Z kabiny pendolina toho po srážce s plně naloženým kamionem nezůstalo.

Z kabiny pendolina toho po srážce s plně naloženým kamionem nezůstalo. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Tragédie Studénka: Lidé poslali zraněnému strojvůdci už tři a půl milionu

  • 22
Velkou solidaritu lidí vyvolala červencová tragédie na železničním přejezdu ve Studénce na Novojičínsku. Do sbírky pro těžce zraněného strojvůdce pendolina poslali už zhruba tři a půl milionu korun. Zdravotní stav muže však stále není dobrý.

Jedna dobrá zpráva, další však ne příliš příznivé. Tak vypadá hodnocení dvou měsíců od srážky pendolina s plně naloženým polským kamionem.

Studénka červenec 2015

Nejprve pozitivní. Konto pro zraněného strojvůdce Jana Černého, který přišel o levou nohu, stále bobtná. Už jen desetitisíce korun scházejí pro zdolání hranice 3,5 milionu korun.

„Je to neuvěřitelné. Když jsme sbírku zakládali, čekali jsme tak půl milionu,“ přiznal Černého kolega z pražského depa Jiří Běhounek.

Původně strojvůdci plánovali ukončení sbírky na konci září, teď nejspíše její platnost protáhnou. Opětovně slíbili, že každá koruna bude převedena parťákovi.

Číslo sbírky 4026277399/0800

Jenže jeho zdravotní stav, ačkoliv byl už před měsícem přeložen z ostravské fakultní nemocnice na pražské Vinohrady, není pořád dobrý.

Ani druhá noha není zatím v pořádku

A tím začínají špatné zprávy. Podle Běhounka se totiž ukázalo, že zcela v pořádku není ani druhá noha. „Jsou problémy s její citlivostí. Honza podstupuje další zákroky, ale věříme, že vše dobře skončí,“ řekl Černého kolega a kamarád.

Co se stalo

Polský řidič ve středu 22. července v 7:43 hodin nedbal červeného výstražného světla a s kamionem vjel na železniční přejezd ve Studénce. Když se zavřely závory, jen popojel. Vzápětí od Ostravy přijelo pendolino, strojvůdce stačil jeho rychlost snížit ze 160 na asi 142 kilometrů v hodině.

Po nárazu do návěsu plného plechů zemřeli ve vlaku tři muži, dalších 18 lidí bylo zraněno. Celková škoda činí 158 milionů korun. Pravděpodobného viníka policisté obvinili z obecného ohrožení z nedbalosti a je ve vazbě.

Běhounek zmínil, že si strojvůdce uvědomuje, jak vyjel z pravotočivého oblouku a uviděl na přejezdu kamion. Pak si ještě pamatuje, jak spustil rychlobrzdu. Ale na marný únik z kabiny a na náraz si už nevzpomíná.

Potíže jsou i s vyšetřováním případu. Černá skříňka z přední části pendolina byla poškozená natolik, že se zatím data nepodařilo vyhodnotit. „Italský výrobce však slíbil, že to dokáže,“ dává naději mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Konec vyšetřování? Zatím ne

Záznamník obsahuje důležité informace, například to, co v osudových chvílích dělal strojvedoucí. „Rychlost soupravy klesla ze 160 na 142 kilometrů v hodině, ale potřebujeme další údaje,“ dodal Drápal.

Bez konce proto zatím zůstává i policejní vyšetřování. „Očekáváme závěry znalců, ani výslechy nejsou zcela u konce,“ potvrdila mluvčí policie Moravskoslezského kraje Gabriela Holčáková.

Polský řidič se snažil vyhnout placeným úsekům silnice a zabloudil. Když s kamionem neoprávněně vjel na koleje, zavřely se závory.

Kamion se jen kousek posunul, vzápětí se objevilo pendolino. Tři cestující zemřeli, osmnáct lidí bylo zraněno. Škoda se vyšplhala na 158 milionů korun. Řidiči kamionu, který sedí ve vazbě, hrozí za obecné ohrožení od tří do deseti let vězení.

Záběry z místa neštěstí:

22. července 2015