První návrh nové tramvaje pro Ostravu, který vyvolal rozporuplné reakce.

První návrh nové tramvaje pro Ostravu, který vyvolal rozporuplné reakce. | foto: Repro: prezentace firmy Stadler

Delfín, Baraba a Žehlička. O názvu tramvaje v Ostravě rozhodne hlasování

  • 4
Fantazii, hravost, ale i smysl pro historii či ironii projevili lidé, kteří zareagovali na výzvu MF DNES a iDNES.cz a posílali redakci návrhy na pojmenování nové tramvaje od švýcarské firmy. Dopravní podnik chystá kvůli pojmenování hlasování, dříve však lidé budou rozhodovat o designu tramvaje.

Pro Ostravu je začne už brzy vyrábět švýcarská firma Stadler ve své polské pobočce podle projektu pražských konstruktérů a německého designéra. Nový koncept tramvaje vychází ze „zkřížení“ dvou existujících vozů švýcarského výrobce. Podvozky budou z typu Metelica vyráběného v Bělorusku, skříň z typu Tango, který jezdí po západní Evropě.

„Ostravská tramvaj bude ze sedmdesáti procent nová. Bude to originál technicky, vzhledem i názvem,“ řekl šéf pražské konstrukční kanceláře firmy Stadler Bohumír Kráčmar.

Obyvatele města ale nenadchnul první návrh tvaru tramvaje ani její pracovní název Tango NF2 Ostrava, kdy NF znamená, že budou stoprocentně nízkopodlažní a číslice značí, že každý středněkapacitní vůz pro 188 cestujících bude mít dva články. To, že se mnoha lidem nelíbí, vyplývá z komentářů, hlasování v anketě na serveru iDNES.cz i dopisů čtenářů zaslaných redakci.

Navržené názvy

Delfín, EMBE Delfine, TANGO Delfine, Ostravanka, NF (Nová Fajná) Ostravanka, Walli, Žehlička, Lokálka, Safír, Blankyt, Oblak, Modrák, POHODA (pohodlná doprava), Maják, DORA (doprava Ostrava), DOLI (doprava pro lidi), OTO (ostravské tornádo), ODO (ostravská doprava), MORAK (modrá raketa), JETUN (Je tu.), Skalar, Jarmila, Švajcka, Kačer, Barborka, Matylda, Mrazík, Děda Mráz, ORT17 (Ostravská Rychlá Tramvaj + rok 2017), Donald, Pluh, Cyp NF, Baraba, Hypochondr.

Na anketní otázku, zda se líbí návrh vzhledu nových tramvají pro Ostravu, zareagovalo za týden 1 042 lidí, z nich 302 hlasovalo pro ano a 740 odpovědělo ne.

Na moderní vůz vybavený klimatizací i dalšími vymoženostmi už se přitom většina Ostravanů velmi těší. Ale to, jak dobře či špatně na ně působí prozatímní návrh designu, se projevilo i v řadě z více než tří desítek navržených jmen.

Někomu vůz připomíná žehličku či hypochondra

„Hypochondr – vypadá tak křehká, jakoby nedonošená (plná neduhů a chorob). Jako by si pořád stěžovala a naříkala,“ napsal například čtenář, který se nepodepsal. To Pavel Novák se nestyděl napsat stručný, ale jasný názor: „CYP NF2.“

Jasno má i Václav Heral: „No přece Švajcka,“ uvedl. „Na první pohled to ale vypadá na novou aféru typu Pandur,“ podotkl.

Josef Vybranec navrhl jméno Baraba. Možná mu tramvaj připomíná darebáka, těm se totiž na Ostravsku dříve říkávalo baraba. Nebo se inspiroval původním významem slova. Barabové si říkali lidé, kteří hloubili v horách tunely pro železnici. Poprvé se objevili ve druhé polovině 19. století na italském severu.

Do historie zabrousil i Zdeněk Folvarčný: „Líbí – nelíbí, co na tom tak záleží. Podstatou je funkčnost a spolehlivost, technické řešení a vhodnost pro danou lokalitu. A název? Při prvém pohledu na obrázek se mi vybavila žehlička. Že by pro určitou podobnost? Nevím, ale vzpomínám si, že tak se kdysi říkalo tramvajím nahrazujícím staré, otevřené vagony typu Komárek. Tak a teď už jen přání, abych se Žehličkou brzy svezl a aby se v provozu osvědčila.“

Jaroslav Novák by si přál název ORT17 – Ostravská Rychlá Tramvaj plus rok uvedení do provozu. Jenže na to si bude muset počkat déle.

