Neděle 16. ledna 2022, svátek má Ctirad
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 16. ledna 2022 Ctirad

Desítkám tisíc lidí se letos zablokují ODISky. Vyřízení karty trvá týdny

  19:39
Zájem o čipové karty ODISky od jejich zavedení v Moravskoslezském kraji postupně vzrostl. V současnosti je podle jednatele společnosti Koordinátor ODIS Aleše Stejskala aktivních na 350 tisíc kusů. Stejskal držitele nabádá, aby si pohlídali platnost karty, desetitisícům z nich totiž letos vyprší.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: kodis.cz

Karta s čipem a fotografií uživatele platí šest let. Letos skončí platnost velkému počtu uživatelů. „Do konce roku vyprší platnost ODISky 50 až 60 tisícům lidí v kraji,“ uvedl Stejskal a doporučil kontrolu data uvedeného na kartě, aby každý mohl včas požádat o novou a zařídil si fotografii. Vyřízení karty totiž trvá asi tři týdny.

„Když platnost ODISky skončí, karta se zablokuje. Od té chvíle musí cestující hradit jízdné jiným způsobem, i kdyby měl na své neplatné kartě ještě dlouhodobý kupon a peníze v elektronické peněžence,“ upozornila mluvčí Dopravního podniku Ostrava (DPO) Karolína Rycková.

Právě DPO, který v roce 2011 zavedl speciální čipovou kartu jako první dopravce v kraji, je i nadále lídrem v moderních metodách placení jízdného. Proto se podle jeho ředitele Daniela Moryse Ostravané už brzy obejdou bez papírových jízdenek, případně i bez karty ODISky, jejíž vydání stojí 130 korun.

„Zájem o papírové jízdenky klesá, ale náklady na údržbu starých automatů a značkovacích strojků rostou. Proto v prosinci skončí prodej jízdenek, lidé je budou moci používat do konce března 2020,“ řekl.

Automaty na jízdenky nahradí podobné stroje na předplacené karty, určené především návštěvníkům města a lidem, kteří hromadnou dopravou jezdí jen zřídka. Cestující je však potřebovat nebudou, pokud zaplatí přímo ve voze vlastní bezkontaktní platební kartou nebo jinou moderní formou s využitím chytrého mobilního telefonu.

Přibývá plateb bezkontaktní kartou

„Zájem o platby bezkontaktní bankovní kartou strmě roste. Lidé tak zatím platí hlavně jednorázové jízdné, ale na bankovní kartu je už nyní možné nahrát si i dlouhodobé kupony. Každý, komu skončí platnost ODISky, se může rozhodnout, jestli si pořídí novou čipovou kartu, nebo si měsíční či třeba roční kupon nechá nahrát na svou platební kartu,“ líčí Morys, podle kterého by se měly na podzim sloučit oba e-shopy, kartový i ODISky, umožňující koupi „síťovky“ na internetu. 

Jak lze v Ostravě zaplatit jízdné v městské dopravě

  • Krátkodobou papírovou jízdenkou, jejichž prodej letos skončí. 
  • Dlouhodobým jízdným, kupon lze nahrát na čipovou kartu ODISku či na bezkontaktní platební kartu. 
  • Bezkontaktní platební kartou. 
  • SMS jízdenkou – SMS zprávou z mobilního telefonu. 
  • Mobilní aplikací Moje DPO, peníze se strhnou z platební karty. 
  • Peněženkou na kartě ODISce. 
  • Virtuální platební kartou nahranou v chytrém mobilním telefonu (aplikace Apple Pay nebo Google Pay), k terminálu ve vozidle se přikládá mobil či jen chytré hodinky. 
  • Páskou na ruce s čipem, zatím jen při festivalu Colours of Ostrava.

Jednatel KODIS ale zatím doporučuje ODISku. „Má výhody, šetří peníze lidem, kteří cestují v systému ODIS po kraji,“ upozornil Stejskal.

Uvedl příklad: Když dospělý člověk pojede z Ostravy-Stodolní do Trojanovic na lanovku na Pustevny a má ODISku s ostravskou zónou 77 a nabitou elektronickou peněženku, zaplatí ve vlaku do Frenštátu a v autobuse na Ráztoku 53 korun. I s cestou zpět ho tak bude výlet do Beskyd stát díky ODISce jen 106 korun. Ale pokud zaplatí hotově nebo bankovní kartou, přijde ho stejná cesta na 175 korun, s vlakovou kartou IN 25 na 140 korun.

