Deset let od tragické srážky tramvají v Ostravě. Dnes už by se nestala

  17:53aktualizováno  17:53
Přesně deset let dnes v 17 hodin 53 minut uplynulo od okamžiku, kdy se na jednokolejce v Ostravě mezi zastávkami Vřesina a Poruba Koupaliště srazily tramvaje linky číslo 5. Zemřeli tehdy tři lidé včetně šestiletého chlapce. Dalších asi čtyřicet lidí bylo zraněno.

Pátek 11. dubna 2008 - dvě tramvajové soupravy se u Ostravy na jednokolejné trati srazily. Bilance byla tragická - tři mrtví, desítky zraněných. (11. dubna 2008) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Sotva na jednokolejce v protisměru uviděl tramvaj, okamžitě si uvědomil, že na zastávce Vřesina zapomněl počkat, až projede souprava jedoucí od Ostravy.

Fotogalerie

Ačkoliv řidič Petr Hroch začal okamžitě intenzivně brzdit, což udělal i šofér druhé tramvaje, čelní srážce souprav už zabránit nedokázali.

„Vřesinskou výhybnu znám, ale prostě u mě došlo k nějakému zkratu. Ještě před Vřesinou jsem jel s vědomím, že se musím křížit s protijedoucí tramvají. Nevím, co se stalo, že jsem na to během chvíle zapomněl,“ líčil Hroch, co se stalo v osudný pátek 11. dubna 2008. Při střetu tramvají tedy zahynul šestiletý chlapec a starší manželé.

Soud ho za neomluvitelnou chybu poslal na čtyři roky do vězení, po polovině trestu byl podmínečně propuštěn.

Za srážku tramvají poslal soud řidiče do vězení (22. 1. 2009)

Velkou kritiku si tehdy vysloužil i Dopravní podnik Ostrava (DPO). Zvláště poté, co novináři zjistili, že na stejné jednokolejce se už dříve stala jedna vážná nehoda a tramvaje několikrát vyjely na trať neoprávněně, přičemž buď stihly zastavit, nebo zacouvat do stanice.

Nepozorné řidiče občas okřikli místní cestující, kteří věděli, že právě jejich spoj musí počkat na protijedoucí tramvaj. Křížení totiž nebylo nutné u každé jízdy.

Všechna odpovědnost ležela jen na řidičích, přitom i v době koňské dráhy nemohl vůz vyjet do té doby, než protijedoucí šofér nepředal dřevěný kolík.

Pokud tramvaj vyjede na červenou, vypne se proud

Trať vedoucí z Ostravy-Poruby přes několik obcí až do Zátiší, místní části Budišovic na Opavsku, dostala až po nehodě elektronické jištění.

Zjednodušeně řečeno, kdyby nyní vjela na jednokolejku tramvaj v době, kdy nemá, automaticky by se vypnulo napájení trakční elektřinou. Všechny tramvaje by okamžitě zastavily. Jak v České televizi řekl Petr Maikranz z Drážní inspekce, i po instalaci nového zařízení vyjely tramvaje několikrát proti sobě. Ale systém okamžitě zareagoval.  

„Tímto zařízením je v podstatě eliminována možnost jízdy protisměrných tramvajových souprav v jednokolejných úsecích této trati,“ potvrdila mluvčí DPO Karolína Rycková s tím, že od tragické nehody se bezpečnostní jištění podstatně zlepšilo nejen na této příměstské lince.

Po čelní srážce tramvají v Ostravě zemřeli tři lidé

Srážku tramvají dodnes připomínají květiny na sloupu, nechybí ani plyšová hračka. Mnoho zraněných pocházelo z nejbližší obce Vřesina.

„Pochopitelně si na to pamatuji, lidé v obci touto tragédií tehdy hodně žili, bylo to velmi nepříjemné. A určitě jsme na tuto událost nezapomněli, občas ji někdo připomene,“ řekla starostka Vřesiny Jitka Kozelková.

Uvedla, že žádný pietní akt obec nyní nechystá. „Ale do obecních novin jsme dali připomínku desátého výročí neštěstí, aby občané vzpomenuli ty, co tehdy nehodu nepřežili nebo byli zraněni,“ uvedla Kozelková.

Čelní srážka tramvají v Ostravě (14. 4. 2008)

Místo čelní srážky dvou tramvají mezi Ostravou-Porubou a obcí Vřesina.

Místo čelní srážky dvou tramvají mezi Ostravou-Porubou a obcí Vřesina.

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store © freytag & berndtSHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

Autor:

Nejčtenější

Kočka těžce pokousala ženu, strážníci zvíře dvě hodiny unavovali

Zranění způsobená kočkou poměrně hodně krvácela.

Velmi agresivní a vytrvalá byla kočka, která v opavském bytě zaútočila na ženu. Ta zvíře před časem našla a vzala si ho...

Požár v ostravském dopravním podniku zničil 12 autobusů, škody jsou 22 milionů

Celkem dvanáct zaparkovaných autobusů poškodil požár v garážích Dopravního...

Celkem dvanáct zaparkovaných autobusů poškodil v sobotu večer požár v garážích Dopravního podniku Ostrava. Při zásahu...

Výzkum ostravského vědce může změnit pohled na dějiny Severní Ameriky

Ostravský vědec Pavel Flegontov odkrývá kombinací poznatků z genetiky,...

Na Harvard míří pětatřicetiletý vědec Ostravské univerzity. Pavel Flegontov svým výzkumem zaujal natolik, že se od září...

Mladý řidič vjel do cesty autobusu, v přepůleném autě zemřel

Střet s autobusem přepůlil auto. Řidič na místě zemřel.

Dvacetiletý řidič osobního auta zemřel na silnici mezi Karvinou a Orlovou poté, co vjel v zatáčce do protisměru a...

Pastviny v Beskydech brázdí pět měsíců v roce Ovečkin s maringotkou

Martin Jurnost vysoko v kopcích kolem rodného Jablunkova pase ovce.

Kamarádi mu říkají Ovečkin. Příjmení jednoho z nejlepších ruských hokejistů zní totiž skoro stejně jako profese...

Další z rubriky

Smělý plán: Karvinsko s Ostravou má po letech zase propojit tramvajová trať

Takto by v roce 2017 mohla projíždět tramvaj třídou 17. listopadu v Karviné.

Moravskoslezský kraj začal připravovat tramvajovou rychlodráhu mezi Karvinou, Havířovem a Ostravou. Do roka by chtěl...

Na radnicích v kraji roste počet úředníků, i kvůli nárokům státu

Ilustrační snímek

O necelých sedm procent stoupl za posledních deset let průměrný počet zaměstnanců magistrátů a velkých radnic v...

Nenapravitelný nestyda se zase obnažoval před dětmi, je ve vazbě

Ilustrační snímek

Asi si nemůže pomoct. Třiapadesátiletý muž, který se už v minulosti obnažoval před dětmi, nyní zase popustil uzdu své...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz