Čtvrtek 2. prosince 2021, svátek má Blanka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 2. prosince 2021 Blanka

Přístřešky MHD budou osvětlené a hlídané kamerami, plánuje radní Semerák

  17:55
Ostravský radní pro dopravu Lukáš Semerák se chlubí tím, že za jeho působení se začaly tramvajové vozy uklízet několikrát denně. Kbelíky vyfasovali i řidiči autobusů a trolejbusů. Nyní plánuje očistu přístřešků na zastávkách. Chce, aby byly uklizené, osvětlené a osazené kamerami.

Lukáš Semerák (hnutí Ostravak). | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Snad nikdy v minulosti se o Dopravním podniku Ostrava (DPO) nemluvilo a nepsalo v médiích tak často jako v posledních dvou letech. A není to jen o negativních jevech, jako jsou dopravní nehody či potyčky pasažérů s revizory i jinými cestujícími, ale také o novinkách, které dopravce zavedl či spolu s radním pro dopravu Lukášem Semerákem teprve plánuje.

Od doby, kdy jste radním pro dopravu, změnil DPO řadu věcí. Umožnil hradit jízdné ve vozech bezkontaktní platební kartou, zlepšil úklid i bezpečnost, čeká na švýcarské tramvaje s klimatizací, zavádí připojení wi-fi na frekventovaných zastávkách. Co z toho vás nejvíc těší?
Platby kartou jsou úspěšné, ale vymyslel je už přede mnou KODIS. Já jsem ve funkci necelé dva roky, ředitel DPO Daniel Morys rok. Společně jsme zavedli řadu změn. Velkou radost mám ze švýcarských tramvají, které očekáváme v první polovině příštího roku. Ale to, co mě těší nejvíc, se dá těžko popsat, protože to není vidět. Jde o změnu myšlení managementu DPO a jejich upřímnou radost z toho, že se město nyní o podnik opravdu zajímá.

Jak se to projevuje?
V celé řadě drobností. Například když jsem nastoupil do funkce, chtěl jsem, ať častěji uklízejí tramvaje. Čistily se totiž jen v noci. Takže když někdo ráno potřísnil sedadlo, zůstalo špinavé až do 22 hodin. Když jsem jim to tehdy vytkl, první reakce byla, že tam budou lepit pásky s označením nesedat. Dnes vše funguje jinak. Když sedačka nejde vyčistit, žádá řidič výměnu vozu. Kromě toho vznikly dvě nové čety, které na obratištích na Hranečníku a Vřesinské uklízejí tramvaje i mezi desátou až čtrnáctou hodinou. Zametají a sbírají odpadky, které uvnitř vyhodí cestující. Intenzivněji už se vozy myjí také zvenčí. A všichni jsou spokojení.

Čistší a bezpečnější MHD, to jsou dva ze slibů, které jste dali s ředitelem už loni. Co dál jste v tomto směru udělali nebo chystáte?
Je toho hodně. Například bezpečnost řešíme tím, že ve vozech už jsou desítky kamer a na problémových linkách jezdí nově zřízení asistenti přepravy, kteří dohlížejí na pořádek. Nerozdávají pokuty, ale do vozů nepouštějí lidi bez jízdenky, opilé nebo špinavé. Osvědčili se tak, že právě přijímáme nové. Chceme jich mít několik desítek. Třeba při festivalu Colours of Ostrava jsme jejich počet zdvojnásobili a tím předešli krádežím. Těší mě, že lidé z DPO s tím přišli sami. Už jsem nemusel nic říkat.

A s čistotou už nebude nic?
Rozhodně je toho víc, než jsem zmínil. Řidičům trolejbusů i autobusů se vrátily smetáky a kýble. Dostávají příplatky za to, že na konečné své vozy uklidí. A zdaleka nejde jen o vozy. Řešíme také úklid zastávek, košů, přístřešků či kolejiště.

A v tom je nějaký problém?
Sám se nestačím divit, kolik. Zjistil jsem třeba, že DPO měl sice oprávnění drážního úřadu, ale chyběl mu stroj na vymetání prachu z kolejiště. Stará avia více prášila, než čistila. Koupili jsme proto nedávno nový mercedes a dohodli smysluplný harmonogram čištění, aby už se nestávalo, že na vyčištěné koleje se nahrne prach ze silnic a na vyčištěné cesty prach z chodníků. Nový stroj je tak výkonný, že nesmí jet naplno, protože by vysával i asfalt.

