Na problémy s D47 se teď chtějí podívat poslanci. Vytvořili komisi

  12:13aktualizováno  12:13
Tři arbitrážní řízení a třináct žalob už bylo podáno kvůli špatnému stavu vozovky na dálnici D47, po které je možné jezdit na některých úsecích pouze omezenou rychlostí. Po viníkovi nyní bude pátrat také komise tvořená poslanci.

Ředitelství silnic a dálnic na mosty dálničního přivaděče na D1 (dříve D47) zakázalo vjezd kamionů a snížilo povolenou rychlost. Jsou prý v havarijním stavu. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

 „Komise je potřeba, o problémech dálnice se ví už několik let, ale stále ještě se nic nezjistilo ani nerozkrylo,“ vysvětluje vznik komise ostravský poslanec Petr Kudela (KDU-ČSL). „Je potřeba do té záležitosti rýpnout a ptát se na věci, na které se asi ještě nikdo neptal.“

Pro lidoveckého poslance nejsou problémy dálnice D47 ničím novým. S tím, co se při její stavbě dělo, podle vlastních slov přišel do kontaktu již v minulosti.

Možnosti vyšetřovací komise

Kolik toho mohou zjistit poslanci a není jejich komise zbytečná, když už zakázky na dálnici řeší rozhodčí soud?

  • Na rozdíl od rozhodčího soudu, který se může zabývat pouze dokumenty, které mu dodají obě strany sporu, mohou poslanci ve vyšetřovací komisi podobně jako policisté předvolávat svědky a vyžadovat dodání dalších dokumentů a podobně.
  • Svědci navíc musí vypovídat pravdivě, protože podobně jako před soudem jim hrozí trest za křivou výpověď.

 „Už v době, kdy se dálnice stavěla, jsem působil v komisi rady ostravského magistrátu, takže jsem se o celou záležitost přirozeně zajímal. Z té doby mám například poznatky od dělníků, kteří tam stavěli, že je všechno jinak, než se oficiálně tváří. Tam, kde se měl vozit kámen z Paskova, se vozil materiál z hald a podobně. Ti chlapi tvrdí, že ví, kam se to vozilo, takže by ta místa neměl být problém identifikovat.“

Komise se zaměří na všechny problémové dálniční úseky

„Chceme zjistit, zda se chyba stala při přípravě, nebo až při samotné stavbě,“ dodává poslanec za TOP 09 Herbert Pavera. Stejně jako on hlasovalo pro vznik komise dalších 133 poslanců. Proti byl pouze jediný, Marek Benda z ODS. „Principiálně vítáme jakoukoliv konstruktivní iniciativu vedoucí k vyřešení situace,“ komentoval hlasování Jan Rýdl, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic.

Problematických úseků dálnice je přitom více. Poslanecká komise se chce zaměřit na všechny. „D47 měří několik desítek kilometrů a fatální problémy se projevily pouze na několika z nich. V podstatě se jedná o tři úseky v Ostravě a jejím nejbližším okolí, které stavěly hned dvě společnosti: Eurovia a Strabag,“ přibližuje Jan Rýdl rozsah sporů mezi Ředitelstvím silnic a dálnic a stavebními firmami.

„Co se závad týče, jde o zvlnění vozovky, podélné a příčné trhliny na vozovce, nevhodný materiál v podloží a dále pak o absenci oceli v mostních konstrukcích, kde stěny nosníků prostě nejsou tak silné, jak by měly, a problémy se dvěma mosty na přivaděči Místecká.“ Vytvoření vyšetřovací komise oceňují nejen zástupci Ředitelství silnic a dálnic, ale také vedení společnosti Eurovia.

Co údajně objevily vrty

„Vítáme všechny snahy, které chtějí řešit komplikovanou situaci na dálnici D47 zejména z pohledu přístupu státu v této kauze,“ sdělila mluvčí společnosti Iveta Štočková.

Kdo může za špatný materiál?

Poslance tak zřejmě čeká nesnadný úkol, protože jen u Rozhodčího soudu v Ostravě skončilo dvanáct žalob ze strany Ředitelství silnic a dálnic vůči Eurovii, další byla podána u Městského soudu v Praze.

„Těch dvanáct žalob z naší strany k rozhodčímu soudu bylo sloučeno ve tři arbitrážní řízení. Paradoxem je, že společnost Eurovia, ačkoliv popírá, že by do návozu dala špatnou strusku, a tvrdí, že postupovala podle projektu, sama žalovala svého dodavatele strusky. To o něčem vypovídá,“ přibližuje vývoj sporů o dálnici Jan Rýdl.

„Není na tom nic divného,“ oponuje Iveta Štočková. „Materiál, který byl pro stavbu D47 použit, byl předem vybrán Ředitelstvím silnic a dálnic, splňoval všechny platné normy a my jsme se tomu v souladu se zadávací dokumentací podřídili. A všechny překvapilo, že tento materiál se po několika letech choval jinak, než odpovídalo zkouškám, normám a předpisům. Jestliže dnes Ředitelství silnic a dálnic přenáší odpovědnost jednostranně na nás, tak my logicky tuto odpovědnost žádáme od dodavatele materiálu,“ dodává mluvčí společnosti Eurovia.

Nejčtenější

Iglú se šíří Českem, pro řadu bezdomovců jsou lepší než noclehárna

Někteří bezdomovci upřednostňují iglú před pobytem v noclehárně.

Bezdomovecká iglú, která před časem do Česka přivezla dvojice mladých lidí, už překročila hranice Ostravska. Zájem je o...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Sparta dala razítko na Šuralův přestup a přiblížila se k angažmá Panáka

Karvinský Filip Panák (vlevo) hlavičkuje před Ondřejem Zahustelem ze Sparty.

Do fotbalové Sparty má blízko Filip Panák z Karviné, o kterého má zájem i Baník Ostrava. Přestup mladého univerzála do...

Ostravské Přednádraží mizí, drážní kolonii a romské ghetto bourají bagry

Ostravské Přednádraží rychle planýrují bourací stroje. (14. ledna 2019)

Tak vypadá definitivní zánik části města. Bagry a další bourací stroje se zakously do vybydlených domů v lokalitě...

VIDEO: Seniorka v Opavě bourala. Byla podnapilá a sotva stála na nohou

Opilá seniorka v Opavě bourala v protisměru

Silně podnapilá seniorka bourala v sobotu večer v Opavě - Kylešovicích. Přejela do protisměru, vjela na chodník a...

Další z rubriky

Moravskoslezský kraj chce letos opravit nejméně osmdesát kilometrů silnic

Na ostravské části dálnice D1 začaly provizorní opravy zvlněné vozovky. (12....

Zhruba 800 milionů korun má pro letošní rok připraveno na opravy silnic druhé a třetí třídy Moravskoslezský kraj. To by...

Moravskoslezští záchranáři loni ošetřili 110 tisíc lidí, výjezdů přibývá

Záchranáři převážejí pětiměsíčního chlapce nakaženou plicní tuberkulozou.

Pomoc Zdravotnické záchranné služby Moravskoslezského kraje potřebuje každý rok výrazně více pacientů. „Naše týmy...

Spolu s ostravskou Černou loukou se promění i nábřeží Ostravice

Podle architektonicko-urbanistické studie by mělo takto vypadat nábřeží řeky...

Plánovaná výstavba dvou nových budov Ostravské univerzity pro sportovní a umělecké obory s sebou přinese už v roce 2021...

Najdete na iDNES.cz