějšími dny loňského roku byly sobota 6. června a středa 22. července. V červnu na silnici I/48 v Nové Vsi nad Ondřejnicí na Frýdecko-Místecku vjel osobní vůz řízený 46letým mužem do protisměru, kde narazil do bagru.

V automobilu zahynul řidič, 70letý spolujezdec a o dva roky mladší žena. Těžké zranění utrpěla 17letá dívka. Řidič bagru vyvázl s lehkým zraněním (více zde).

Rovněž tři lidé zemřeli v červenci na železničním přejezdu ve Studénce na Novojičínsku, kde vlak Pendolino narazil do plně naloženého kamionu. Polský řidič vjel na koleje, aniž respektoval červená výstražná světla (první článek po nehodě zde).