Havířovské nádraží půjde nadobro k zemi. Ale až po debatách právníků

  20:13aktualizováno  20:13
Pro jedny cenná nadčasová stavba, pro druhé nic víc než omšelost vhodná ke zbourání. Teď spory Havířovských rozťala odstupující ministryně kultury. Zdejší nádraží neustanovila památkou, jak žádali architekti i lidé v petici, a umožnila jeho přestavbu.

Prohlásit to nádraží památkou, zmařila bych investici města a Českých drah. Takhle - zjednodušeně podáno - zdůvodnila ministryně Alena Hanáková, proč budově postavené v bruselském stylu zamítla památkovou ochranu.

Havířovské nádraží

  • Vzniklo v rozmezí let 1964 - 1969 podle návrhu architekta Josefa Hrejsemnou. Budova s proskleným průčelím navazuje na bruselský styl, který inovuje prvky tehdy nastupujícího brutalismu. Součástí jsou i umělecká díla jako mozaika či venkovní plastika.

  • Dnes je nádraží zpustlé, ministryně kultury teď rozhodla, že se nestane kulturní památkou, jak žádali někteří odborníci a také část veřejnosti.

  • České dráhy a město chtějí značnou část nádraží zbourat, postavit novou menší nádražní budovu a opravit i prostor před ní.

"Byla to jedna z možností, které mohly nastat, takže mě toto rozhodnutí moc nepřekvapilo," reagoval na verdikt architekt Adam Guzdek ze sdružení Důl architektury, které bojovalo za zachování architektonicky cenné nádražní haly a za její ustanovení památkou.

Když loni v květnu ministerstvo řeklo, že nádraží památkou nebude, byl to právě Důl architektury, který požádal o nové projednání věci.

"Je velká škoda, že si zastupitelé města si neváží toho, co v Havířově mají. Cenných staveb tu není mnoho a nádražní hala si přes svou zchátralost z posledních let zachovává své hodnoty," míní Adam Guzdek.

Zatímco kritici bourání z rozhodnutí ministryně nejásají, zástupci havířovského magistrátu a také Českých drah verdikt přijali kladně.

"Rozhodnutí ministerstva vítáme. I v průběhu dosavadního přezkumného řízení jsme pokračovali ve všech přípravných pracích," řekla Kateřina Šubová, mluvčí Českých drah, které mají na starosti přestavbu nádražní haly. Zástupci drah předpokládají, že nejpozději na podzim vyberou zhotovitele stavby, pak podepíšou smlouvu o přidělení dotace a na začátku roku začnou bourat a stavět.

Přibližně stejný termín zmiňuje i Eva Wojnarová, mluvčí Havířova, v jehož režii má být obnoven prostor před nádražím. Vzniknout tam mají třeba nová parkovací místa či třeba stání pro autobusy.

"Předpokládáme, že stavba by mohla začít zjara příštího roku," říká Eva Wojnarová s tím, že teď zástupci města plánují vybrat zhotovitele stavby a znovu rozjíždějí i proces nutný pro získání stavebního povolení. Celá přestavba nádraží i prostoru před ním by měla stát zhruba 160 milionů korun, značnou část peněz přitom přislíbila uhradit EU.

Kdysi, dnes a v budoucnu

Situace ale není tak hladká, jak by se mohlo zdát. Dřív než začne demolice a stavba nové nádražní haly, musí vlastník zdejších budov, České dráhy, vyřešit jednu komplikaci. A to ne malou.

Nemovitosti, nebo jejich část, totiž z nařízení vlády mají přejít do vlastnictví státu, tedy Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Zatím ale není jasné kdy. "V tuto chvíli v této věci probíhají právní jednání. Je nutné vyjasnit si, jaký bude postup v případě převodu majetku," nastiňuje situaci Kateřina Šubová.

Jak uvádí mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák, materiál, v němž se uvažuje o možném převodu vybraných nemovitostí z Českých drah na SŽDC, teprve vzniká a kdy konkrétně by mohl být předložen vládě, teď není možné říct.

"Primárně by mělo jít o převod nástupišť a k příchodů k nim. Vedle toho se uvažuje i o převodu vybraných výpravních budov a budov s technickým zázemím. Mezi nimi může být i havířovské nádraží. Pokud by se tak stalo, předpokládá se veškeré finanční a právní vypořádání (mezi Českými drahami a SŽDC, pozn. red.)," zmiňuje Martin Novák.

Nejčtenější

Iglú se šíří Českem, pro řadu bezdomovců jsou lepší než noclehárna

Někteří bezdomovci upřednostňují iglú před pobytem v noclehárně.

Bezdomovecká iglú, která před časem do Česka přivezla dvojice mladých lidí, už překročila hranice Ostravska. Zájem je o...

Zubařka nedostala dotaci od města, přestala proto ošetřovat místní pacienty

zuby, zubař, ilustrace

Když se obyvatelé města Studénka chtěli registrovat k nové zubařce, zastavila je cedule s překvapivým až diskriminačním...

Liberec se výhrou dotáhl na první Třinec, Kometa porazila Spartu

Brněnský útočník Martin Dočekal podruhé překonává Matěje Machovského v brance...

Hokejová Tipsport extraliga v úterý přinesla lákavé souboje. V napínavém duelu vyhrál Liberec nad Třincem 4:3 a v...

Ostravské Přednádraží mizí, drážní kolonii a romské ghetto bourají bagry

Ostravské Přednádraží rychle planýrují bourací stroje. (14. ledna 2019)

Tak vypadá definitivní zánik části města. Bagry a další bourací stroje se zakously do vybydlených domů v lokalitě...

Verze „tunel“ padla, našlo se řešení ucpané Místecké v Ostravě

Ilustrační snímek

Zúžení Místecké ulice u někdejší haly Tatran v Cingrově ulici, které je úsekem pravidelných dopravních problémů a...

Další z rubriky

Kvůli smogu a prachu na severní Moravě platí regulace i pro Třinecko

Ostrava už několik dní opět trpí zahalená ve smogu.

Kvůli smogu a prachu platí v Moravskoslezském a také Zlínském kraji smogová situace. Meteorologové pak kvůli špatnému...

Fakultní nemocnice Ostrava má nového šéfa. Povede ji Havrlant

Jedna z budov Fakultní nemocnice Ostrava (ilustrační snímek)

Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch v následujících dnech jmenuje novým ředitelem Fakultní nemocnice Ostrava lékaře...

Muž v taktické vestě ohrožoval s plynovou pistolí hosty v restauraci

Plynová pistole.

Ozbrojený a v taktické vestě se vydal osmapadesátiletý muž do havířovské restaurace Miňas. Poté, co začal plynovou...

Nevíte, co vařit? Inspirujte se
Nevíte, co vařit? Inspirujte se

Uvařte rodině něco dobrého.

Najdete na iDNES.cz