Místo nové silnice přes Hlučínsko se možná postaví jen obchvaty obcí

  17:55aktualizováno  17:55
Města a obce na Hlučínsku se chtějí zbavit kolon automobilů na silnici I/56. Dosud marný boj o zlepšení situace zřejmě vyústí v kompromis: nová silnice sice nebude, ale obchvaty měst ano. Definitivně se rozhodne na podzim.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Přejít silnici v Hlučíně, Kravařích nebo v Dolním Benešově připomíná někdy hodně hazardní kousek. Složité to mají také řidiči osobních vozů: pokud se dostanou za nákladní auto, příliš možností k předjetí nemají.

Silnice I/56 mezi Ostravou a Opavou, která vede přes města a obce Hlučínska, bývá přeplněná a snaha starostů o stavbu nové silnice míjející zastavěné oblasti vycházela dosud vniveč. Přitom podle poslední studie projede Hlučínem v dopravní špičce až dvacet tisíc vozů.

„Už deset let čekáme a pořád někoho žádáme. Stále jsme byli na chvostu a nedařilo se,“ povzdychl si starosta Bolatic a současně předseda Sdružení obcí Hlučínska Herbert Pavera (TOP 09).

Minulé vedení krajského úřadu slíbilo Hlučínsku studii proveditelnosti, závazek převzala i nová krajská koalice. A podle náměstka hejtmana Jakuba Unucky (ODS) už se na studii pracuje. „Vybraná firma má termín do září, pak bude jasněji,“ poznamenal.

Obce se už smířily s tím, že nová silnice I/56 nebude čtyřproudá, ale pouze dvouproudá. „I tato levnější varianta je pro nás přijatelná, to už říkáme několik let,“ potvrdil Pavera. Nově však kraj řeší možnost, že by se postavily jen obchvaty měst.

„Studie proveditelnosti opravdu řeší, jak dopravu svést z měst a obcí, a firma má za úkol navrhnout, jakým způsobem pak obchvaty napojit na stávající silnici. Je to nejlevnější a nejefektivnější,“ přiblížil krajský náměstek Unucka.

V Hlučíně zavedli úsekové měření rychlosti

Změnu vysvětlil otevřením části nové souběžné silnice I/11 objíždějící Velkou Polom s Hrabyní a snahou dokončit na okraji Ostravy Prodlouženou Rudnou. „Proto v tuto chvíli není akutním problémem se dostat rychle z Ostravy do Opavy a zpět, ale odvést dopravu z postižených měst,“ řekl Unucka.

Silnice I/56

Silnice spojuje Ostravu s Opavou a je souběžná s jižnější silnicí I/11. Při své délce necelých třicet kilometrů protíná několik měst a obcí, a to Ludgeřovice, Hlučín, Kozmice, Dolní Benešov, Kravaře a Velké Hoštice.

Podle dopravní studie projede Hlučínem v ranní a odpolední dopravní špičce dvacet tisíc vozidel. Silnicí projíždí i velké množství kamionů. Obce se snaží prosadit výstavbu nové silnice vedoucí mimo obydlená území, zatím však marně. Novou možností se stala výstavba obchvatů s napojením na stávající silnici.

Pavera ale s návrhem příliš spokojený není: „Tak to se mi moc nelíbí. Mít jen obchvaty s napojením na současnou silnici mi přijde jako nesmyslné řešení.“

Starosta Hlučína Pavel Paschek (nez.) doufá alespoň v dílčí úpravy silnice, které by městu ulevily. Proto radnice zavedla na průtahu městem úsekové měření rychlosti a nechala instalovat na křižovatce u autobusového nádraží semafory.

„Chtěli bychom pro začátek alespoň částečný obchvat Hlučína, a to propojku od benzinky Shell kolem sídliště OKD směrem na Darkovičky. Tím bychom odvedli dopravu například z Hati, Šilheřovic, Píště a dalších obcí mimo město,“ popsal hlučínský starosta s tím, že poté by obchvat pokračoval směrem na Kozmice.

Kdy se obce dočkají odklonění kolon automobilů, není jasné. Pavera se obává, že rok 2025 není reálný. „Budeme rádi, když to bude v roce 2030,“ poznamenal.

Podle Dalimila Friče z Centra bezpečné jízdy Libros je obchvatová varianta možná. „Silnice I/56 je krásná. Má jen jednu chybu, a tou je mnoho automobilů,“ zhodnotil. Podle něj zůstává velkým problémem silnice mnoho kamionů.

Autor:

Nejčtenější

Iglú se šíří Českem, pro řadu bezdomovců jsou lepší než noclehárna

Někteří bezdomovci upřednostňují iglú před pobytem v noclehárně.

Bezdomovecká iglú, která před časem do Česka přivezla dvojice mladých lidí, už překročila hranice Ostravska. Zájem je o...

Zubařka nedostala dotaci od města, přestala proto ošetřovat místní pacienty

zuby, zubař, ilustrace

Když se obyvatelé města Studénka chtěli registrovat k nové zubařce, zastavila je cedule s překvapivým až diskriminačním...

Sparta dala razítko na Šuralův přestup a přiblížila se k angažmá Panáka

Karvinský Filip Panák (vlevo) hlavičkuje před Ondřejem Zahustelem ze Sparty.

Do fotbalové Sparty má blízko Filip Panák z Karviné, o kterého má zájem i Baník Ostrava. Přestup mladého univerzála do...

Ostravské Přednádraží mizí, drážní kolonii a romské ghetto bourají bagry

Ostravské Přednádraží rychle planýrují bourací stroje. (14. ledna 2019)

Tak vypadá definitivní zánik části města. Bagry a další bourací stroje se zakously do vybydlených domů v lokalitě...

Verze „tunel“ padla, našlo se řešení ucpané Místecké v Ostravě

Ilustrační snímek

Zúžení Místecké ulice u někdejší haly Tatran v Cingrově ulici, které je úsekem pravidelných dopravních problémů a...

Další z rubriky

Kdy OKD skončí, ještě nevíme, tvrdí předseda představenstva Marian Klásek

Předseda představenstva společnosti Prisko Marian Klásek.

Před necelými devíti měsíci převzal stát společnost OKD, která v té době byla v insolvenčním řízení. Zájmy státu,...

Ostravské stopy: Pod kůží je Ostrava fakt sexy, chválí výtvarník Forman

Výtvarník a básník Pavel Forman současnou Ostravu chválí, připomíná mu někdejší...

Berlín a Ostrava. Tato dvě města jsou podle výtvarníka a básníka Pavla Formana spojité nádoby. Do bývalého města...

Sedmidenní válku o Těšínsko před sto lety zastavil vládní telegram

Převoz padlých československých legionářů z Těšína do Orlové.

Před sto lety dospěl spor o Těšínsko do krvavého česko-polského střetu, který vešel do dějin jako takzvaná Sedmidenní...

Najdete na iDNES.cz