Z kopřivnické továrny vyjížděla pestrá škála vozů. | foto: Muzeum nákladních automobilů Tatra

Sláva kopřivnických vagonů sahala od Bangladéše po Argentinu

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit
Orient Express, Canadian Pacific, egyptské, argentinské nebo bangladéšské dráhy, tam všude kdysi jezdily vagony z Kopřivnické vozovky, předchůdce dnešní automobilky Tatra.

Vagonářská výroba zde navázala na původní výrobu kočárů a bryček, největšího vrcholu dosáhla na přelomu 19. a 20. století, kdy železniční doprava hrála prim.

V době po vzniku samostatného Československa pak byla továrna jedním z hlavních dodavatelů státních drah. Vyvrcholením zdejší produkce byly motorové vozy, z nichž Slovenská strela se stala legendou. Výroba vagonů a vlaků skončila v Kopřivnici v roce 1952.

„I když je vagonářská výroba v Kopřivnici dnes téměř zapomenutá, ve své době hrála důležitou roli. Za celou dobu se zde vyrobilo 70 tisíc železničních vozů.“

Ondřej ŠalekMuzeum Fojtství

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu iDNES.cz, Lidovky.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se