Takže kolejiště vyřešeno, a dál?
Čím chcete začít? Před pár týdny jsem jel kolem terminálu Hranečník a všiml jsem si špinavých stříšek nad zastávkami. Volal jsem proto do DPO a žádal, ať je vyčistí. Řekli, že je má na starost Slezská Ostrava. Volal jsem tedy na radnici, ale tam řekli, že stříšky patří DPO. Ukázalo se, že jedna část patří obvodu a druhá DPO, ale od spuštění terminálu do provozu v únoru loňského roku je nikdo nečistil. A aby toho nebylo málo, tak stříšky jsou ve tvaru obráceného písmene V a jsou tak blízko trolejím, že nelze použít plošinu.

Takže stříšky nelze čistit?
Ale ano. Domluvili jsme se nakonec, že DPO se o to postará. Ale právě kvůli řadě dalších problémů s čistotou i bezpečností bych chtěl pod město postupně převzít přístřešky na zastávkách MHD, které patří obvodům, a svěřit je do péče společnosti Ostravské komunikace.

Proč by se měla o přístřešky starat zrovna tahle městská firma?
Dnes jsou mnohé přístřešky špinavé, tmavé a páchnou močí. Když prší, lidé stojí na hraně přístřešku, ale nikdo nechce být uvnitř. Mým cílem jsou čisté a osvětlené přístřešky, ideálně vybavené kamerami. Potíž je ale se zaváděním elektřiny. Proto je chci svěřit Ostravským komunikacím, které se starají o veřejné osvětlení. Nesmí sice proud přeprodávat, ale mohou vybudovat nová světla ve svěřeném majetku.

Jaké další novinky plánujete?
Už několik týdnů se instaluje první mezikolejový absorbér v centru města v úseku od Frýdlantských mostů ke Karolině. Mezi koleje pokládá firma nasákavý materiál, který bude porostlý rozchodníkem. Podobné opatření k utlumení hluku z provozu tramvají plánujeme také v Ostravě-Jihu. Do konce roku vybudujeme v Místecké ulici u zastávky Moravská dvě protihlukové clony. Také budou porostlé zelení, ale půjdou do výšky zhruba metru.

Lukáš Semerák

  • Vystudovaný právník, podniká. Rodákovi z Havířova je 45 let. Je ženatý, otec dvou synů.
  • V listopadu roku 2015 se lídr a zakladatel hnutí Ostravak z Moravské Ostravy stal neuvolněným radním pro dopravu v Ostravě. „Mým cílem je zatraktivnit městskou hromadnou dopravu a zvýšit počet cestujících,“ řekl po nástupu do funkce.

To ocení hlavně tamní domkaři, ale co větší projekty?
Chtěl bych lidi postupně naučit přesedat z aut a cestovat do centra města tramvají. I proto se snažíme stále zvyšovat komfort cestování MHD a proto se nyní zabývám plány na vytvoření sítě parkovišť typu „park and ride“, kde lidé za zvýhodněných podmínek zaparkují na hlídaných místech a snadno přestoupí na tramvaj. Taková parkoviště by měla v blízké budoucnosti vznikat nejen u současných přestupních terminálů, ale i na dalších příjezdových cestách do města. Například na Rudné ulici nebo v Dolní oblasti Vítkovic.

Myslela jsem spíš novinky typu nové tramvajové trati či bezplatné dopravy dětí do 15 let, o kterých teď lidé hodně diskutují.
O plánech na výstavbu tramvajové trati v Porubě a Pustkovci budeme diskutovat se zastupiteli i občany obou obvodů na podzim, až budou hotové konkrétní návrhy, které teď chystají projektanti. Osobně asi podpořím variantu tratě, která povede přes ulici 17. listopadu. Varianta, která vede po ulici B. Nikodema, mi přijde dost problematická.

A návrh komunistů na cestování školáků zdarma podpoříte?
Zatím jsme o tom s kolegy radními nejednali. Ale až budeme, návrh nepodpořím. A dokud budu ve funkci, nevidím reálně, že by něco takového mohlo projít.

Proč?
Nevidím v tom žádný smysl. Jsem připravený se o tom bavit, pokud mi někdo smysluplně vyargumentuje, co to komu přinese.

Do redakce přišly na to téma protichůdné názory. Část lidí je proti bezplatné dopravě, jiní rodiče včetně mimoostravských říkají, že by jim to pomohlo při cestování dětí do kroužků.
Dnes platí školáci za pětiměsíční síťovku po celé Ostravě 553 korun, to znamená 110 korun měsíčně. To přece není pro rodinný rozpočet žádná zátěž. Pro kuřáky je to přibližně cena jedné krabičky cigaret.

