ilustrační snímek | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Obchvat Karviné nezůstane jediný, peníze na stavby snad budou, věří ŘSD

  • 6
Okolo deseti tisíc aut denně by mohlo zmizet z průtahu Karvinou poté, co Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dokončí zahájenou stavbu obchvatu města. Generální ředitel ŘSD rovněž míní, že peněz na moravskoslezské silniční stavby nudou navzdory současné pandemické krizi.

Tříkilometrová stavba obchvatu vyjde na necelých 900 milionů korun bez DPH. „Díky obchvatu získáme další z nástrojů, kterým budeme moci v období smogových situací, díky vyhlášení nízkoemisních zón, regulovat dopravu ve městě,“ řekl při zahájení stavby obchvatu karvinský primátor Jan Wolf.

Stavba obchvatu je podle zástupců Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) výjimečná hlavně objemem plánovaných náspů. „Těch je přes 500 tisíc metrů krychlových. Budeme používat hlušinu ze šachet. Obavy, že by tam mohly být podobné problémy jako na zvlněné ostravské dálnici, nikdo mít nemusí, jedná se o zcela jiný materiál, vyzkoušený například na železničních náspech,“ konstatoval Michal Jurka, ředitel společnosti Skanska, jež obchvat staví.

Vysoutěžená cena 898 milionů korun bez DPH je o zhruba 200 milionů nižší než předpokládaná cena stavby, která by měla být dokončena do konce roku 2022.

Další stovky milionů korun míří i do dalších staveb v regionu. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla by projekty v kraji neměla ohrozit ani úsporná opatření kvůli koronaviru.

ŘSD disponuje největším rozpočtem v historii

„Zvláště pak v případě obchvatu Karviné, který je z 85 procent spolufinancován z evropských peněz, si troufám říct, že ohrožení financování nehrozí,“ řekl šéf ŘSD Mátl. 

„Co se týče ostatních staveb, nechci říkat, že zde hrozí nějaká nejistota, věřím, že peníze budou. Jen letos ŘSD disponuje nejvyšším rozpočtem v historii, kdy se dostáváme k 56 miliardám, což je dvojnásobek oproti roku 2014. Finanční prostředky by tak měly být k dispozici i pro stavbu Bělotín–Rybí, která bude zahájena v nejbližších měsících,“ dodal šéf ŘSD. 

Podle harmonogramu by měly být podle Mátla bez obtíží dokončeny i již probíhající stavby v Moravskoslezském kraji, jako je obchvat Frýdku-Místku nebo modernizace stávající silnice na dálnici D48 mezi Rychalticemi a Rybím.

Zahraniční firmy měly problémy s dělníky

„Stavby pokračují podle harmonogramu, přestože jsme tam zaznamenali mírné problémy kvůli koronaviru. Hlavně zahraniční firmy měly problémy s dělníky, kteří kvůli pandemii zůstali doma, takže se nemohly stavět třeba mosty,“ pokračoval Mátl.

A věří, že se podle harmonogramu podaří spustit a dokončit i připravované stavby. Ať už jde o dokončení obchvatu Opavy, Krnova nebo Třince. Oproti již zahájeným akcím se ve středu odstartovaná stavba obchvatu Karviné mírně liší. U jako jedné z prvních v republice bude fungovat komunikace mezi stavebníkem a investorem zcela digitálně.

„To v praxi znamená, že veškerá korespondence, protokoly i plány budou v elektronické podobě,“ vysvětlil ředitel Skansky Jurka. „V tuto chvíli vytváříme digitální model stavby před zahájením, v průběhu budou jeho prostřednictvím monitorovány použité materiály, a jakmile bude stavba hotová, předáme jej ŘSD. Díky tomu, že vše bude digitálně zaznamenáno, bude možné tento model použít i v případě následných oprav a podobně.“

Vizualizace trasy obchvatu Karviné

10. února 2020