Mezi tím však byly stovky hodin restaurátorů a vytrvalá snaha po návratu zašlé zdobnosti a dávné elegance. Starosta Paskova Petr Baďura potvrdil, že poprvé se o možnosti odkoupit kočár, byť ve velmi zchátralém stavu, dozvěděl předloni od Ondřeje Šálka z Muzea Fojtství v Kopřivnici, který se historií výroby předchůdců automobilů dlouhodobě zabývá.
„Zaznamenal inzerát nabízející prodej torza kočáru typu Mylord. Přitom kočár tohoto typu byl podle našich informací vyroben na zakázku pro hraběte Günthera Stolberga z paskovského panství,“ přiblížil místní spojitost paskovský starosta Baďura.
Radní nakonec schválili odkup zbytku kočáru, jenže restaurátorské práce byly na rozpočet téměř čtyřtisícového města příliš drahé. Nakonec pomohla krajská dotace na zachování kulturního dědictví ve výši 329 tisíc korun.
Jeden se věnoval dřevu, druhý kovům
„Ta pokryla devadesát procent nutných renovačních prací, pak už nebylo co řešit,“ potěšilo paskovského starostu.
Do práce se pustili Josef a Radek Čambalovi z Frýdku-Místku. Otec si vzal na starosti stolařské práce, kdežto syn kovové součásti.
„Kočár jsme museli kompletně rozebrat. Železné části bylo potřeba jemně opískovat, vyrovnat, opravit, co bylo potřeba, a následně opatřit několika ochrannými nátěry. Rozpadlé dřevěné části skeletu kočáru a loukoťových kol bylo nutné nahradit novými částmi, jež také potřebovaly několik vrstev ochranných nátěrů,“ popsal Josef Čambal.
O proměně zámku v Paskově |
Na závěr dostal historický exponát nové čalounění a stahovací střechu. Práce začaly loni v květnu a po půl roce bylo hotovo.
Nyní už kočár zdobí vestibul paskovského zámku, nadto exponát je zcela provozuschopný, tedy pojízdný.
Zámek v Paskově vznikl v 17. století přestavbou předchozí tvrze, do současné barokní podoby sídlo přebudoval šlechtický rod Stolbergů.
Ve druhé polovině minulého století zámek sloužil jako léčebna onkologických pacientů, která se později přestěhovala. V roce 2013 objekt koupilo město a zřídilo v něm regionální muzeum.