Slibované parkování zdarma v centru Ostravy zatím nebude

  12:28aktualizováno  12:28
Radní Ostravy slibovali až tři hodiny parkování zdarma v centru města nejpozději od prosince. Nic takového ale zatím není. O pronajaté městské plochy se totiž vede boj.

Ilustrační snímek | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

„Chystáme změny ve statické dopravě a nejpozději v prosinci nabídneme stání na městských parkovištích v centru na jednu až tři hodiny zadarmo,“ sliboval v létě ostravský radní pro dopravu Lukáš Semerák. Zatím ale musí řidiči všude platit tak jako dřív. A letos už se to nezmění.

„Jsem zklamaná, že ceny zůstaly stejné,“ netají Eva Králová z Moravské Ostravy, která se na změny těšila. „Bylo by fajn, kdyby se ceny rozumně sjednotily a odstupňovaly, ale hlavně kdyby se dalo v centru parkovat alespoň hodinu nebo dvě zadarmo. To by stačilo na vyřízení nezbytných záležitostí a přispělo k oživení centra,“ míní žena.

Zatím provozuje řadu parkovišť na městských pozemcích v centru stejně jako dvoje garáže na Prokešově náměstí a Černé louce společnost Garáže Ostrava.

Přestože většinový podíl, 51 procent, v této společnosti drží město a menšinový podíl společnost Asental (dříve OKD), radní Ostravy nebyli s její prací spokojení. Proto se rozhodli po téměř dvaceti letech existenci společného podniku města a soukromé firmy ukončit. Podíl Asentalu chtěli vykoupit. Ale neuspěli.

„Jednání o odkupu nedopadlo,“ říká primátor města Tomáš Macura.

„Nedohodli jsme se na podmínkách a ceně, která je podle znaleckého posudku 40 milionů korun,“ upřesňuje radní Semerák. „Ale jednáme dál,“ dodal.

Primátor: Tabule nefungují. Ukazují nesmyslná čísla

Mezitím však město vypovědělo Garážím Ostrava nájemní smlouvy na parkoviště v pěti lokalitách. A v minulých dnech radní rozhodli, že vypoví i smlouvu na poskytování služeb souvisejících se zajištěním provozu, údržby a oprav elektronických tabulí informujících o počtu volných parkovacích míst ve městě.

„Nefungují. Ukazují nesmyslná čísla,“ zdůvodnil postup města primátor.

„Nesouhlasím. Od nás jdou do systému správná čísla. Vycházejí z aktuálního počtu aut na parkovištích,“ oponuje Eva Vlčková pověřená zastupováním výkonného ředitele Garáží Ostrava.

Společnost podle ní fungovala bez problémů, vydělávala a vyplácela akcionářům dividendy.

„Kroky města jsou pro nás likvidační. Zisk z pozemních parkovišť nám pomáhal krýt vyšší náklady na provoz garáží. Jen z nich se firma neuživí,“ dodala Vlčková.

Zlepšení slibují, letos to však nestihnou

Radní města jsou přesvědčení, že to jen potvrzuje nutnost změn. „Společný podnik se přežil,“ tvrdí Macura.

Podle Semeráka akcionář z privátní sféry nesplnil očekávání, že bude hlavním organizátorem parkování ve městě.

„Neposkytl žádné vlastní plochy pro parkování, ani se nesnažil pronajmout jiné, s jedinou výjimkou u Hlavního nádraží. Fakticky parazituje na městských pozemcích. Proč bychom měli Asentalu platit půlku z každé koruny vydělané na našich pozemcích, když si je můžeme lépe obhospodařovat sami? Nabídneme řidičům lepší podmínky včetně omezeného času zdarma. Ale nepůjde to letos, protože zástupci Garáží Ostrava záměrně pozdrželi převzetí výpovědí z nájmu. Většinu parkovišť nám předají příští rok,“ líčí Semerák.

Co bude dál se dvěma objekty garáží, zaplacenými parkovacími čipy, které používají stovky lidí, či se samotnou firmou Ostravské Garáže, není ještě jasné. Asental se k otázkám MF DNES vyjádřil zdrženlivě.

„Vlastníci pozemků mají samozřejmě právo nájemní smlouvy vypovědět a my to respektujeme. Můžeme pouze předpokládat, že tyto kroky jsou součástí strategie města v oblasti dopravy. Jednáme s městem o tom, jak vyřešit situaci v akciové společnosti Garáže Ostrava. Domněnka, že Asental nechce svůj podíl ve firmě prodat, není správná. Odprodej našeho minoritního podílu je však jen jedním z možných řešení. O podmínkách vyjednáváme a doufáme, že v nejbližších měsících dojde k dohodě,“ uvedl mluvčí společnosti Asental Tomáš Neščák.

Nejčtenější

Po zavedení QR kódů na popelnicích nosí lidé své odpadky k sousedům

Ilustrační snímek

S plánem snížit náklady na likvidaci odpadů přišla novojičínská radnice. Proto se v uplynulých měsících na všech...

Při nehodě čtyř aut v Orlové jedna žena zemřela, pět lidí je zraněných

Tragická nehoda si vyžádala jednu oběť a pět zraněných.

Jedna žena zemřela a dalších pět lidí se zranilo při ranní nehodě čtyř automobilů v Orlové na Karvinsku. Na...

Festival Colours of Ostrava zahájila kapela Buty, diskutovat přijel indián

V Ostravě začal 17. července 2019 mezinárodní hudební festival Colours of...

V Ostravě odpoledne odstartoval další ročník multižánrového hudebního festivalu Colours of Ostrava. Prvním koncertem na...

Muž po sexu usnul. Komplic ženy mezitím odnesl televizi, stravenky i kýtu

Ilustrační snímek

Seznámení s cizí ženou v jedné z ostravských restaurací vyšlo šestapadesátiletého muže draho. Poté, co spolu u něj doma...

Noví vlastníci ostravské hutě zavádějí změny, sníží výrobu o 20 procent

Nová huť společnosti Mittal Steel Ostrava

Ani požadovaných sto dnů, které si vyžádali na seznámení se s nově získaným podnikem, nepotřebovali manažeři...

Další z rubriky

Ostrava už ví, jak budou vypadat nové tramvaje, hledá pro ně pojmenování

Po Ostravě budou jezdit nové tramvaje.

Dopravní podnik představil podobu nových tramvají Škoda ForCity Smart, které se v Ostravě objeví na podzim příštího...

Přes zákaz se těží zdravé stromy, tvrdí lesníci. Chřadnou i listnáče

V lesích se těží násobně více dřeva, to je potom potřeba odvézt. Cestou ke...

Část lesníků tvrdí, že přestože to zákon zakazuje, mizí z lesů při kůrovcové těžbě tisíce kubíků zdravých stromů....

Po cyklostezce do lyžařské haly. I to je plán na oživení Karvinska po těžbě

Karvinské moře.

Síť cyklostezek, místa k rekreaci i zábavě, ale i možnosti pro nové ekonomické využití prostoru postiženého těžbou uhlí...

Najdete na iDNES.cz