Jedna z nejtragičtějších nehod letošního roku v kraji. Nákladní vůz naložený...

Jedna z nejtragičtějších nehod letošního roku v kraji. Nákladní vůz naložený velkými kameny dostal patrně kvůli defektu kola smyk a při nehodě vysypal náklad na protijedoucí dodávku. V ní zemřeli dva lidé. (3. května 2021) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Pokles nehodovosti v kraji se zastavil, bourá se ale méně než před covidem

  • 1
Statistiky nehodovosti v Moravskoslezském kraji za první pololetí lze hodnotit pozitivně i poněkud s povzdechem. Záleží na úhlu pohledu. Skutečnost, že se čísla po výrazném loňském poklesu nevrátila do dřívějších výšin, jistě potěší. Pokud však někdo čekal, že minulý rok byl začátkem klesajícího trendu, musí být zklamán.

Letos se od ledna do konce června na moravskoslezských silnicích stalo 4 633 nehod, kdežto v minulém roce to bylo o 267 nehod méně.

Loni i letos při těchto haváriích zemřelo sedmnáct lidí. A těžkých zranění bylo letos více, kdežto těch lehkých zase méně.

MF DNES letošní čísla porovnala i s těmi z let 2017 až 2019. A ve všech ukazatelích byla tehdy bilance o dost nepříznivější, třeba obětí bylo vždy nad dvacet, v roce 2019 dokonce šestadvacet.

Statistiky let 2020 a 2021 však výrazně ovlivňuje pandemie a s ní spojená omezení.

Loni to byla zejména jarní plošná karanténa s poměrně širokým zákazem vycházení a uzavřením hranic, což takřka vymetlo silnice. A letos pak nejvíce, byť ne tak výrazně, ovlivnil hustotu dopravy březnový zákaz přejíždějí mezi okresy bez vážného důvodu.

„Dopravní nehodovost za první pololetí letošního roku je opravdu podobná té loňské, přičemž rovněž registrujeme pokles následků u nehod s motocykly,“ upozornila policejní mluvčí Pavla Jiroušková na další letošní plus.

Konec restrikcí neznamená anarchii na silnicích

Ale hned policisté varují. „Po rozvolnění opatření se na silnicích občas setkáváme s agresivnější a riskantnější jízdou,“ zmínila mluvčí občasnou příliš těžkou nohu na plynovém pedálu a poukázala na nedávné tři kontrolní akce zaměřené právě na rychlost.

Jedna z nejtragičtějších nehod prvního pololetí v regionu se stala 3. května u Studénky na Novojičínsku, když nákladnímu vozu naloženému velkými kameny praskla pneumatika a balvany trefily protijedoucí dodávku.

V ní zemřeli dva mladí muži z přepravní společnosti na Frýdecko-Místecku.

Velmi smutně skončil i střet z 23. února na silnici spojující Mosty u Jablunkova s Hrádkem na Třinecku. Osmadvacetiletý řidič automobilu tam srazil seniora na kole a od nehody ujel. Starší muž nepřežil, viníka dopadli policisté ještě tentýž den.

Policejní statistiky nehodovosti odhalují i další podrobnosti. Pod vlivem alkoholu se loni v kraji bouralo 196krát, letos bylo alkoholových hříšníků o jedenáct více.

Policisté chystají další kontroly

Nejvíce obětí bylo loni i letos na Frýdecko-Místecku, největší zhoršení pak zaznamenali na Novojičínsku, a to z nula obětí na letošních pět. Snížení, a to ze čtyř na jednoho zemřelého, evidují policisté na Opavsku a Bruntálsku.

„Nemyslím si, že řidiči jsou lepší a ohleduplnější. Snižování nehodovosti a zejména jejích tragických následků jde však podle mě hlavně na vrub kvalitnějším automobilům a lepším silnicím, i když i tam je mnoho prostoru na zlepšení,“ zhodnotil dění na silnicích profesionální řidič Martin Hovorka z Nového Jičína.

Policisté doufají, že druhé pololetí přinese zlepšení a celkový výsledek letoška nakonec bude příznivější než v minulém roce.

A nehodlají tomu pouze přihlížet. „Ve druhém pololetí plánujeme různé bezpečnostní či dopravně preventivní akce. Zaměříme se například na dodržování rychlosti, zákaz používání návykových látek, viditelnost chodců i cyklistů a na provoz na železničních přejezdech,“ předeslala policejní mluvčí Pavla Jiroušková.