Lanová svodidla pryč. Silnice smrti D48 se za čtyři roky změní

  8:38aktualizováno  8:38
Sedmdesátikilometrová velmi frekventovaná silnice mezi Českým Těšínem a Bělotínem se už svým názvem D48 řadí mezi dálnice. V mnoha úsecích však nemá požadované parametry. To by se nyní mělo začít měnit.

Jednotlivé směry silnice D48 stále dělí lanová svodidla. Snad už ne dlouho. | foto: Jaroslav Ožana, MAFRAMAFRA

Už tento měsíc začne rekonstrukce zhruba osmnácti kilometrů mezi nájezdem od Rybí, obce u Nového Jičína, po Rychaltice, místní část Hukvald na Frýdecko-Místecku. Požadavky na dálnici v tomto úseku splňuje jen část okolo Příbora.

Za čtyři roky stavebníci silnici zejména rozšíří a dosavadní lanová svodidla nahradí obvyklý středový pás.

„Silnice mezi Rybím a Rychalticemi se stane směrově děleným čtyřpruhem a bude odpovídat už hotovým úsekům mezi Frýdkem-Místkem a Českým Těšínem či části u Příbora,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký.

Silnice vznikla na přelomu 70. a 80. let minulého století, a to původně jako v každém směru jednopruhová pro denní přejezd dvaceti tisíc automobilů. S rostoucím počtem vozů byly vytvořeny dva pruhy, jenže nyní trasou projede denně nad třicet tisíc aut, z nichž velkou část tvoří kamiony směřující do a z Polska.

Velké tragédie při vjetí auta do protisměru

Mnoho let silnice platila za jednu z nejvíce nebezpečných v Moravskoslezském kraji. Ne nadarmo dostala označení silnice smrti. Spojení vysokých rychlostí s přejetím do protisměru často vyústilo v řadu tragických nehod.

Například v roce 2000 a 2001 se tam staly nehody, při kterých pokaždé zemřeli čtyři lidé. Po protestech nakonec silničáři v listopadu 2002 natáhli mezi Novým Jičínem a Příborem lanová svodidla.

Tragických nehod značně ubylo, přesto ocelová lana situaci zcela nevyřešila. „Omezení pruhů je tak značné a nevyhovuje klasickému silničnímu uspořádání, navíc lanová svodidla nedovolují provádět běžné opravy ani údržbu tak, jak je to zapotřebí u tohoto typu silnice,“ upozornil mluvčí ŘSD.

Lanová svodidla nepovažuje za ideální ani Dalimil Frič z ostravského Centra bezpečné jízdy Libros.

„Zaplaťpánbůh, že tam lana už nebudou. Zdaleka nebyla ideální, v některých případech až nebezpečná,“ konstatoval.

Kudy povedou objížďky, není zatím jasné

Potřebná rekonstrukce silnice se mnoho let odkládala. Ale teď v červnu konečně začne. A potrvá čtyři roky. Silnice se automobilům nejspíše zavře až příští rok.

„Podrobný harmonogram prací zhotovitel ještě zpracovává. Jeho záměrem je připravit si staveniště zajištěním přeložek inženýrských sítí a dobudováním doprovodné komunikace, aby od příštího roku zahájil samotnou přestavbu D48,“ potvrdil Studecký.

Dodal, že se ŘSD bude snažit tranzitní dopravu svést na D1. Jenže i tak pojedou po D48 tisíce automobilů. Lidé z obcí podél opravované trasy se obávají, aby kolony nejezdily právě okolo jejich domů.

„Ještě budeme mít s ŘSD a zhotovitelem jednání, ale je jasné, že se nás to nějakým způsobem dotkne. Lidé se už na to ptají. Doufáme, že se to vyřeší ke spokojenosti všech,“ poznamenala starostka Libhoště Helena Šimíčková.

Její kolegyně Marie Janečková z Rybí, obce jen přes silnici, problém vnímá podobně. „Rozhodně nějaké dopravní kalamity v obci nechceme. Naopak se těšíme na to, že po zprovoznění opraveného úseku u nás přejezdů aut ubude.“

Stavební ruch je zatím viditelný jen v Rychalticích, kde vozy dosud objížděly pozemek patřící rodině z blízkého domu. Po několika letech soudních sporů byl totiž pozemek uvolněn pro pokračování modernizované silnice.

Červené značky vymezují opravovaný úsek D48.

Červené značky vymezují opravovaný úsek D48.

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store © freytag & berndtSHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

Autor:

Nejčtenější

Kočka těžce pokousala ženu, strážníci zvíře dvě hodiny unavovali

Zranění způsobená kočkou poměrně hodně krvácela.

Velmi agresivní a vytrvalá byla kočka, která v opavském bytě zaútočila na ženu. Ta zvíře před časem našla a vzala si ho...

Požár v ostravském dopravním podniku zničil 12 autobusů, škody jsou 22 milionů

Celkem dvanáct zaparkovaných autobusů poškodil požár v garážích Dopravního...

Celkem dvanáct zaparkovaných autobusů poškodil v sobotu večer požár v garážích Dopravního podniku Ostrava. Při zásahu...

Výzkum ostravského vědce může změnit pohled na dějiny Severní Ameriky

Ostravský vědec Pavel Flegontov odkrývá kombinací poznatků z genetiky,...

Na Harvard míří pětatřicetiletý vědec Ostravské univerzity. Pavel Flegontov svým výzkumem zaujal natolik, že se od září...

Mladý řidič vjel do cesty autobusu, v přepůleném autě zemřel

Střet s autobusem přepůlil auto. Řidič na místě zemřel.

Dvacetiletý řidič osobního auta zemřel na silnici mezi Karvinou a Orlovou poté, co vjel v zatáčce do protisměru a...

Pastviny v Beskydech brázdí pět měsíců v roce Ovečkin s maringotkou

Martin Jurnost vysoko v kopcích kolem rodného Jablunkova pase ovce.

Kamarádi mu říkají Ovečkin. Příjmení jednoho z nejlepších ruských hokejistů zní totiž skoro stejně jako profese...

Další z rubriky

Odersko s Vítkovskem zpřístupní štoly. Břidlice přivábí více turistů

Petr Zahnaš ze spolku Zálužné v Raabově břidlicové štole, která se na jaře...

Odersko a Vítkovsko se stanou tuzemskými centry břidlicové turistiky. K dosavadnímu muzeu a jediné zpřístupněné štole...

V podpoře nadaných žáků jsme pozadu, říká odbornice na jejich rozpoznávání

S vyhledáváním nadaných dětí má Jana Škrabánková už 26letou zkušenost.

Takřka detektivní práci dnes připomíná vyhledávání mladých talentů z oblasti fyziky, matematiky a dalších přírodních...

Vědci zkoumali plyny z odvalů v příhraničí. Dopad na zdraví je malý

Slezská Ostrava s haldou Ema

I pro samotné vědce je to překvapení. Hořící haldy v českém a polském příhraničí škodí ovzduší méně, než předpokládali....

Školní jídelny jsou zaostalé: Děti nedostávají dost jídla a živin, říká studie
Školní jídelny jsou zaostalé: Děti nedostávají dost jídla a živin, říká studie

Státní zdravotní ústav (SZÚ) informoval o tom, že stravování ve školách je zastaralé a skladba jídelníčku neodpovídá současnému způsobu života. Ze studií vyplývá, že ve školních jídelnách děti nedostávají stravu, která by odpovídala doporučení výživových hodnot a liší se i gramáž porcí. Proč tomu tak je?

Najdete na iDNES.cz