Město by za to muselo platit asi 25 milionů korun ročně. Opravdu nestojí za to věnovat ty peníze školákům?
Ekonomicky to není problém. Když se zastupitelé rozhodnou, může být MHD zdarma pro všechny. Ale já tvrdím, že co je zadarmo, toho si lidé neváží. A jestliže chceme v Ostravě zvyšovat komfort městské dopravy a počty cestujících, nemůžeme z ní dělat „socku“. Proto říkám, že než věnovat 25 milionů na bezplatnou dopravu dětí, raději ty peníze investujme do věcí, které přinesou prospěch všem – především do dalšího zlepšování podmínek pro cestující, ale také zaměstnance.

  • Nejčtenější

Soud schválil dohodu o doživotí pro žháře z Bohumína. Zavinil smrt 11 lidí

Doživotí bez hlavního líčení. V naprosto mimořádném jednání Krajský soud v Ostravě schválil dohodu státního zástupce s...

První prohřešek, druhý, třetí a čtvrtý. Řidič v Opavě udivil i strážníky

Velmi rychle se navršila různá provinění třicetiletému řidiči z Brněnska, který se vypravil do Opavy. Jakmile v centru...

Perla Ostravy ožívá, začíná obnova módního domu Ostravica

Po bývalých městských jatkách, kde už finišuje přestavba na centrum moderního umění, čeká vzkříšení i další památkově...

Pád ze schodů po skoku štěněte. Mikulášek si poranil hlavu a zlomil nohu

Stačilo pár dnů a plány se zcela sesypaly. Nejdřív MMA zápasník Václav Mikulášek těžce kousal, že kvůli pandemické...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Veselý k historické výhře nepomůže. Turci porušili mezinárodní pravidla

Čeští basketbalisté chtějí v pondělí napravit kvalifikační prohru na hřišti Bosny a Hercegoviny a pokusí se doma získat...

Blogera připravil lajdáctvím o nohu, další zranil. Za nehodu dostal podmínku

Premium S podmínkou na pět let odešel od soudu čtyřiačtyřicetiletý Moldavan. V červenci 2019 způsobil na obchvatu Chrudimi...

Přes víkend zemřou všichni z JIP. Sestra vypráví o práci v době covidu

Premium Markéta Svobodová, hlavní sestra z Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem, stojí spolu s dalšími šesti kolegyněmi z...

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

Premium Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

  • Další z rubriky

Vodárny investují příští rok v Moravskoslezském kraji přes miliardu

Rekordní částku mají pro příští rok nachystanou vodárenské společnosti v kraji. Na investice a opravy mají připraveno...

Patnáctiletý šel po kolejích se sluchátky a neslyšel vlak, střet nepřežil

V Karviné srazil vlak patnáctiletého chlapce, který šel po kolejích se sluchátky na uších. Hoch přijíždějící soupravu...

Soud schválil dohodu o doživotí pro žháře z Bohumína. Zavinil smrt 11 lidí

Doživotí bez hlavního líčení. V naprosto mimořádném jednání Krajský soud v Ostravě schválil dohodu státního zástupce s...

Domů z intenzivní péče se zatím nevrátil nikdo, hlásí lékaři z Ostravy

Na závěry je brzy, ale protiepidemická opatření se zřejmě začínají projevovat. Kraj už tak možná překonal vrchol této...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Neočkovaný herec Etzler je na kyslíku s oboustranným zápalem plic

Miroslav Etzler skončil s covidovou atakou a oboustranným zápalem plic v nemocnici. Své příznivce na sociálních sítích...

Světem se kvůli mutaci valí lavina výprodejů. Padají akcie, ropa i bitcoin

Kvůli nové mutaci koronaviru, která byla detekována v Jihoafrické republice, klesly v pátek asijské akcie nejvíce za...

Michal po mně skočil, popsala start intimního života zrzka z experimentu

Z šesti dvojic televizní Svatby na první pohled čeká rozhodnutí už jen tři páry. Jarda s Romanou spolu zůstali, vztah...

Zákeřná rakovina endometria. Jaké jsou varovné příznaky?

O rakovině děložního čípku se hovoří často, už proto, že je jí možné předejít očkováním. Ženské orgány však může...

Žena u porodu dítěte kamarádky zjistila, že ho má s jejím manželem

Osmadvacetiletá Hailey Custerová z Arizony zažila nepříjemný šok, když pomáhala přivést na svět dítě nejlepší...