Kytarista Štěpán Rak

Kytarista Štěpán Rak | foto: MF DNES

Ostravské stopy: Vidět Vítkovice bylo ohromující, vzpomíná Štěpán Rak

  • 1
V pravidelném seriálu MF DNES a iDNES.cz Ostravské stopy přinášíme vyznání známých osobností o vztahu k moravskoslezské metropoli. Dnes jej popisuje kytarový mág Štěpán Rak.

Kytarový virtuos Štěpán Rak vystupuje v Ostravě pravidelně. Rád se totiž vrací na různá místa severní Moravy a Slezska. Jeden z jeho posledních koncertů, Cesta do pohádky, který si nadělil ke svým sedmdesátinám, se konal v Domě kultury města Ostravy.

Při té příležitosti také zavzpomínal na svůj vztah k městu. „Ostravu mám rád. Poutají mne k ní dávné vzpomínky i pevná přátelství,“ vzpomíná známý hudebník.

Mezi nezapomenutelné chvíle pro něj patří například ty, které se odehrály v Českém rozhlase. „Nikdy nezapomenu na úžasné chvíle, které jsem prožíval při živém vysílání Českého rozhlasu Ostrava, kdy jsme si se Zlatkou Holušovou, dnes úspěšnou ředitelkou světoznámého festivalu Colours of Ostrava, v pořadu Hudba k tichu povídali o věcech mezi nebem a zemí. Tehdy se rodily hudební nápady přímo během mých živých hudebních vstupů,“ vypráví Štěpán Rak.

Profil: Štěpán Rak

Známý kytarový virtuos se narodil 8. srpna 1945 v Praze. V roce 2000 byl jmenován historicky prvním vysokoškolským profesorem kytary České republiky. Titul mu udělil prezident Václav Havel.

Koncem listopadu 2007 oslavil koncertem na HAMU spolu se svými absolventy čtvrtstoletí kytary, kterou v roce 1982 na HAMU založil. V únoru 2004 byl Štěpán Rak pozván jako první český kytarista na koncertní vystoupení do Číny. V divadle v Pekingu oslnil svým koncertem Chvála čaje.

Se svými koncerty projel celý svět, v roce 2001 to bylo třeba také Mexiko, ale i Moskva. Jako první kytarista na světě byl pozván k sólovému vystoupení na slavné Moskevské státní konzervatoři P. I. Čajkovského.

Rak při hře na klasickou kytaru používá všech pět prstů pravé ruky. Všechny skladby hraje zcela zpaměti.

Díky Zlatě Holušové vznikl i jeden z jeho známých pořadů věnovaný čajové kultuře. „Zlatka mne vzala poprvé do Dobré čajovny, čímž dala vlastně základ mému budoucímu projektu Chvála čaje, k němuž mi věnoval svá trojverší velký čajomilec, profesor Ludvík Kundera,“ připomíná mistr kytarových tónů.

Český rozhlas Ostrava je pro něj důležitým místem i ve vztahu k vlastní nahrávací tvorbě.

„Vlastně většinu svých CD jsem natočil v ostravském studiu, kde mi bylo dáno spřátelit se s dalšími skvělými lidmi – ať už s úžasným hudebním režisérem Vláďou Studničkou či s geniálním mistrem zvuku Lubošem Výrkem. Těchto přátelství mám v Ostravě mnoho. Musím jmenovat i žel už zemřelého pana generála Zdeňka Škarvadu, neuvěřitelného muzikanta Janka Rokytu, jehož talent by si nezadal s Leošem Janáčkem, a další a další skvělé lidi...“

Věčnou ostravskou inspirací pro tvorbu CD byla v mnoha případech právě ředitelka Colours of Ostrava. „Byla to vlastně především Zlatka Holušová, která mi vždy dodávala odvahu pustit se do nových projektů a zaznamenat je na zvukových nosičích. Ve zmíněném ostravském studiu se doslova ‚z čisté vody‘ zrodilo absolutně improvizované unikátní CD 1999. Za vším byla opět Zlatka, která přišla s nápadem, abychom s Nadou Shakti vzdali svými improvizacemi, přímo ve studiu a bez jediné zkoušky, hold odcházejícímu dvacátému století,“ líčí nadšeně Štěpán Rak.

Také s touto mimořádnou nahrávkou souvisejí další ostravské zážitky. „Nikdy nezapomenu na okamžik, kdy jsme nahrávali poslední píseň, a Luboš Výrek v nahrávacím studiu doslova šílel, neboť zbýval už jen kousek pásku a skladba se nedala nijak nastřihávat. Skončili jsme přesně s páskem! To byl opravdu zázrak,“ směje se Štěpán Rak.

Kytarový virtuos Štěpán Rak.

Úplně první setkání s Ostravou se pro Štěpána Raka datuje do doby jeho studií na pražské konzervatoři. „Sice si na to už moc nevzpomínám, ale každopádně vím, že se jednalo o jakousi meziškolní výměnu. Já hrál tenkrát na konzervatoři v Ostravě a kdosi z Ostravy naopak na konzervatoři pražské. Mocně však na mne zapůsobily Vítkovice. Vím, že to byl doslova monstrózní zážitek, který ve mně rozvibroval touhu napsat skladbu Ocelové město. Onen román Julese Verna se mi při tom pohledu doslova zmaterializoval,“ poznamenává Štěpán Rak.

Hudební projekt inspirovaný ostravským industriálem skutečně vznikl. „A byly to už před lety právě Vítkovice, jež mne potažmo inspirovaly k projektu Dvacet tisíc mil pod mořem, s nímž jsem pak vystupoval po celém světě. Ale jsou to i mnohá CD, která jsem buď sólo, nebo s Alfredem Strejčkem v Ostravě natáčel.“

Řada zážitků pro něj vychází se samotných ostravských koncertů a vystoupení. „Zážitků bylo mnoho. Velká část z nich je spojena i s Alfredem Strejčkem, s nímž v Ostravě často vystupujeme. Rád vzpomínám na rozhlasová Apetyta se skvělou Dášou Misařovou, jež jsou velmi – a právem – populární,“ zdůrazňuje kytarista.

Velké přátelství jej na Ostravsku pojí i dle jeho názoru s mimořádným hudebníkem Otou Maňákem. „Kdo neslyšel jeho vokální soubor Sluníčko, o mnoho přichází. Otík vystoupil jako překvapení i na mém recitálu v kulturním domě Poklad, kterýžto koncert pro mne zorganizovala další milá duše – Jana Marshall.“

Kromě Ostravy má pak Štěpán Rak silné pouto také k Opavě. „K Opavě a k Opavsku vůbec. Nejen, že tam rád hraji, ať už v minoritském klášteře, svatém Václavu, Vošárně v Raduni či v milé čajovně Harmonie, ale mám tam i mnoho vzácných a drahých přátel. Opava je opravdu mou srdeční záležitostí a jsem tomu ze srdce rád. Těším se moc i na svůj sedmdesátinový koncert ve Slezském divadle v Opavě. Uskuteční 28. září a mými hosty tam budou Alfred Strejček a Jan Matěj Rak. Moc se na vás všechny těším,“ vzkazuje svým fanouškům kytarový mág.