Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: MF DNES

Nemocnice v Moravskoslezském kraji musí řešit nedostatek parkovacích míst

  • 0
Většina nemocnic v Moravskoslezském kraji řeší stejný problém: lidé nemají kde odstavit auta. Problém s přetlakem parkujících automobilů řeší každá nemocnice po svém.

„Největší problém je v Ostravě. Když jsem jezdil za mámou do fakultní nemocnice, nebylo kde zaparkovat. Nakonec jsem tam přestal jezdit autem. Problémy jsem měl také ve Vítkovické nemocnici,“ popisuje Ostravan Aleš Starý.

Na první pohled existuje jen jedno řešení: budovat nová stání. Tam, kde to jde, se o to nemocnice a leckdy i města snaží. Vznikají nové parkovací plochy a v Ostravě plánují i stavbu parkovacích domů. Rozdíl je však v tom, kde a pro koho se parkovací místa budují.

Například Jolana Filipová, mluvčí nemocnice ve Frýdku-Místku, kde je 350 parkovacích míst, z toho většina v areálu, tvrdí, že jich mají dostatek, a proto nerozlišují mezi zaměstnanci a návštěvníky.

Stejné je to i v sousedním krajském zařízení v Třinci-Sosně. „Nemocnice nabízí 230 parkovacích míst uvnitř areálu a 150 míst před ním. Protože parkoviště už nestačila, vzniklo v únoru nové pro 30 aut před bočním vjezdem do areálu u autobusové zastávky a dalších 25 míst přibylo uvnitř areálu. Parkoviště nerozlišujeme. Všechna jsou k dispozici pacientům, návštěvníkům i zaměstnancům,“ líčí mluvčí obou nemocnic Jolana Filipová.

Tam, kde je parkovacích ploch málo, jsou však rozdíly znát. „Zatímco u nemocnice v Karviné Ráji je velké parkoviště, u Karvinské hornické nemocnice neměli návštěvníci donedávna kde parkovat. Lidé se zlobili, že v jejím okolí jsou vyhrazená stání jen pro zaměstnance a úředníky a na silnicích parkují místní obyvatelé. Proto město od loňska investovalo miliony do stavby tří parkovišť pro 84 aut v okolí hornické nemocnice. Poslední jsme dokončili v červnu. Veřejnost tam parkuje zadarmo,“ uvedla mluvčí karvinského magistrátu Šárka Swiderová.

Krnov: Nové parkoviště slouží výhradně zaměstnancům

Nově dokončeným parkovištěm pro 56 aut se chlubí i krnovská nemocnice. Stálo 5,5 milionu, je v areálu, ale vjet tam mohou pouze zaměstnanci. Nemocnice argumentuje tím, že uvolnila místa před areálem.

„Nechceme blokovat veřejné parkoviště pro pacienty a návštěvy našimi auty, proto jsme se rozhodli tlak na volná místa zmenšit,“ říká ředitel krnovské nemocnice Ladislav Václavec. „Navíc zvažujeme, že na novém parkovišti vyhradíme několik míst pro lidi, kteří k nám přijedou autem, ale my je musíme neprodleně hospitalizovat. V takové situaci se auto obvykle řeší až na posledním místě, ale špatně zaparkované může skončit velkou pokutou,“ dodal.

Město Krnov sice před deseti lety zaplatilo několik milionů za zdvojnásobení kapacity parkoviště u nemocnice, ale opět přestávalo stačit.

A stejné je to také v Opavě. Slezská nemocnice má 205 svých parkovacích míst, což už nestačí. „V nejbližší budoucnosti máme v plánu postavit dvě parkoviště, každé asi pro 20 aut,“ říká mluvčí nemocnice Daniel Svoboda s tím, že obě budou v areálu, a hlavně pro návštěvníky.

V Ostravě je situace nejhorší

Nejvíc parkovišť je v Ostravě, ale přesto je právě tam situace nejkritičtější. Třem nemocnicím chybí stovky míst. Dvě proto chtějí vybudovat několikapatrové parkovací domy.

„Nyní máme 900 parkovacích míst. Na konci loňského roku vzniklo poblíž popáleninového centra parkoviště pro 49 aut zaměstnanců a letos jsme poblíž pohotovostní lékárny zprovoznili provizorní parkovací plochu s kapacitou 185 aut pro veřejnost. Ale stále je to málo. Denně vjede a vyjede z areálu okolo 1 700 vozidel a jejich počet roste, proto hledáme nová řešení. Před areálem chceme vybudovat parkovací dům pro 550 aut,“ vypočítává mluvčí Fakultní nemocnice Ostrava Tomáš Oborný.

Podotkl, že velké provizorní parkoviště bude moci veřejnost využívat po dobu přípravy i výstavby parkovacího domu. Podle něj ale zatím není jasný harmonogram stavebních prací ani financování. Jisté je jen to, komu má parkovací dům sloužit.

„Nová stání budou určena výhradně zaměstnancům. V areálu tak uvolníme místa pacientům, aby měli co nejblíž ke zdravotnickým pracovištím,“ vysvětluje Oborný.

Naproti tomu záměr radních města, které bude investorem parkovacího domu před Městskou nemocnicí Ostrava, je opačný. Vjezd návštěvníků do nemocnice chtějí postupně omezovat a časem zakázat.

Parkovací plochy v areálu nemocnice nahradí park

Velké změny čekají automobilisty v Městské nemocnici Ostrava. Parkovací plochy za pár let z areálu zmizí. Nahradí je park. „Dnes je před nemocnicí 110 parkovacích míst. Desítky aut ale stojí na úzkých cestách v areálu nemocnice a komplikují tak průjezd sanitkám. Město proto připravuje výstavbu velkého parkovacího domu před nemocnicí pro 428 automobilů,“ říká investiční náměstek primátora Ostravy Břetislav Riger.

Podotkl, že dvě podzemní patra budou vyhrazena pro zaměstnance a dvě nadzemní pro návštěvníky. „Už vzniká dokumentace pro územní rozhodnutí. Příští rok budeme řešit stavební povolení. Když vše dopadne dobře, stavba může začít v roce 2019 a skončit by měla v roce 2020,“ nastínil Riger.

V dalších pěti letech by se podle něj nemocnice měla dočkat takových stavebních úprav, aby už nikdo nemusel vjíždět do areálu ani v případě zranění či porodu. „Naším cílem je postupně změnit dispozice nemocnice tak, aby vstupy na urgentní příjem i do porodnice byly co nejdostupnější – přímo z ulice. Nový urgentní příjem by mohl být hotový asi v roce 2023 a nový příjem porodů zřejmě o dva roky později,“ odhadl Riger. „Malé parkovací plochy v nemocnici by pak měla nahradit zeleň. Pacienti by se mohli cítit lépe například díky novému parčíku,“ dodal. (les)