O výstavbě nádrže se mluví desítky let. Pro její stavbu ministerstvo zemědělství získalo územní rozhodnutí loni koncem prosince. Výborný tvrdí, že první napouštění nádrže by mělo proběhnout v roce 2032.
Podle dřívějších odhadů ministerstva měly dosáhnout náklady zhruba osmi miliard korun, dnes Výborný ještě jednu plánovanou miliardu přidal. Samotná stavba vodní nádrže by měla podle ministra stát 4,7 miliardy, úpravy pod nádrží si vyžádají 1,7 miliardy. Zhruba 2,6 miliardy korun by měl podle předpokladů stát zaplatit za přeložku silnice první třídy, jejíž nynější trasu plánovaná přehrada částečně zaplaví.
Stavbu přeložky bude mít na starost Ředitelství silnic a dálnic, měla by začít na počátku roku 2027. Podle Výborného je termín v souladu se stavbou vodního díla.
Před zahájením stavby je podle Výborného v nejbližších týdnech potřeba převést pozemky pěti státních organizací, což ministr označil za formalitu, protože se jedná o bezúplatný převod. „Co formalitou už není, je dokončení majetkového vypořádání s osmnácti fyzickými osobami a obcí Nové Heřminovy,“ řekl Výborný.
Výkupy začnou na konci ledna
Ministerstvo plánuje majitele pozemků oslovit s kupní smlouvou na přelomu letošního ledna a února, a to na základě aktualizované oceňovací vyhlášky a znaleckého posudku. „Pokud bychom se nedokázali dohodnout, přistoupíme k vyvlastnění za náhradu,“ dodal Výborný. Občané podle něj dostanou na rozhodnutí měsíc, vyvlastnění by trvalo zhruba rok.
Současně s vypořádáním pozemků bude ministerstvo ve spolupráci se státním podnikem Povodí Odry připravovat stavební řízení. Povodí Odry během prvního pololetí roku 2025 aktualizuje dokumentaci připravenou pro stavební řízení, Výborný počítá s tím, že stavební řízení bude trvat zhruba rok.
Extrémní povodně 2024 |
Po získání stavebního povolení, což by podle Výborného mělo být v polovině roku 2026, se uskuteční výběrové řízení v podobě otevřeného mezinárodního tendru. „Pracovně počítáme s říjnem roku 2027, kdy by mohlo být předáno staveniště a zahájena stavba,“ řekl Výborný.
Ministr pro přípravu výstavby přehrady jmenoval koordinátora Davida Čermáka, který je poradcem Výborného i ministra dopravy. Podle Výborného bude spolupracovat s dotčenými organizacemi státu a zaštítí koordinační a komunikační funkci při stavbě vodního díla. Ministerstvo zároveň v průběhu ledna podepíše memorandum s městem Krnov a Povodím Odry, které bude řešit protipovodňová opatření ve městě.
Nové Heřminovy stavbu blokovat nebudou
Výborný dříve řekl, že kdyby už přehrada fungovala, ochránila by Krnov a Opavu před loňskou povodní a škody by tam byly výrazně menší.
Se stavbou v minulosti nesouhlasili představitelé obce Nové Heřminovy, po posledních komunálních volbách se ale situace změnila. „Současné vedení obce nikdy nebylo proti stavbě přehrady. Určitě nebudeme nic blokovat,“ uvedl za obec místostarosta Tomáš Foros. Obyvatelé Nových Heřminov ale budou o stavbě přehrady, jež má zatopit část obce, znovu hlasovat v referendu.
„Připravujeme nové referendum. Nyní pracujeme na znění otázky,“ řekl místostarosta s tím, že obec chce státu vyjít vstříc například i v souvislosti s výkupem obecních pozemků. Kdy přesně bude referendum znovu vyhlášené, ještě není jasné. „Předpokládáme, že to bude v únoru nebo březnu. Podle toho, jak se sejdou zastupitelé,“ doplnil Foros.
Referendum se ve stejné věci konalo už v roce 2008, výsledek vedení úřadu zavazoval k boji proti plánovanému projektu.
9. října 2024 |
Povodně 2024
Sledovat další díly na iDNES.tvPřehrada má mít betonovou hráz o délce 330 metrů, s výškou 26,5 metru. Celkový objem nádrže je 14,54 milionu metrů krychlových vody. Ochránit by před povodněmi měla 16 tisíc obyvatel. Dílo by podle současného projektu mělo být za hlavní částí obce po proudu řeky Opavy.
Hnutí Duha: Dokončení přehrady do roku 2032 je nereálnéPodle Hnutí Duha Jeseníky je avizovaný termín dokončení stavby v roce 2032 nereálný. Ivo Dokoupil z jesenického hnutí se domnívá, že se stavba protáhne o řadu let kvůli výkupům pozemků a vyvlastňování. „Nemají povolení ke stavbě silnice, bez silnice nelze stavět přehradu. Jaký bude harmonogram stavby, pokud někdo z účastníků soudně napadne platné uzemní povolení?“ podotkl Dokoupil. Se zpožděním počítá i vodohospodář z České zemědělské univerzity (ČZU) Ondřej Simon. „Pokud bude dost peněz, vidím dokončení přehrady reálné za jednu až dvě dekády, ale bude to nejspíš obdobné jako u jaderných elektráren, bude to později a za více peněz, než si nyní všichni myslíme,“ řekl vodohospodář Simon. Naopak Tomáš Hrdinka z Výzkumného ústavu vodohospodářského T. G. Masaryka žádné administrativní ani právní zpoždění neočekává. „Napadají mě nějaké geologické problémy, ale ty by v rámci přípravných prací neměly nastat. Práce také může časově zkomplikovat povodeň v průběhu výstavby,“ míní. Duha považuje za vhodnější řešení suchou nádrž a nadále bude usilovat o komplexní protipovodňovou ochranu, chce se zasadit o to, aby protipovodňové kompetence přešly ze státního podniku na obce. Podle Dokoupila by jiná opatření byla účinnější a méně zatížila životní prostředí. Do procesu povolování přehrady hnutí už zasahovat nebude, plánuje ale podávat připomínky ve stavebním řízení, pokud to uzná za nutné. Hrdinka namítá, že nádrž je nejúčinnější opatření při zvládání povodní na povodí. „Soubor odlišných protipovodňových opatření by umenšil stoletou povodeň maximálně o deset procent, a nikoliv o 90 procent, jako ve variantě s nádrží,“ uvedl. S tím souhlasí i Simon, dodal ale, že zcela zabránit povodňovým škodám přehrada nedokáže. „Při pětisetleté povodni bude její ochranný účinek překonán. Nejvíce pomůže v Zátoru, výrazně v části Krnova, málo v Opavě a jen lehce sníží kulminaci v Ostravě,“ řekl. Odborníci se shodli na tom, že vedle nádrže musí fungovat i další protipovodňová opatření. |