Nehoda se stala 3. července po poledni. Cessna 182 A odstartovala s pěti lidmi: pilotem a čtveřicí na tandemové seskoky s padákem, tedy dvěma instruktory, kteří měli k sobě připnuté dva zájemce o seskok.
Zkušený 51letý pilot ten den na polním letišti Zábřeh, místní části Dolního Benešova, vzletěl už pětkrát - jednou kontrolně a pak čtyřikrát kvůli tandemovým seskokům padákem.
Při dalším vzletu vše pokračovalo bez problémů do výšky zhruba dvaceti metrů. Letadlo najednou začalo klesat a zřítilo se do pole vedle letiště. Tam se pak převrátilo.
„Jeden člověk se zranil těžce a tři lehce. Jeden vyvázl bez zranění,“ uvedla tehdy policejní mluvčí Karolina Bělunková. Pilot utrpěl zlomeniny žeber, ostatní různé pohmožděniny, odřeniny a šrámy. Letadlo bylo zcela zničeno.
Při vyšetřování už výpověď pilota naznačovala, že chybu asi udělal on.
„Chtěl jsem přesunout ovladač klapek do polohy zasunuto. Páka ovšem nešla přesunout. Na okamžik jsem se podíval na páku ovladače klapek, která je umístěna na podlaze letounu, abych zjistil, proč se páka zasekla. Když jsem se podíval zpět, letadlo bylo velmi nízko nad zemí, s pravým náklonem. Okamžitě jsem se snažil přitáhnout a vyrovnat náklon, ale vzápětí došlo ke kontaktu letounu se zemí,“ cituje závěrečná zpráva pilotova slova.
Odborníci měli i videozáznam letu
To potvrzovali i další členové posádky, jen udávali delší čas, kdy se pilot věnoval ovladači. Vyšetřovatelům pomohl i videozáznam z telefonu zájemců o seskok a zvláště pak totéž z kamery známého, který celý krátký let natáčel.
Zjištění odborníků pak potvrdilo prvotní podezření.
„Příčinou letecké nehody bylo nevhodné rozdělení pozornosti a nevhodná činnost pilota během vzletu, kdy v průběhu odpoutání letadla přenesl pozornost na manipulaci s ovladačem vztlakových klapek a nevěnoval se plně pilotáži v průběhu vzletu v malé výšce. Při této činnosti mimoděk převedl letadlo do klesání, které již nedokázal vyrovnat,“ uvádí závěrečná zpráva.
Zjištění znalců se nyní stane podkladem pro uzavření policejního vyšetřování.