„Opět se snažíme vyjít vstříc těm, kdo v těchto ulicích trvale bydlí, mají zde pronájem nebo zde podnikají,“ popsal záměr radní Petr Popadinec s tím, že místa bývají obsazena řidiči z jiných částí Opavy nebo z okolních obcí.
Od října budou parkovací stání v celé oblasti včetně ohraničujících ulic k dispozici výhradně místním obyvatelům a podnikatelům, kteří si koupí parkovací oprávnění (podrobnosti k rozšíření zde).
To, ať už rezidentní, nebo abonentní, bude v prodeji od začátku září. Rezidentní oprávnění aktuálně stojí 1 200 korun na rok pro první auto a 4 000 korun ročně za každé další. Abonentní pak 9 600, respektive 16 800 korun za rok.
„Nezapomínáme ani na návštěvníky. V oblasti budou vyznačeny čtyři úseky s možností krátkodobého parkování za úplatu, vybavené platebními automaty,“ upozornil Popadinec. „Budou v ulicích, které oblast ohraničují.“
Krátkodobě v zóně bude možné bezplatně zaparkovat jen v pracovní dny mezi sedmou a jedenáctou hodinou dopoledne.
Změna systému parkování se dotkne i provozu v celé oblasti. Řada ulic, mimo jiné Tolstého, Gorkého, Puškinova, Šafaříkova, Ondříčkova či Nerudova, se promění v jednosměrky.
Placené zóny s novou třetí oblastí pokryjí značnou část města. Jako první v roce 2015 Opava zcela zpoplatnila stání v historickém jádru a širším prstenci okolo. Od začátku loňského roku vyhradila místa v části Předměstí pouze platícím rezidentům. Teď zařazuje zbytek.
Zóny placeného parkování monitorují městští strážníci, kteří elektronicky přeposílají svá zjištění opavským úředníkům. Za stání bez oprávnění majitel vozu dostane výzvu podobně jako v případě radarů měřících na silnicích rychlost. Sazba je 500 korun.
„Při zavádění druhé zóny jsme asi měsíc respektovali dobu hájení a nepokutovali, aby si lidé stihli pořídit parkovací oprávnění,“ popsal ředitel opavských strážníků Jiří Klein. Podobně bude policie postupovat i nyní.