VIDEO: Ve vlacích zkušebně aplikují nanonástřiky. Ústav pak porovná vzorky

  • 0
Interiéry jedenácti vlakových souprav, jež denně obslouží zhruba stovku spojů, pokryly nanočástice oxidu titaničitého. Pilotní projekt má ověřit, jak účinně dezinfikovat hromadné dopravní prostředky.

Stejnou technologii v březnu s příchodem koronavirové pandemie použilo Letiště Leoše Janáčka, ošetřena byla místa s největší kumulací lidí, například příletová zóna, odbavovací prostory, toalety či okolí bufetu. 

Ošetřeny jsou některé prostory krajských nemocnic i sanitky. Naopak v lednu ji odmítli rodiče dětí z Krnova, když se nanočástice měly plošně objevit v mateřinkách.

„V dopravních prostředcích dochází k velké kumulaci a pohybu lidí, takže možnost kontaminace povrchů nebezpečnými viry nebo bakteriemi je tu větší,“ uvedl k pilotnímu projektu ve vlacích náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka. 

Nástřik má snížit počet mikroorganismů uvnitř vlaků, což ověří odborná měření. „Zdravotní ústav bude v průběhu jednoho roku v soupravách sbírat a vyhodnocovat vzorky a porovná je se vzorky z vlaků dezinfikovaných běžnými metodami,“ dodal Unucka.

Projekt sice bezprostředně nesouvisí s nebezpečím koronaviru, nástřik ve vlacích však uspíšilo. „Plánoval se již před pandemií nového koronaviru, s jejím příchodem se ale realizace urychlila,“ potvrdila mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

Doplnila, že ošetřené vlaky jezdí na trasách z Českého Těšína do Opavy či od Suchdolu nad Odrou po Mosty u Jablunkova. V součtu jde o 31 vozů s kapacitou 3 100 míst k sezení. Náklady čítají dva miliony, zaplatí je Moravskoslezský kraj.

O použití nanotechnologií se vede diskuse, živá byla například v souvislosti s krnovskými školkami. Odborníci na veřejné zdraví tehdy doporučili zdrženlivost, neexistuje vědecká studie, která by hodnotila dopady dlouhodobého pobytu v ošetřených prostorech. 

V případě dopravních prostředků a v době pandemie se podle nich lze k aplikaci přiklonit. Lidé tam nejsou nanočásticím vystaveni dlouho. Nástřik ale musí skutečně fungovat.

„Pokud firma doloží virucidní účinnost a splní požadavky legislativy, tak ve vztahu k době vystavení se lze přiklonit spíše k použití,“ uvedl Bohumil Kotlík ze Státního zdravotního ústavu. Dodal, že se testuje i ve dvacítce vlaků pražského metra. Tam odebírají i vzorky ovzduší, aby se zjistilo, zda nanočástice z povrchů lidé nevdechují.