Ztráta téměř dvojnásobně převyšuje nejhorší hospodářský výsledek z roku 2008, kdy letiště prodělalo 15,9 milionu korun.
A letošní rok výrazné zlepšení neslibuje, nárůst počtu cestujících, plynoucí z příchodu společnosti Ryanair, totiž sráží pokles zájmu o leteckou přepravu na dovolenou.
Jak si vedlo ostravské letiště?Hospodářské výsledky Letiště Leoše Janáčka za posledních pět let. Rok - Hospodářský výsledek po zdanění (v Kč) 2008 -15 877 000 2009 - 5 880 000 2010 +1 361 000 2011 +1 595 000 2012 -29 624 000 Zdroj: Výroční zpráva Letiště Ostrava |
"Konkrétní čísla v průběhu sezony nesdělujeme, ale vzhledem k ekonomické situaci v regionu už teď víme, že dopravci počítají s menším počtem charterových letů z Ostravy než v loňském roce," poznamenala mluvčí ostravského letiště Michaela Kubešová.
Jsme mile překvapeni, říká Ryanair
Potvrzuje to i Jiří Hájek, majitel cestovní kanceláře Kovotour. "Na Ostravsku je znatelná nervozita z ekonomických problémů, lidé se stále častěji rozhodují pro dopravu po vlastní ose, automobilem, rozhoduje cena a dostupnost cílové destinace," vysvětlil Hájek.
"Jedním z důvodů ztráty byl pokles tržeb o patnáct procent," vysvětluje ředitel letiště Pavel Schneider. "Ten byl způsoben hlavně tím, že část společností, která u nás provozovala charterové lety, začala nabízet letenky k volnému prodeji, a tím i působit jako pravidelní dopravci. Tak mohli dosáhnout na pobídkový systém letiště, který nabízí novým dopravcům na pravidelných linkách slevy."
Situaci mošnovského letiště může v letošním roce mírně vylepšit příchod společnosti Ryanair, která začala od června létat na pravidelné lince do Londýna.
"Na pravidelných linkách jsme zaznamenali od začátku roku do konce července nárůst přibližně dvě procenta, předpokládáme, že je to způsobeno i příchodem nízkonákladové společnosti Ryanair, která začala operovat z Ostravy," přiblížila průběh první poloviny letošního roku Michaela Kubešová.
Ekonomicky padají i nedaleké polské Katovice
S poptávkou po nové lince jsou spokojeni i zástupci společnosti Ryanair. "Zájem o naši linku z Ostravy je velký, jsme příjemně překvapeni," konstatovala zástupkyně společnosti Henrike Schmitdová. "Do konce roku bychom měli přepravit minimálně plánovaných čtyřicet tisíc pasažérů."
Krizi pociťuje také konkurenční letiště v polských Katovicích, kterému, po letech růstu, začali pomalu ubývat cestující.
V prvních šesti měsících tohoto roku se pokles celkového počtu cestujících, ve srovnání se stejným obdobím minulého roku, pohyboval od dvou do šesti procent, propad zájmu o charterové lety je ještě výraznější, například v květnu odletělo z katovického letiště o šestnáct procent pasažérů méně než v předchozím roce, v červnu pak propad činil 5,5 procenta, což je téměř sedm tisíc lidí.
I přes mírný pokles počtu pasažérů ale Katovice nechávají Mošnov daleko za sebou, jen za prvních šest měsíců letošního roku zde bylo odbaveno více než 1,1 milionu cestujících, což je číslo, na které se musí ostravské letiště "skládat" více než tři roky.
Katovice jsou také častým výchozím letištěm lidí z Moravskoslezského kraje, kteří mohou od května využívat i přímé mikrobusové spojení z Ostravy.
"Zájem je velký, denně do Katovic převezeme několik desítek lidí, za květen až červenec si koupilo rezervace více než tisíc lidí," řekl Aleš Ondrůj ze společnosti TigerExpress.eu, která linku mikrobusů provozuje.