ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Jan Pešek, MF DNES

Rozdělená Opava. Obchvat jedné městské části ta sousední odmítá

  • 3
Obchvat Komárova na tahu mezi Opavou a Ostravou by se mohl začít stavět do šesti let. Stále ale hrozí boj o pozemky. Doprava se tam řeší už dvacet let.

Když minulý týden stavební práce na železničním přejezdu v Opavě-Komárově úplně uzavřely silnici I/11 mezi Opavou a Ostravou, musela u odbočení na objízdnou trasu pravidelně asistovat policie. 

Silnicí I/11 totiž denně jezdí na dvacet tisíc aut, trpí lidé z obcí, jež protíná, a v případě dopravních omezení zcela kolabuje provoz. 

Dlouhodobě zatíženému Komárovu i řidičům na hlavním tahu mezi Opavou a Ostravou by měl pomoci obchvat, už letos se počítá se žádostí o územní řízení. Bojem ovšem bude zisk potřebných pozemků. 

Zatím posledním krokem je memorandum schválené v pondělí opavskými zastupiteli o společném postupu Opavy, Ředitelství silnic a dálnic a společnosti Praha West Investment týkající se vedení obchvatu u okružní křižovatky u Globusu.

„Okružní křižovatka dozná změn, bude přemostěna a sjezd ke Globusu nebude z finančních důvodů veden. Globus zároveň v okolí vlastní pozemky. Dohodli jsme se na společném postupu týkajícím se pozemků i umístění navaděče ke Globusu,“ objasnil náměstek opavského primátora Michal Jedlička.

Opava zároveň s ŘSD dojednává převod obslužných přeložek, které nahradí cesty, jež vznikem obchvatu zaniknou.

Hotový je koncept dokumentace pro územní rozhodnutí. „Zpracováváme dokumentaci pro územní řízení,“ nastínil aktuální stav mluvčí ŘSD Miroslav Mazal s tím, že předpokládaný termín zahájení stavby je v lednu 2027 až prosinci 2029.

Na stavbu silnic a dálnic v Moravskoslezském kraji padnou i letos miliardy

Stát zpracovává takzvanou jižní variantu obchvatu, šest a půl kilometru dlouhá trasa za odhadovaných 2,1 miliardy korun vyšla z hodnocení nejlépe. „V krajském územním plánu je již definitivně vymezena pouze varianta jižní a ta se připravuje, to je pro nás největší posun. Loni a letos proběhly geologické práce,“ konstatoval starosta opavské městské části Komárov Lumír Měch. 

Pro Komárov i město Opavu je co nejrychlejší vznik obchvatu prioritou.

Proti stojí jiná městská část – Suché Lazce, na jejíž katastr tato varianta hustou dopravu silnice I/11 mezi Opavou a Ostravou přivede. Lidé ji už v roce 2018 odmítli v referendu, jehož výsledek je pro tamní radnici závazný.

„Názor na to panuje stále stejný, bude to boj o pozemky, lidé je nebudou chtít prodat. Vyjednávání jsou ještě daleko a myslím, že to bude na dlouho,“ konstatoval starosta Suchých Lazců Petr Orieščík. 

Provoz brzdí železniční přejezd

Ten je zároveň náměstkem primátora Opavy a potvrdil, že ve vedení města stojí jako jediný proti. ŘSD věří v dohodu. „Jsme si této problematiky vědomi a jsme v dané věci připraveni jednat,“ avizoval mluvčí Mazal.

Dopravní situace v Opavě-Komárově se řeší už bezmála dvacet let. Silnice I/11 prochází středem obce, ve špičce jí projíždí souvislý tok aut, jenž se v části okolo železničního přejezdu musí vmáčknout jen do dvou pruhů. Když po přejezdu jede vlak, tvoří se dlouhé kolony.

Kromě jižní varianty se zvažovala varianta severní, ta ale zasahovala do ochranných vodních pásem, křižovala železniční trať a byla dvojnásobně drahá. Na jednacím stole byl i průtah obcí, jenž počítal se zbouráním čtyř desítek domů v Komárově a podjezdem trati. Hodnocení jeho vlivu na životní prostředí a veřejné zdraví jej však zcela vyloučilo.

Komárovem denně projíždějí tisíce automobilů (červená značka). Proti vybranému jižnímu obchvatu protestují lidé ze Suchých Lazců (zelená značka),

Komárovem denně projíždějí tisíce automobilů (červená značka). Proti vybranému jižnímu obchvatu protestují lidé ze Suchých Lazců (zelená značka),

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz