Interpreti v rozpustilé barokní opeře o zamilované nymfě využívají také dobové...

Interpreti v rozpustilé barokní opeře o zamilované nymfě využívají také dobové loutky a dekorace. | foto: Jiří Sláma

Opava zažije unikátní operu. Calisto láká na skvělé výkony i loutky

  • 0
Na jedinečný umělecký zážitek se mohou v září těšit Opavané. V rámci Svatováclavského hudebního festivalu si ve zdejším kostele svatého Václava užijí barokní operu Calisto, která spojuje zpěvy s loutkoherectvím souboru Buchty a loutky.

Antický příběh ve společnosti barokních loutek za použití dobové výpravy a s rozpustilými scénami slibuje mimořádné představení barokní opery Calisto.

Jedinečný počin Jany Semerádové a Collegia Marianum spojuje renomovaný český barokní ansámbl s oblíbenými loutkoherci ze souboru Buchty a loutky.

Nápad přišel po projektu České Vánoce

Režíruje Vít Brukner, který popisuje vznik novodobé inscenace barokní opery takto: „Domnívám se, že nápad zinscenovat Calisto se zrodil po projektu Collegia Mariana České Vánoce, který jsme společně uvedli o vánočních svátcích roku 2011.“

Šlo o Rakovnickou vánoční hru, která si vyžádala s ohromným nadšením čtyři reprízy. „Lítost z toho, že bychom měli v nejlepším přestat a rozejít se, nás dovedla až ke Calisto,“ vypráví Vít Brukner.

„Po pravdě, s návrhem na Cavalliho Calisto přišla Jana Semerádová. No a pak už jsme se společně s Janou scházeli nad libretem a partiturou, škrtali, škrtali a zase vraceli a pak zase škrtali, až jsme se dobrali tvaru, který byl pro nás po všech stránkách uspokojivý,“ líčí režisér inscenace.

Tvůrci věděli, že se mohou spolehnout na pětici zpěváků, dvě sličné dívky a tři zpěváky pevných charakterů, komorní orchestr a čtyři loutkáře. A jednoho oddaného tvůrčího technika.

„Pro toto složení jsme vlastně upravili Calisto, jak se říká, ‚na míru‘. Přáli jsme si vytvořit jednotný tvar s rovnocennými scénickými složkami, které společně ladí a rytmizují,“ vysvětluje Vít Brukner.

Na scéně budou i plyšoví medvědi

Záměrem novodobých interpretů z 21. století bylo zachovat barokní scénu, ale nechtěli se bránit modernímu výrazu. „Proto se diváci mohou setkat například s ne zcela zakrytými loutkoherci, s detaily nebo s použitím plyšové rodiny medvědů. Také jsme pomýšleli na propojení zpěváků s loutkovým divadlem. Takže ve výsledku loutky komunikují se zpěváky a naopak.“

Mimořádný program v unikátním pokusu oživit barokní poetiku se překvapivě nemůže odehrávat v žádném z ostravských, respektive ve vůbec žádném kostele, protože obsahuje odvážné situace tak, jak na ně v období baroka byli diváci zvyklí. Organizátoři se proto uchýlili k neobvyklému prostoru v podobě odsvěceného kostela sv. Václava v Opavě.

A na co že se to mohou diváci Svatováclavského hudebního festivalu těšit? „Řekl bych, že na celou operu Calisto, na nádhernou hudbu, skvělý výkon zpěváků a orchestru, na jevištní loutkové zázraky a rodinku medvědů,“ dodává Vít Brukner.