Navíc když skončí platnost ODISky a v elektronické peněžence zůstanou peníze, bezplatně přejdou na novou kartu. Kdo si ji nepořídí, tomu sice dopravce peníze vyplatí, ale strhne si poplatek 100 korun.

Šéf DPO oponuje, že v Ostravě je výhodnější platit bankovní kartou, protože chytrý systém účtuje maximálně 80 korun za den. „Podle mě bude karta ODISka brzy mrtvý projekt,“ nastínil Morys. „Všechny funkce, které zvládne, dokážou v síti DPO i bankovní karty,“ dodal.

  • Nejčtenější

Vykašlal se na doktorát na matfyzu a začal stavět unikátní kamna

Jeho kamna váží tři tuny a stojí tolik jako nové auto. Jejich tvůrce Jan Křivonožka z Fulneku původně vystudoval...

Lischka se vrátí do Baníku, přestup ze Sparty je blízko. Sor do Prahy nejde

Fotbalista David Lischka přece jen půjde ze Sparty do Ostravy. Tentokrát už definitivně - na přestup. Součástí...

Sparta napoprvé neuspěla, co Slavia? Boj o Sora, hvězdičku Baníku, sílí

Další zákulisní střet mezi Spartou a Slavií: mistr se připojil ke snaze získat jedenadvacetiletého ostravského...

Silná domácí tvrz padla. Vítkovice v předehrávce zvítězily na ledě Brna

Hokejisté Vítkovic zvítězili v předehrávce 41. kola extraligy na ledě Brna 6:3 a zdolali ho i ve třetím vzájemném...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

I v Ostravě lze najít zlato, zjistil geolog

David Stejskal rýžuje zlato od dětství. Když začal psát bakalářskou práci na toto téma, hledal v řekách ve Zlatých...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Bagr uvázl v bahně na dně rybníka, vytáhli ho hasiči s lopatami a navijákem

Bagr, který uvázl v bahně při čištění rybníka na Hlučínsku, museli v úterý vytáhnout hasiči. Vyprošťování, při němž...

Řidiči MHD se zlobí. Odměny mají dostávat i podle hodnocení cestujících

Premium Lidé, kteří cestují po Ostravě městskou hromadnou dopravou, mohou od 1. ledna hodnotit v nové aplikaci jízdu...

V ostravském lese, kde se scházeli bezdomovci, ležela lidská kostra

Na nečekaný nález narazil v pondělí odpoledne náhodný chodec v Ostravě. Při procházce poblíž lesa mezi Novou Bělou a...

Teplý bazén zatím v Ostravě-Jihu nevznikne, město investora nenašlo

Naděje Ostravanů, že v blízké budoucnosti už nebudou muset cestovat kvůli plavání v teplejší vodě do bazénů v Bohumíně,...

Advantage Consulting, s.r.o.
CNC OBRÁBĚČ KOVŮ (OD 25 - 35.000 KČ)

Advantage Consulting, s.r.o.
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 25 000 - 35 000 Kč

Lela má poměr s jiným. Hrál si na kamaráda, spal s mou ženou, říká Vémola

Karlos Vémola (36) se v emotivním nočním živém vysílání na sociálních sítích svěřil s tím, že opět řeší problémy ve...

Ženy před objektivem: Když činžák ukrývá milovnici BDSM

Je to jako nahlédnout do života neobyčejné obyvatelky obyčejného domu. Fotoset slovenské modelky Patrície naznačuje, že...

Chybné ceny Lega vyvolaly vlnu nákupů. E-shop objednávky stornoval

První lednový víkend byl plný slev napříč všemi kategoriemi. Ovšem pro milovníky Lega se stal infarktovým momentem. Na...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Mrzneme a furt nabíjíme. Zima ukázala, proč elektroauta nejsou budoucnost

Premium Z Prahy do Mnichova dojedete „normálním“ autem za tři až tři a půl hodiny, podle provozu. Já jel elektrickým zázrakem...