„Zkušební provoz začne příští rok v únoru, ale jen v areálu ostravské firmy Ekova Electric, což je naše dceřiná společnost. Zkušební jízdy po městě by měly začít v červnu. Pokud testy dopadnou dobře, do veřejného provozu se první švýcarský vůz dostane asi v srpnu,“ odhadl Daniel Morys, ředitel Dopravního podniku Ostrava (DPO).

Nejvíce lidí srovnává čelo nové tramvaje s hlavou delfína

Několik čtenářů navrhlo název Ostravanka, v jednom případě NF Ostravanka – Nová Fajná Ostravanka.

Jarmila Tocauerová poslala více návrhů a při jejich vymýšlení si hrála se slovy. Kromě jmen s jasným významem, jako třeba Oblak nebo Maják, navrhla i několik akronym, slov složených z počátečních písmen či slabik několika jiných slov, například OTO – ostravské tornádo nebo MORAK – modrá raketa. Ale také složeniny jako POHODA – pohodlná doprava, DORA – doprava Ostrava nebo JETUN. „Odvozeno od zvolání Je tu!, když ji vidím přijíždět,“ vylíčila.

Přišel i návrh Donald. „Nikoliv na počest amerického prezidenta, ale prostě proto, že kabina připomíná kačera Donalda a zbytek tomu odpovídá i barevně,“ uvedl čtenář.

Největší počet čtenářů se ale shodl, že v tramvaji se zúženou kabinou a „kačeřím zobákem“ vidí protáhlou hlavu inteligentního ozubeného kytovce, proto navrhli název Delfín, případně jeho varianty.

„Po chvilce koukání mě napadlo, že ulice Ostravy bude brázdit modrobílý delfín. Takže nápad na nové jméno tramvaje: EMBE DELFINE nebo TANGO DELFINE,“ rozepsal se například Ivo Svárovský.

Někteří čtenáři se nechali inspirovat ostravskou tanečnicí Jarmilou Calábkovou, protože název Tango jim připomněl tanec, nebo švýcarskými Alpami a navrhli Walli.

O vzhledu se bude hlasovat na konci března

Šéf DPO netají, že se chystají tramvaj přejmenovat a že poradní hlas bude mít veřejnost. „Jsme rádi za zajímavé tipy. Zřejmě vybereme několik nejlepších návrhů a necháme o nich hlasovat veřejnost na internetu. Ale načasujeme to až po hlasování o nejatraktivnější variantě designu tramvaje. S tím počítáme na konci března,“ slíbil Daniel Morys.

Podle něj nyní vznikají další návrhy výsledného vzhledu tramvaje. „Dolaďujeme vzhled vozu společně s konstruktéry a designéry. Chceme k tomu přizvat i hlavního architekta města,“ upřesnil šéf ostravského dopravního podniku, který poprvé v historii a jako první v zemi nakoupil desítky tramvají od zahraničního výrobce.

Také šéf pražské konstrukční kanceláře Stadleru pro Evropu Bohumír Kráčmar potvrdil, že ve firmě nyní finišují práce na celkovém technickém řešení nové ostravské tramvaje, a to včetně návrhu designu. „Jde o zcela nový výrobek, který musí splňovat nové bezpečnostní a pevnostní normy. Tomu je nutné přizpůsobit i čelní modul tramvaje. Ten musí být zúžený i proto, že zákazník si přeje stoprocentně nízkopodlažní vůz a všechny dveře dvoukřídlé,“ vysvětlil Kráčmar.

Firma chystá prohlídku 3D modelu tramvaje

Dodal, že názory cestující veřejnosti jsou pro firmu vítanou zpětnou vazbou. „Využíváme je i v zahraničí. Jak už jsem ale zmínil, musíme splnit požadavky, které na nové výrobky v oblasti kolejové dopravy vyplývají ze stále se zpřísňujících norem. O tom se diskusní fóra většinou nezmiňují. Naše výrobky nakonec schvalují příslušné drážní úřady. A ty názory cestujících příliš nezohledňují,“ upozornil Kráčmar.

Slíbil ale, že v nejbližších týdnech bude mít výrobce pro zástupce Ostravy připravenou prezentaci technického řešení interiéru včetně aktualizované verze designu tramvaje. „Předvedeme 3D model v měřítku 1:1, takže zákazník si bude moci připravovaný výrobek prohlédnout pomocí 3D brýlí stejně jako ve 3D kině, a to zvenčí i zevnitř,“ nastínil zástupce Stadleru.