Havířovské nádraží půjde nadobro k zemi. Ale až po debatách právníků

  • 12
Pro jedny cenná nadčasová stavba, pro druhé nic víc než omšelost vhodná ke zbourání. Teď spory Havířovských rozťala odstupující ministryně kultury. Zdejší nádraží neustanovila památkou, jak žádali architekti i lidé v petici, a umožnila jeho přestavbu.

Prohlásit to nádraží památkou, zmařila bych investici města a Českých drah. Takhle - zjednodušeně podáno - zdůvodnila ministryně Alena Hanáková, proč budově postavené v bruselském stylu zamítla památkovou ochranu.

Havířovské nádraží

Vzniklo v rozmezí let 1964 - 1969 podle návrhu architekta Josefa Hrejsemnou. Budova s proskleným průčelím navazuje na bruselský styl, který inovuje prvky tehdy nastupujícího brutalismu. Součástí jsou i umělecká díla jako mozaika či venkovní plastika.

Dnes je nádraží zpustlé, ministryně kultury teď rozhodla, že se nestane kulturní památkou, jak žádali někteří odborníci a také část veřejnosti.

České dráhy a město chtějí značnou část nádraží zbourat, postavit novou menší nádražní budovu a opravit i prostor před ní.

"Byla to jedna z možností, které mohly nastat, takže mě toto rozhodnutí moc nepřekvapilo," reagoval na verdikt architekt Adam Guzdek ze sdružení Důl architektury, které bojovalo za zachování architektonicky cenné nádražní haly a za její ustanovení památkou.

Když loni v květnu ministerstvo řeklo, že nádraží památkou nebude, byl to právě Důl architektury, který požádal o nové projednání věci.

"Je velká škoda, že si zastupitelé města si neváží toho, co v Havířově mají. Cenných staveb tu není mnoho a nádražní hala si přes svou zchátralost z posledních let zachovává své hodnoty," míní Adam Guzdek.

Zatímco kritici bourání z rozhodnutí ministryně nejásají, zástupci havířovského magistrátu a také Českých drah verdikt přijali kladně.

"Rozhodnutí ministerstva vítáme. I v průběhu dosavadního přezkumného řízení jsme pokračovali ve všech přípravných pracích," řekla Kateřina Šubová, mluvčí Českých drah, které mají na starosti přestavbu nádražní haly. Zástupci drah předpokládají, že nejpozději na podzim vyberou zhotovitele stavby, pak podepíšou smlouvu o přidělení dotace a na začátku roku začnou bourat a stavět.

Přibližně stejný termín zmiňuje i Eva Wojnarová, mluvčí Havířova, v jehož režii má být obnoven prostor před nádražím. Vzniknout tam mají třeba nová parkovací místa či třeba stání pro autobusy.

"Předpokládáme, že stavba by mohla začít zjara příštího roku," říká Eva Wojnarová s tím, že teď zástupci města plánují vybrat zhotovitele stavby a znovu rozjíždějí i proces nutný pro získání stavebního povolení. Celá přestavba nádraží i prostoru před ním by měla stát zhruba 160 milionů korun, značnou část peněz přitom přislíbila uhradit EU.

Kdysi, dnes a v budoucnu

Situace ale není tak hladká, jak by se mohlo zdát. Dřív než začne demolice a stavba nové nádražní haly, musí vlastník zdejších budov, České dráhy, vyřešit jednu komplikaci. A to ne malou.

Nemovitosti, nebo jejich část, totiž z nařízení vlády mají přejít do vlastnictví státu, tedy Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Zatím ale není jasné kdy. "V tuto chvíli v této věci probíhají právní jednání. Je nutné vyjasnit si, jaký bude postup v případě převodu majetku," nastiňuje situaci Kateřina Šubová.

Jak uvádí mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák, materiál, v němž se uvažuje o možném převodu vybraných nemovitostí z Českých drah na SŽDC, teprve vzniká a kdy konkrétně by mohl být předložen vládě, teď není možné říct.

"Primárně by mělo jít o převod nástupišť a k příchodů k nim. Vedle toho se uvažuje i o převodu vybraných výpravních budov a budov s technickým zázemím. Mezi nimi může být i havířovské nádraží. Pokud by se tak stalo, předpokládá se veškeré finanční a právní vypořádání (mezi Českými drahami a SŽDC, pozn. red.)," zmiňuje Martin Novák.