Plaťte subdodavatelům, vyzývá kraj stavební firmy. Opravy silnic si pohlídá

  7:40aktualizováno  7:40
Mezi stavebními firmami panuje napětí. Vítězové veřejných zakázek často neproplácejí svým subdodavatelům faktury. Vedení Moravskoslezského kraje chce nyní do těchto problematických vztahů zasáhnout.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

„Mezi podmínky výběrových řízení chceme zařadit i závazek zhotovitele včas proplácet práci subdodavatelům,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka. „Než stavbu od zhotovitele převezmeme, ověříme si, zda všichni subdodavatelé dostali zaplaceno,“ dodal.

Podmínka ale nebude znamenat úplnou povinnost vítězů výběrových řízení subdodavatelům za všech okolností platit, výjimkou může být například nekvalitně odvedená práce.

„Chceme tak předejít situaci, ke které už několikrát v minulosti došlo, kdy zhotovitel nezaplatil firmám, které pro něj pracovaly, a ty pak zkrachovaly. Sám vím minimálně o třech, které se do obdobných problémů dostaly,“ vysvětlil důvody pro změnu ve výběrových řízeních Unucka.

Do budoucna plánuje kraj i další úpravy výběrových řízení na opravy silnic.

Mezi faktory rozhodující o přidělení zakázky konkrétnímu zájemci se má dostat i vliv stavebních prací na životní prostředí.

Cena oprav silnic se pomalu zvyšuje

„Do dvou zakázek pilotně zařadíme ‚ekologické‘ kritérium. Uchazeč bude muset například doložit, jakými auty a kudy poveze materiál. Aby kámen a obalovanou směs nevezl přes celý kraj, zbytečně nezatěžoval vzduch emisemi a neničil už opravené silnice,“ vysvětlil náměstek hejtmana.

Jak konkrétně bude nová podoba výběrových řízení vypadat, ale zatím není jasné.

„V současnosti se rozhodujeme, jakou váhu budou jednotlivé požadavky ve výběrovém řízení mít,“ upřesnil ředitel Správy silnic Moravskoslezského kraje Tomáš Böhm. „Rozhodujeme se mezi poměrem 80-10-10 a 60-20-20.“

Zatímco loňský rok byl pro kraj z hlediska zakázek na opravy silnic ve znamení rekordních úspor, protože ceny ve výběrových řízeních klesaly i o desítky procent pod odhadovanou cenu v projektu, letošní trend je jiný a ceny oprav povrchů silnic pomalu stoupají.

Firmy se snaží vydělat i přes mimořádně nízké ceny

„Svou roli v tom hraje více vlivů, jedním z nich jsou i blížící se podzimní komunální volby, kdy politici ve městech dávají peníze na opravy tamních silnic. Stavební firmy tak mají práce relativně dost a nebojují proto tolik cenou,“ naznačil jeden z možných důvodů Jakub Unucka.

Drastické oklešťování nákladů na opravy ze strany firem v minulosti se ale mohlo projevit na kvalitě odvedených prací při opravách silnic druhých a třetích tříd. Právě o ty se totiž kraj stará, dálnice a silnice první třídy má v gesci Ředitelství silnic a dálnic.

Že se firmy snažily vydělat i na zakázkách, při nichž nabízely i mimořádně nízké ceny, je logické. Stejně tak bylo předvídatelné, že jedna z možných cest vedla i směrem obcházení nasmlouvaných prací.

Měření asfaltu je drahé. Ale bude pokračovat

Tomu chtěl kraj předcházet kontrolou pomocí přesného zaměřování množství položeného asfaltu.

Problém spočívá ve faktu, že za takovou kontrolu sedmi kilometrů silnic kraj zaplatil 2,4 milionu korun, což znamená navýšení nákladů na opravy silnic.

I u tohoto způsobu kontroly chce kraj letos zůstat. Stejně jako loni počítá s kontrolou sedmi kilometrů. „Stavebníci nebudou vědět, který úsek budeme kontrolovat, takže nebude nutné hlídat veškeré opravy, to by vše moc prodražilo,“ vysvětlil náměstek hejtmana.

Celkem má letos kraj na opravy silnic vyhrazeno zhruba 250 milionů korun, násobek této částky ještě může získat z vládního balíčku, o kterém ale ještě nebylo rozhodnuto.

„Za 250 milionů korun plánujeme opravit zhruba 60 až 70 kilometrů silnic,“ řek Tomáš Böhm. „V kraji je přibližně 200 mostů z 1 200 ve špatném stavu, žádný však není v havarijním,“ dodal.

Nejčtenější

Iglú se šíří Českem, pro řadu bezdomovců jsou lepší než noclehárna

Někteří bezdomovci upřednostňují iglú před pobytem v noclehárně.

Bezdomovecká iglú, která před časem do Česka přivezla dvojice mladých lidí, už překročila hranice Ostravska. Zájem je o...

Zubařka nedostala dotaci od města, přestala proto ošetřovat místní pacienty

zuby, zubař, ilustrace

Když se obyvatelé města Studénka chtěli registrovat k nové zubařce, zastavila je cedule s překvapivým až diskriminačním...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Sparta dala razítko na Šuralův přestup a přiblížila se k angažmá Panáka

Karvinský Filip Panák (vlevo) hlavičkuje před Ondřejem Zahustelem ze Sparty.

Do fotbalové Sparty má blízko Filip Panák z Karviné, o kterého má zájem i Baník Ostrava. Přestup mladého univerzála do...

Ostravské Přednádraží mizí, drážní kolonii a romské ghetto bourají bagry

Ostravské Přednádraží rychle planýrují bourací stroje. (14. ledna 2019)

Tak vypadá definitivní zánik části města. Bagry a další bourací stroje se zakously do vybydlených domů v lokalitě...

Další z rubriky

Barman prohrál herně sto padesát tisíc na automatech, opil se a zmizel

Ilustrační snímek

Když se žena v jedné z ostravských heren ani po půlhodině nedohledala obsluhy, zavolala na policii. Hlídka brzy...

Nalezenou pumu si odvezl pyrotechnik. Evakuovaní lidé se mohli vrátit domů

Dělníci našli při výkopu nevybuchlou munici. (Ilustrační snímek)

Dělníci při výkopových pracích v Bohuslavicích na Opavsku našli leteckou pumu o váze sto kilogramů. Policie v okruhu...

Šéf filmového klubu: Zakázané Starce na chmelu jsme hráli třikrát za den

Manželé Fiedlerovi jsou s karvinským filmovým klubem spojeni od osmdesátých let...

Karvinský filmový klub před nedávnem oslavil padesátiny a patří k nejstarším v republice. Velkou část jeho existence...

Najdete na iDNES.cz