Havířovské nádraží půjde nadobro k zemi. Ale až po debatách právníků

  20:13aktualizováno  20:13
Pro jedny cenná nadčasová stavba, pro druhé nic víc než omšelost vhodná ke zbourání. Teď spory Havířovských rozťala odstupující ministryně kultury. Zdejší nádraží neustanovila památkou, jak žádali architekti i lidé v petici, a umožnila jeho přestavbu.

Prohlásit to nádraží památkou, zmařila bych investici města a Českých drah. Takhle - zjednodušeně podáno - zdůvodnila ministryně Alena Hanáková, proč budově postavené v bruselském stylu zamítla památkovou ochranu.

Havířovské nádraží

  • Vzniklo v rozmezí let 1964 - 1969 podle návrhu architekta Josefa Hrejsemnou. Budova s proskleným průčelím navazuje na bruselský styl, který inovuje prvky tehdy nastupujícího brutalismu. Součástí jsou i umělecká díla jako mozaika či venkovní plastika.

  • Dnes je nádraží zpustlé, ministryně kultury teď rozhodla, že se nestane kulturní památkou, jak žádali někteří odborníci a také část veřejnosti.

  • České dráhy a město chtějí značnou část nádraží zbourat, postavit novou menší nádražní budovu a opravit i prostor před ní.

"Byla to jedna z možností, které mohly nastat, takže mě toto rozhodnutí moc nepřekvapilo," reagoval na verdikt architekt Adam Guzdek ze sdružení Důl architektury, které bojovalo za zachování architektonicky cenné nádražní haly a za její ustanovení památkou.

Když loni v květnu ministerstvo řeklo, že nádraží památkou nebude, byl to právě Důl architektury, který požádal o nové projednání věci.

"Je velká škoda, že si zastupitelé města si neváží toho, co v Havířově mají. Cenných staveb tu není mnoho a nádražní hala si přes svou zchátralost z posledních let zachovává své hodnoty," míní Adam Guzdek.

Zatímco kritici bourání z rozhodnutí ministryně nejásají, zástupci havířovského magistrátu a také Českých drah verdikt přijali kladně.

"Rozhodnutí ministerstva vítáme. I v průběhu dosavadního přezkumného řízení jsme pokračovali ve všech přípravných pracích," řekla Kateřina Šubová, mluvčí Českých drah, které mají na starosti přestavbu nádražní haly. Zástupci drah předpokládají, že nejpozději na podzim vyberou zhotovitele stavby, pak podepíšou smlouvu o přidělení dotace a na začátku roku začnou bourat a stavět.

Přibližně stejný termín zmiňuje i Eva Wojnarová, mluvčí Havířova, v jehož režii má být obnoven prostor před nádražím. Vzniknout tam mají třeba nová parkovací místa či třeba stání pro autobusy.

"Předpokládáme, že stavba by mohla začít zjara příštího roku," říká Eva Wojnarová s tím, že teď zástupci města plánují vybrat zhotovitele stavby a znovu rozjíždějí i proces nutný pro získání stavebního povolení. Celá přestavba nádraží i prostoru před ním by měla stát zhruba 160 milionů korun, značnou část peněz přitom přislíbila uhradit EU.

Kdysi, dnes a v budoucnu

Situace ale není tak hladká, jak by se mohlo zdát. Dřív než začne demolice a stavba nové nádražní haly, musí vlastník zdejších budov, České dráhy, vyřešit jednu komplikaci. A to ne malou.

Nemovitosti, nebo jejich část, totiž z nařízení vlády mají přejít do vlastnictví státu, tedy Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Zatím ale není jasné kdy. "V tuto chvíli v této věci probíhají právní jednání. Je nutné vyjasnit si, jaký bude postup v případě převodu majetku," nastiňuje situaci Kateřina Šubová.

Jak uvádí mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák, materiál, v němž se uvažuje o možném převodu vybraných nemovitostí z Českých drah na SŽDC, teprve vzniká a kdy konkrétně by mohl být předložen vládě, teď není možné říct.

"Primárně by mělo jít o převod nástupišť a k příchodů k nim. Vedle toho se uvažuje i o převodu vybraných výpravních budov a budov s technickým zázemím. Mezi nimi může být i havířovské nádraží. Pokud by se tak stalo, předpokládá se veškeré finanční a právní vypořádání (mezi Českými drahami a SŽDC, pozn. red.)," zmiňuje Martin Novák.

Nejčtenější

Hněv v Opavě. Sudí prchali, zaskočený Csaplár reagoval: Míra zla je šílená

Spoluhráči i protivníci se snaží zastavit opavského záložníka Pavla Zavadila,...

Nadávky, výhrůžky, obrovská zloba. Na rozhodčí i na soupeře. Pořadatelé museli být v plné pohotovosti, když se v Opavě...

Na Novojičínsku zemřeli při čelní srážce dvou aut čtyři lidé

Ilustrační snímek

Tragická dopravní nehoda se stala krátce před pondělní půlnocí na silnici I/48 mezi Novým Jičínem a Hranicemi. Po čelní...

Čápy na Opavsku otrávil jed na hraboše, použití chemie potvrdil rozbor

Uhynulý čáp bílý na Opavsku nejspíše snědl hraboše, který se otrávil jedovatou...

Jed na hraboše Stutox II otrávil čápy na polích na Opavsku. Dvojice ptáků, k nimž tam ve středu vyjížděli lidé ze...

Muž dvou tváří Zavadil. Proč se nestárnoucí kapitán vzteká

Pavel Zavadil z Opavy během utkání s Jabloncem

Byl nepříčetný. Držel v podpaží balon a nasupeně kráčel k rozhodčímu. Tolik nadávek mu poslal a nemohl přestat....

Ostravu čekají až tři roky bez dálnice. Zavře ji oprava zvlněného povrchu

Na ostravské části dálnice D1 začaly provizorní opravy zvlněné vozovky. (12....

Na dva až tři roky se v Ostravě úplně zavře 18 kilometrů dlouhý úsek dálnice. Silničáři ho budou stavět celý znova....

Další z rubriky

Dva opilci při hádce napadli muže, záchranáři už ho nedokázali oživit

Při rodinné hádce v pražských Modřanech pobodal otčím nevlastního syna

Vážný zločin vyšetřují kriminalisté v Krnově, kde po hádce a rvačce zemřel napadený muž. Z těžkého ublížení na zdraví a...

V Ostravě vznikne cvičná nemocnice, poslouží k výuce mediků i záchranářů

V českolipské nemocnici pomáhá pacientkám nová gama sonda. Na snímku lékařka...

Lékařská fakulta Ostravské univerzity postaví cvičnou nemocnici za 250 milionů. Tento týden se dočkala schválení...

Bohumín letos o týden prodlouží vodáckou sezonu na řece Odře

Vodáci z oddílu Posejdon o víkendu zamkli řeku Odru.

Vodáci si letos o týden prodlouží plavby po chráněných meandrech Odry. Město Bohumín se pro změnu rozhodlo kvůli stále...

Adecco spol. s r.o.
Specialista se znalostí německého jazyka - relokační balíček do Pardubic

Adecco spol. s r.o.
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj
nabízený plat: 25 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz