Úterý 28. června 2022, svátek má Lubomír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 28. června 2022 Lubomír

Po bezmála 130 letech skončí těžba černého uhlí v Lazech u Orlové

  14:57aktualizováno  17:59
Těžba černého uhlí v Dole Lazy u Orlové na Karvinsku skončí vyvezením posledního vozíku ve čtvrtek 28. listopadu. Společnost OKD už tam vydobyla všechny ekonomicky rentabilní zásoby. Novinářům to řekl mluvčí OKD Ivo Čelechovský.

Už v podstatě mrtvou šachtu, bez lidí a jen se sporadickou těžbou, připomíná Důl Lazy na Karvinsku – místo, kde se uhlí těžilo již od roku 1892. A příští týden tady těžba skončí definitivně.

„Poslední vozík vyvezeme z podzemí ve čtvrtek 28. listopadu,“ řekl závodní Dolu Lazy Miroslav Konečný. „Skončí tak téměř 130 let dlouhá historie.“

Důvod ukončení těžby na Dole Lazy je jednoduchý. Došly dostupné zásoby uhlí, vše bylo vykopáno. Tedy přesněji řečeno, uhlí v dobývacím prostoru Dolu Lazy stále je, část se ale z ekonomického hlediska dobývat nevyplatí, zbytek je uložen ve větších hloubkách a bez prohloubení šachty je v podstatě nedostupné.

„Ten problém by byl hlavně ve větrání, které je pro důl klíčové, šachta by se musela prohloubit,“ vysvětlil Ladislav Grabovský, technik důlně-bezpečnostních služeb, který na Dole Lazy působí několik desítek let. „Ale ta doba, kdy se šachta mohla prohloubit, už je asi pryč, to by se muselo udělat před několika roky, je to hodně drahá záležitost, dnes by už do toho asi nikdo nešel.“

Prohloubení jámy by stálo miliardy a trvalo tři roky

„Stávající jáma číslo 2 by se musela prohloubit o bezmála 500 metrů, což by trvalo minimálně tři roky a stálo několik miliard korun,“ objasnil důvody, proč se šachta neprohloubila, mluvčí společnosti OKD Ivo Čelechovský. „Další miliony korun by stál zajišťovací provoz dolu, což jsou částky, na které společnost OKD po insolvenci neměla a ani teď nemá finanční prostředky. Další ekonomický problém pro těžbu by pak představovaly odhady vývoje ceny uhlí.“

Fotogalerie

 A tak šachta končí. Postupně se snižuje počet zaměstnanců, těží se stále méně.

„Už tady moc lidí není, fárá zhruba 250 lidí, dříve to bylo i okolo osmi set,“ popsal současnost Konečný. „Část lidí dotěžuje uhlí, část už šachtu připravuje na likvidaci, předpokládáme že k 1. březnu tady zůstane zhruba stovka zaměstnanců, kteří budou pracovat na útlumu, jenž je předběžně plánován do roku 2023.“

Horníků už je v dole málo

A že je na šachtě zaměstnáno podstatně méně lidí než dříve, jasně naznačují jak poloprázdné klasické řetízkové šatny, tak minimální provoz na samotném dole.

„Těží, nebo spíše dotěžuje se už jenom v noci, na jednu směnu, přes den se dělají různé kontroly a podobně,“ přiblížil situaci jeden z posledních horníků v podzemí dolu, které v současnosti tvoří více než osmnáct kilometrů chodeb.

Jak se v rámci útlumu naloží s budovami na povrchu, ještě jasné není, podle dokumentace zveřejněné v rámci studie EIA by část mohla být zachována, na šachtě stále zůstal nevytěžený ohradník, území kolem těžní jámy, takže v jejím bezprostředním okolí by k poklesům docházet nemělo.

Nejvíce se v dole vytěžilo v roce 1984

Ze šachty samotné se budou horníci v příštích měsících snažit dostat co nejvíce použitelného materiálu. „Budeme odstrojovat jednotlivé chodby, odvážet z nich techniku, potrubí, hajcmany, vše, co půjde a?bude ekonomicky odstranitelné,“ nastínil plány pro práci v podzemí pro příští měsíce Ladislav Grabovský.

Kdy se důl definitivně odepíše, se ale zatím neví. To bude totiž záležet na více faktorech, například i na odepsání uhelných zásob, s nímž musí souhlasit stát.

Teprve pak se může šachta „zasypat“.

Do té doby budou v rámci dolu stále zaměstnáni lidé. I kvůli bezpečnosti okolních šachet. „Bude se muset čerpat voda, bude se muset dořešit, co s důlními plyny, je toho více,“ vypočítal Grabovský.

Nejníž se na Lazech těžilo v hloubce 1 150 metrů, mocnost zdejších slojí se pohybovala od 75 centimetrů do šesti metrů. Celkově se na dole za 127 let vytěžilo více než 145 milionů tun uhlí, v roce 1984 to bylo rekordních 2,23 milionu tun. Loni se jednalo o 281 tisíc tun uhlí.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Po srážce pendolina a posunovacího „kocoura“ zemřel strojvedoucí

Ve stanici Bohumín na Karvinsku se v pondělí brzy ráno srazilo pendolino odjíždějící do Prahy s posunovací lokomotivou....

Boom prodejů bytů končí, teď stojí zájemci fronty na pronájmy

Výraznou proměnu zažívá trh s nemovitostmi v regionu. Zatímco ještě loni byl obrovský zájem o koupi bytů či domů a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Poručit větru a dešti už jednou chtěli, říká o plánech politiků šéf železáren

Premium Část europoslanců tlačí na rychlé a drastické omezení emisí oxidu uhličitého. Jejich plány jsou podle Jana Czudka,...

Policie ve Frýdku-Místku vyšetřuje vraždu miminka, stíhá patnáctiletou dívku

Kriminalisté obvinili z vraždy patnáctiletou dívku, která podle dostupných informací minulý týden ve Frýdku-Místku...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Hokej má nového šéfa. Ale není proč jásat. Hadamczika tíží minulost

Premium Své čtyři soupeře porazil Alois Hadamczik už v prvním kole volby. Novým prezidentem hokejového svazu se stal s jasným...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Na Karvinsku se utopil muž, oživit ho se snažili svědci a záchranáři

V pátek odpoledne se utopil třiapadesátiletý muž v přehradě Těrlicko na Karvinsku. Pod hladinou byl zhruba pět až deset...

Sběrné místo v Ostravě shání pro uprchlíky mýdla, zubní pasty i jídlo

Nedostatek hygienických potřeb, trvanlivých potravin nebo oblečení momentálně řeší řada ukrajinských uprchlíků. Dárců...

Moravskoslezský kraj může na Černé kostce ušetřit. Nebo ani nezačne stavět

Stavba Černé kostky, tedy vědecké knihovny a digitálního centra v Ostravě, nemusí krajský rozpočet zatížit vůbec, nebo...

Hospody v kraji mají tržby jako před covidem

Hospodští a restauratéři v regionu na jaře zálibně sledovali, jak se jim zvedá návštěvnost. Zdražení lidi zatím...

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...

Sex máme, říká Honza Dědek a jeho přítelkyně. Promluvili o svatbě i dětech

Moderátor a hudební publicista Honza Dědek (50) přizval k rozhovoru pro iDNES.cz i svou partnerku Terezu, se kterou se...