Prototyp první klimatizované tramvaje v Ostravě začal vozit cestující

  • 17
Ostravané se od rána mohou projet klimatizovanou tramvají od švýcarské firmy Stadler. Prototyp vozu Tango NF2 je vyrobený speciálně pro Dopravní podnik Ostrava a pojmenovaný nOVA.

„Souhlas se zkušebními jízdami s cestujícími jsme vydali v pátek odpoledne,“ řekl mluvčí Drážního úřadu Martin Novák.

Ve vozovně Dopravního podniku Ostrava (DPO) je v této chvíli už šest ze 40 objednaných středněkapacitních tramvají, které vznikají v polském závodě firmy Stadler. 

Povolení vozit cestující získaly dva vozy s evidenčními čísly 1701 a 1704. Historicky první jízdu zahájil v pondělí ráno prototyp, který vyjel ze smyčky v Ostravě-Martinově osm minut po sedmé hodině a jel na Hranečník. 

„Tramvaje Stadler nOVA jezdí po Ostravě už od 8. června, ale dosud šlo jen o testovací jízdy bez cestujících. Od pondělí budeme jeden prototyp nasazovat na linku číslo 4, druhý vůz necháme zatím jen jako záložní. V rámci testování musí nOVA ujet s cestujícími 20 tisíc kilometrů,“ líčí ředitel DPO Daniel Morys. 

„Věřím, že lidé novou tramvaj přivítají a užijí si komfort, který nabízí. Je to další krok k významné obnově vozového parku, který jsme již dříve avizovali,“ dodal.

Lidé si jízdu novou tramvají užívají

„Už jede,“ hlásil muž manželce a dvěma dětem, které novou tramvaj netrpělivě vyhlíželi krátce po desáté hodině na zastávce Výstaviště v centru Ostravy. 

Kvůli stromům ale měli špatný výhled a otec rodiny proto přeběhl na druhou stranu nástupiště, odkud uviděl tramvaj jako první. Děti vzápětí uviděly tyrkysově modrý vůz také a přijíždějící tramvají začaly nadšeně mávat.

Nastupujících sice nebylo moc, ale tramvaj už byla i tak dost plná. Uvnitř byl přesto příjemný, čistý a chladný vzduch. Klimatizace i v horkém dni a častém otvírání dveří fungovala. A většina lidí si tak jízdu užívala.

„Počkej, musím tě v nové tramvaji vyfotit,“ hlásila matka synovi a využila fotoaparát v mobilním telefonu.

Dva asi třináctiletí chlapci pro změnu vysvětlovali známému, že jde zatím jen o zkušební jízdy pro potřeby schválení prototypu Drážním úřadem. „Ve zkušebním režimu bude jezdit do konce října,“ líčili zasvěceně.

A pokud někdo náhodou nevěděl, že jede v nové tramvaji, zjistil to záhy. Na zástavce Karolina totiž přistoupily slečny v bílých košilích a s modrými šátky kolem krku, které cestujícím rozdávaly úsměvy, čokoládky a letáky s podrobnými informacemi o Tango NF2 nOVA.

„Je perfektní, a to nejen kvůli klimatizaci, ale po všech stránkách,“ ohodnotil novou tramvaj muž středního věku, který se odmítl představit. „Dělal jsem něco pro firmu Stadler,“ zdůvodnil zdrženlivost.

„Tramvaj je hezká, klimatizace je určitě moc fajn, ale my nejsme místní, koupily jsme si proto jízdenky, ale nenašly jsme u dveří stroj na označení papírových jízdenek. Zjistily jsme, že je jen vpředu u řidiče, kam jsme se nechtěly úzkou uličkou v přeplněné tramvaji tlačit,“ popsala svoji zkušenost 26letá Petra z Novojičínska, která jela novou tramvají se svou matkou a tříletou dcerkou. 

„Nakonec jsme raději zaplatily bankovní kartou. Alespoň jsme se to naučily,“ usmála se nejstarší členka rodiny, která ví, že Dopravní podnik Ostrava postupně upouští od prodeje papírových jízdenek a umožňuje snadno platit ve všech svých vozech bezkontaktní platební kartou.