(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Centrum v Mošnově má rozhýbat logistická společnost DB Schenker

  • 1
DB Schenker, dceřiná společnost Deutsche Bahn, je první firmou, která oznámila vstup do mošnovského víceúčelového centra. S odhadem růstu počtu nákladních letů je ale logistická společnost opatrná.

Letiště Leoše Janáčka v Mošnově se už několik let chlubí přímým železničním napojením.

Zádrhel stamilionové investice ale po celou dobu spočíval ve faktu, že u zdejší koleje nestála jediná nákladová rampa. To by se nyní mělo změnit. V sousedství jihozápadního konce přistávací dráhy by mělo vzniknout víceúčelové centrum, spojující železniční a automobilovou dopravu.

Novinka by měla být přínosem pro budoucí rozvoj letecké nákladní dopravy, která na mošnovském letišti není ve stavu, jaký by si jeho manažeři přáli.

O příchodu investora, společnosti Concens Investmens, která má centrum postavit a dále pronajímat, ve středu hlasovali ostravští zastupitelé.

„Město mělo už za předchozího vedení úmysl v tom prostoru multimodální (víceúčelové) centrum postavit, ale firma, která měla předkupní právo, jej nepostavila,“ vysvětluje ostravský primátor Tomáš Macura.

Jenom přípravy stály desítky milionů korun

„Práva koupila nová firma, zastupitelé hlasováním vzali na vědomí nového investora a prodloužení některých termínů,“ uvedl Macura. První hala centra napojená na železnici by měla v Mošnově stát nejpozději na konci roku 2020.

„Celý projekt je rozdělený do čtyř etap, čtvrtá by měla být dokončena v roce 2023,“ vysvětluje Petr Kalina, generální ředitel společnosti Concens Investmens. „Můžeme začít stavět prakticky okamžitě, čekáme jen na schválení zastupitelů. Přípravy už nás stály desítky milionů korun, první etapa bude v řádu stovek milionů korun, u dokončeného celého areálu se můžeme bavit v řádech nižších miliard korun,“ podotkl Kalina.

Samotná společnost Concens Investmens je pouze developerem, postavené sklady chce pronajímat.

„Teď začínáme stavět sklad o rozloze 57 tisíc metrů čtverečních, kde máme předběžně domluvený nájem poloviny rozlohy, další etapy přijdou na řadu později,“ vysvětlil Petr Kalina.

Nakolik skladový areál pomůže růstu letecké nákladní dopravy na přilehlém letišti, zatím není jisté.

Macura: Vzniká tady unikátní hub nákladní dopravy

„O kolik procent ovlivní centrum leteckou nákladní dopravu na letišti, nevím, ale vzniká tady unikátní hub nákladní dopravy a přichází sem společnost, která se v oboru letecké dopravy pohybuje, která tomu může dát impuls,“ říká Tomáš Macura.

Společností, která by měla do areálu vznikajícího u mošnovského letiště vstoupit, je firma DB Schenker, jedna z největších přepravních společností na světě.

Ředitel DB Schenker ČR Tomáš Holomoucký byl při představování plánů firmy v mošnovském areálu opatrný.

„Uvidíme, jak vše půjde, nemůžeme sdělovat naše strategické plány prostřednictvím sdělovacích prostředků,“ řekl Tomáš Holomoucký. „Příští rok bychom tady chtěli mít první stopu. Přesun ze silnice na železnici je ale otázka několika let. Navíc je největším limitem našeho rozvoje v současnosti pracovní trh, na deset tisíc metrů čtverečních se obecně počítá se čtyřiceti lidmi,“ uvedl Holomoucký.

A ještě střízlivější byl při odhadech přínosu zóny samotnému letišti. „Letadla nám zatím nepodsouvejte. Mluvit nyní o propojení s leteckou přepravou je předčasné, přemístění carga je práce na mnoho let,“ doplnil Holomoucký.