Ostravanům vadí koksovna poblíž centra města, firma ji zavřít nemíní

  18:55aktualizováno  18:55
Téměř dvě staletí se v Ostravě vyrábí koks. Většina koksoven už ale zanikla a lidé teď volají i po zrušení provozu, který stojí v městské části Přívoz. Vlastník ale nehodlá prosperující závod zavřít. Kraj slibuje, že opět zpřísní podmínky a kontrolu provozu.

Koksovna OKK v Ostravě-Přívozu z výšky. | foto: Koksovna Svoboda OKK

Závod Svoboda společnosti OKK Koksovny není největší znečišťovatel ovzduší ani největší výrobce koksu v Ostravě. Přesto teď lidé nejvíc brojí právě proti němu.

Je totiž na očích víc než větší koksovna ostravské huti ArcelorMittal - stojí v Přívoze, velmi blízko centra. A Ostravané už tam nechtějí vidět ani dýchat zapáchající kouř s rakovinotvorným benzo(a)pyrenem.

Nedávno na to upozornili lidé, kteří hustý barevný dým natáčeli kamerou na přelomu roku. Teď se přidali další.

Uskupení Rodiče za klima Ostrava požádalo vedení města i kraje mimo jiné o toto: „Upřednostníte zdraví obyvatel a kvalitu životního prostředí před ziskem, příkladem může být omezení provozu koksovny OKK v Ostravě-Přívoze.“

Náměstkyně primátora Ostravy: Koksovna je pro město přítěží

Ostravská náměstkyně primátora pro životní prostředí Kateřina Šebestová netají, že si přeje totéž. Možnosti města ovlivnit činnost soukromé firmy jsou ale malé.

„Poté, co na přelomu roku uniklo do ovzduší velké množství znečišťujících látek, požádali jsme krajský úřad o přezkum závazných podmínek integrovaného povolení pro Koksovnu Svoboda. Řízení ještě běží,“ řekla Šebestová.

Rozhovor se ředitelem OKK

Generální ředitel společnosti OKK Zdeněk Durčák upozorňuje, že koksovna v...

Podle ní by měly provozy tohoto typu v Ostravě postupně ukončit svou činnost. „Koksovna tak blízko centra se bezesporu podílí na znečišťování ovzduší. Pokud jde o benzo(a)pyren, je podle poslední analýzy Českého hydrometeorologického ústavu dokonce nejvýznamnějším zdrojem ve městě i celém regionu,“ uvedla Šebestová.

„Pracujeme na novém image Ostravy a měníme ji z černého města plného těžkého průmyslu na město, které láká nové investory a technologické firmy s takzvanou přidanou hodnotou. Vynakládáme nemalé finanční prostředky, abychom tady udrželi mladé, šikovné lidi. Bohužel provozy typu koksoven, navíc když vstupní surovina nepochází z našeho regionu a ani výstupní produkt pro daný region neslouží, je pro Ostravu spíše přítěží než přínosem,“ dodala náměstkyně.

Firma provoz ukončit nemíní. Nevidí důvod

Jindřich Vaněk, mluvčí společnosti, které koksovna v Přívoze patří, přiznal, že tam nedávno unikly škodliviny. Ostatní výhrady ale odmítl.

„Loni jsme zaznamenali malé úniky kvůli skryté závadě technologie, kterou jsme na podzim odstranili, a letos pouze v lednu při přerušení elektřiny unikal barevný kouř, ale vždy sotva dvě minuty,“ řekl Vaněk. Jinak podle něj firma stále dodržuje podmínky provozu, za deset let investovala do ekologizace 3,2 miliardy korun a výrazně snížila emise polétavého prachu.

„Rozhodně nepatříme mezi největší znečišťovatele, o čemž svědčí například to, že nemusíme omezovat výrobu při vyhlášení smogové regulace jako jiné průmyslové podniky, pouze omezujeme manipulaci s prašným materiálem,“ argumentuje mluvčí firmy.

Archivní záběry koksovny z ledna 2017

Potvrdil, že emise z koksovny obsahují benzo(a)pyren. Ale také ukázal výsledky nezávislé studie, podle které činí podíl této karcinogenní látky z průmyslu i dopravy jen čtyři procenta a zbytek pochází z topenišť.

„Koksovna nemá žádný racionální důvod k ukončení činnosti. Zaměstnává 520 lidí a prosperuje. Jen loni zaplatila na daních a poplatcích státu 300 milionů,“ uvedl Vaněk.

A nesouhlasí ani s tím, že region z koksu nic nemá. Naopak. „Dodáváme koks společnosti Veolia a díky koksárenskému plynu máme v regionu teplo a nepotřebujeme tady další uhelnou elektrárnu či teplárnu. Kromě toho je naše koksovna evropskou jedničkou ve výrobě slévárenského koksu, bez kterého se neobejde výroba oceli, ze které vznikají například motory aut. Ty se sice vyrábějí jinde, ale pak přicházejí do zdejší automobilky,“ nastínil.

Kraj už přezkoumal podmínky provozu a nařídí jejich zpřísnění

Firmu nicméně čekají po úniku škodlivin do ovzduší další změny. Mluvčí Moravskoslezského kraje Nikola Birklenová řekla, že už přezkoumali podmínky integrovaného povolení ve vztahu k viditelným únikům dýmů z Koksovny Svoboda a teď probíhá správní řízení o změně tohoto povolení.

