Nádraží v Havířově  - zajímavá architektura, nebo socialistická šeď?

Nádraží v Havířově - zajímavá architektura, nebo socialistická šeď? | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Zbourat? Ne. Tak ano... Nádraží v Havířově je opět blíž demolici

  • 20
Rozhodování o budoucnosti havířovského nádraží v posledním roce připomínalo houpačku. České dráhy nejdřív prosazovaly demolici zpustlé, avšak cenné výpravní budovy, pak ji odmítly - a teď ji opět chtějí. Iniciátoři aktivit za záchranu nádraží věří, že dráhy postoj změní. Ty už ale požádaly o demoliční výměr.

Nový ministr dopravy, nový přístup k budoucnosti havířovského nádraží. Zatímco za Zdeňka Žáka (nestr.) vznikl krizový štáb, který prověřoval, zda je nutné architektonicky cennou budovu bourat, a kdy dozorčí rada Českých drah rozhodla o ustoupení od obnovy a demolice nádraží, teď - po nástupu ministra Antonína Prachaře (ANO) - je zase všechno jinak.

Jak všechno začalo

České dráhy a město v roce 2011 začaly chystat proměnu nádraží a jeho okolí.

Ve hře byly čtyři varianty a nakonec vyhrála ta, která počítá s demolicí výpravní budovy. S ní část veřejnosti nesouhlasí.

Ve čtvrtek dozorčí rada společnosti souhlasila s návratem k původnímu projektu, na němž se s Českými drahami podílí i město Havířov, které už získalo stavební povolení na obnovu prostoru před nádražím.

Hrozily nemalé finanční ztráty

Proč se dráhy rozhodly vrátit k původnímu projektu? Podle jejich mluvčí Kateřiny Šubové proto, že se ukázal jako nejvýhodnější. Roli ale podle ní sehrálo i dlouhodobé úsilí představitelů Havířova o uskutečnění celého projektu, na které už Evropská unie přislíbila udělit dotace.

"Město Havířov iniciovalo během několika uplynulých měsíců řadu jednání o budoucnosti nádražní lokality," sdělila Šubová s tím, že České dráhy s ohledem na vzniklou situaci, kdy v souvislosti se změnou projektu hrozily nemalé finanční ztráty, připravily podklady pro čtvrteční jednání dozorčí rady. A ta proto kývla na návrat k původnímu projektu.

Jak uvedl viceprezident památkové asociace ASORKD Martin J. Kadrman, několik dní před hlasováním dozorčí rady napsal primátor Havířova Zdeněk Osmanczyk ministru Prachařovi údajně emotivní dopis, v němž ho žádal o zrušení prosincového usnesení dozorčí rady Českých drah.

Nádraží kdysi, dnes a...

Podle mluvčí Havířova Evy Wojnarové ale v dopise nic emotivního nebylo, jen fakta týkající se historie a současnosti projektu a blahopřání k nástupu do funkce.

Boj o zachování nádraží nekončí

Eva Wojnarová navíc podotkla, že zástupci Havířova nikdy nedostali oficiální informaci od Českých drah, že od projektu odstupují.

"Vše bylo jen na mediální bázi, což pro magistrát není relevantní," uvedla mluvčí.

Lucie Chytilová ze sdružení Důl architektury, které usiluje o zachování výpravní budovy z šedesátých let, boj o jeho zachování nevzdává.

"Chtěli bychom zjistit, co skutečně bylo za změnou postoje Českých drah. Asi v tom sehrály roli ekonomické zájmy určitých lobbistických skupin," vysvětlila Lucie Chytilová.

Pozastavila se nad tím, jak je možné, že dráhy požádaly o vydání souhlasu s demolicí budovy o dva dny dřív, než o návratu k původnímu projektu rozhodla dozorčí rada. Na to Kateřina Šubová namítla, že pokud by dozorčí rada rozhodla jinak, dráhy by podanou žádost stáhly. Podle Chytilové to byl ale i tak nestandardní postup.

Do aktivit za zachování nádraží se zapojili i studenti architektury či třeba odborníci z ČVUT. Ti vymysleli údajně snadné řešení, jak drahám na nákladech do energií ušetřit osmdesát procent současných prostředků.

Pohled do současné výpravní budovy havířovského železničního nádraží

28. června 2013