Podle policistů i státní zástupkyně jde o jeden z nejrozsáhlejších i nejsložitějších případů padělatelství posledních let.
Podle obžaloby Ptáčník namaloval zhruba dvě stovky obrazů, přičemž se zaměřil například na Kamila Lhotáka, Františka Podešvu nebo Aloise Schneiderku.
Za obrazy pak obžalovaný společně s prostředníky údajně utržil 1,2 milionu korun. Kdyby díla byla originální, měla by hodnotu přibližně čtrnáct milionů korun.
Na případ se přišlo náhodou v Ostravě, kde majitel aukční síně nechal údajný originál ověřit u znalce. Záhy spěchal na policii.
Ptáčník, který pochází z Chomutova a původním povoláním je automechanik, ale na Valašsku nějaký čas žil, potvrdil, že malířství je jeho koníčkem.
„Už v mládí jsem zvláště obdivoval moderní umění 20. let. Na originály jsem však neměl peníze, proto jsem tyto obrazy začal malovat,“ vysvětlil.
Občas se mu nějaké dílo podařilo prodat. „Vždy jsem všem říkal, že jde o kopie.“
Obdobně prý postupoval, když jeho známý Martin Kašík vyjednal prodej obrazů valašských autorů pro sběratele Igora Levče a zlínského galeristu Jiřího Zedníka.
Patina z prachu
Výkonnost rychlomalíře byla obdivuhodná. Jeden obraz mu trval jeden den. Ve vetešnictvích nakupoval staré obrazy, ze kterých použil takřka vše: plátno, rám i hřebíčky, temperovou malbu překryl olejovou glazurou, aby vše vypadalo původně. Dokonce prý pro dosažení potřebné patiny používal prach z vysavače.
Ptáčník, kterému hrozí vězení od dvou do deseti let, odmítal, že by někomu obrazy prodával jako originály. Za každý dostal tak dva až čtyři tisíce.
„Co s obrazy dělali ostatní, za to už nemohu. Nikdy by mě nenapadlo, že by nějaký znalec vydal osvědčení o pravosti, to je nepochopitelné,“ říkal s tím, že peníze potřeboval coby nezaměstnaný pro dva syny, přičemž od bývalé manželky nedostával alimenty.
Uvedl, že u valašských autorů mnohokrát ani nedělal kopie jejich obrazů, ale často jen maloval v jejich stylu a používal stejné motivy. I tato díla však označil nikoliv svým podpisem, ale značkou domnělého autora.
Zabavená falza |
„Ale podpisy to nebyly přesné, jen jak mě to napadlo,“ ujišťoval Ptáčník.
Poznáte, kdy lžete?, ptala se Ptáčníka soudkyně
Soudkyně však přečetla první Ptáčníkovu výpověď na policii, která se značně odlišovala. Například v ní připouštěl, že překupníkovi ani kupci neřekl, že obrazy maloval on a že to není originál. Podle obžaloby naopak tvrdil, že díla pocházejí z různých pozůstalostí.
„To jsem tehdy řekl kvůli policejnímu nátlaku. Domů vpadli policisté v kuklách, byt mi zdemolovali, svázali mě řetězy. I když jsem je upozorňoval, že trpím klaustrofobií, vsadili mě do malé cely. A když mi řekli, že zatkli i syna, který se zhroutil, vysolil jsem vše, co chtěli,“ popisoval.
Když se Ptáčník snažil dále vysvětlovat rozpory va výpovědích, už to soudkyně nevydržela a s nádechem ironie řekla: „Pane Ptáčníku, poznáte, kdy mluvíte pravdu a kdy lžete?“
Znalec: Udělal jsem chybu
Na lavici obžalovaných sedí i soudní znalec, 66letý Tomáš Mikuláštík. Ve Zlínském kraji patří k uznávaným kapacitám. Dělal ve vsetínském muzeu, přednášel dějiny umění na zlínské univerzitě, pracoval v krajské galerii a na odboru kultury na krajském úřadu.
Mikuláštík přiznal, že se při vytvoření posudku zmýlil, odmítl však úmysl. Hodnotil hlavně díla, které nakoupil Levč. A u všech vydal potvrzení, že jde o originály. „Nejvíce mě uvedla v omyl autentičnost materiálu a také jsem byl přesvědčen, že by se u regionálních autorů při tak nízkých kupních částkách podvádět nevyplatilo,“ vysvětloval znalec.
Když vydal potvrzení, nikdo původ děl nezpochybňoval. Falzifikáty se tak například ocitly v areálu Kyčerka ve Velkých Karlovicích na Vsetínsku.
Když se soudkyně i státní zástupkyně ptaly, proč dal znalec jen na pocit a chlácholení zákazníků, muž jen poznamenal: „Udělal jsem chybu.“
Na rozdíl od Ptáčníka uvedl, že i podpisy byly od původních k nerozeznání. „V určování jsem si věřil,“ dodal znalec, kterému hrozí až dvouleté vězení. I kdyby dostal podmíněný trest, tak by nemohl funkci znalce už vykonávat.
Přelíčení bude pokračovat v příštím roce, vyslechnuti budou nejen kupci obrazů, ale také další soudní znalec.