„Až bude rozhodnutí pravomocné, zveřejníme ho. Zatím mohu sdělit, že nařídíme zpřísnění podmínek provozu i kontroly koksárenských baterií pomocí webkamer. Ty budou detailně sledovat postup tamních zaměstnanců, aby k podobným událostem docházelo minimálně. Ale právě proto, že kamery budou zabírat ruce i tváře lidí, záznamy budou přístupné jen České inspekci životního prostředí a úředníkům kraje, nikoli veřejnosti,“ uvedla Birklenová s tím, že kraj bude po firmě žádat také častější preventivní obměnu některých technologických částí.

„Novým podmínkám vyhovíme,“ ujistil mluvčí koksovny Vaněk s tím, že půjde už o 23. zpřísnění za posledních pět let.

„Na některých pracovištích jsou z bezpečnostních důvodů kamery už teď. Z obou posledních případů jsme se sami poučili a přijali některá organizační opatření, například pravidelná hlášení vedoucích směn o průběhu směny a také jsme zpřísnili dozor nad přípravou a manipulací s uhlím pro koksování,“ upřesnil Jindřich Vaněk.

Koks se v Ostravě vyrábí téměř dvě stě let. V minulosti tam fungovalo nejméně osm koksoven, ale většina už zanikla. Například místo dolu a koksovny Karolina stojí nyní v centru města nové domy, administrativní budova a velké obchodní centrum Forum Nová Karolina. 

Z Dolní oblasti Vítkovice, ve které na sebe kdysi navazovaly důl, koksovna a vysoké pece, je dnes hojně navštěvovaná národní kulturní památka, kde se konají velké hudební festivaly a další akce.

Koksovna Šverma v Mariánských Horách ukončila provoz teprve před dvěma lety. Areál čeká rekultivace, která potrvá řadu let. Po vyčištění bude zřejmě sloužit lehkému průmyslu.

Kromě koksovny v Přívoze zůstává v provozu ještě koksovna hutní firmy ArcelorMittal Ostrava - ta vyrábí více koksu než Svoboda, ale jen pro vlastní potřeby huti.

Část Ostravanů by si přála rychlý konec obou koksoven i všech dalších továren či skládek uhlí, které významně znečišťují ovzduší ve městě. Proti tomu ale stojí zájmy vlastníků firem, které vydělávají, i tisíců lidí, kterým dávají obživu.

OKK Koksovny stojí nedaleko centra Ostravy.

OKK Koksovny stojí nedaleko centra Ostravy.

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store © freytag & berndtSHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

Nejčtenější

Hněv v Opavě. Sudí prchali, zaskočený Csaplár reagoval: Míra zla je šílená

Spoluhráči i protivníci se snaží zastavit opavského záložníka Pavla Zavadila,...

Nadávky, výhrůžky, obrovská zloba. Na rozhodčí i na soupeře. Pořadatelé museli být v plné pohotovosti, když se v Opavě...

Na Novojičínsku zemřeli při čelní srážce dvou aut čtyři lidé

Ilustrační snímek

Tragická dopravní nehoda se stala krátce před pondělní půlnocí na silnici I/48 mezi Novým Jičínem a Hranicemi. Po čelní...

Muž dvou tváří Zavadil. Proč se nestárnoucí kapitán vzteká

Pavel Zavadil z Opavy během utkání s Jabloncem

Byl nepříčetný. Držel v podpaží balon a nasupeně kráčel k rozhodčímu. Tolik nadávek mu poslal a nemohl přestat....

Na dálnici u Frýdku zemřela osmnáctiletá řidička, vůz skončil v příkopu

V Janově Vsi na Mělnicku sjelo auto do rybníka Harasov. Na místě zasahují...

O život přišla v úterý večer osmnáctiletá řidička při jízdě po D56 poblíž Paskova na Frýdecko-Místecku. O rok mladší...

Ostravu čekají až tři roky bez dálnice. Zavře ji oprava zvlněného povrchu

Na ostravské části dálnice D1 začaly provizorní opravy zvlněné vozovky. (12....

Na dva až tři roky se v Ostravě úplně zavře 18 kilometrů dlouhý úsek dálnice. Silničáři ho budou stavět celý znova....

Další z rubriky

Včelařské artefakty kdysi sbíral i Zátopkův otec, připomíná výstava

Kurátor Ondřej Šalek ukazuje na historické exponáty, které kopřivnické muzeum...

Historické plakáty nalezené ve zdech včelína, sto let starý lis na med, včelařská maska připomínající artefakt z...

Lidé v kraji odstavují desítky autovraků, stávají se útočištěm bezdomovců

Metropole je plná autovraků. (7.5.2019)

Dva roky trvalo lidem z odboru dopravy novojičínské radnice, než se jim podařilo odstranit auto dlouhodobě odstavené u...

Autobusové linky majitele Baníku ve třech městech převzala jiná firma

Ilustrační snímek

Firmy ČSAD Havířov, ČSAD Karviná a ČSAD Frýdek-Místek, patřící doposud do skupiny společnosti CIDEM Hranice, změnily...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz