(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Archiv Sanatorií Klimkovice

Klimkovice bojují proti hluku. Chtějí zabránit rozrůstání logistické zóny

  • 4
Válku s hlukem a kamiony musíme vyhrát, byť některé bitvy jsme zatím prohráli. Tak lze zhodnotit počínání zastupitelů Klimkovic, kteří ve středu na bouřlivém jednání schválili podání kasační stížnosti proti rozhodnutí soudu, který zamítl žalobu proti ostravskému územnímu plánu.

Současně se však nepustili do boje proti současnému plánu na dostavbu prodloužené Rudné. Za to však od Ostravy žádají pomoc při řešení složité dopravní situace v lázeňském městečku.

Soud v září smetl ze stolu klimkovickou žalobu proti územnímu plánu Ostravy, který umožňuje rozšíření logistické zóny v ostravském obvodu Poruba směrem ke Klimkovicím. „Podle našeho názoru jsou důvody, na kterých krajský soud staví své rozhodnutí, nejasné,“ vysvětlil starosta Klimkovic Zdeněk Husťák (ČSSD), proč město podává kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu.

Starosta zároveň upozornil, že zastupitelé také pověřili radní, aby využili všech zákonných možností, jak rozrůstání logistického parku zabránit.

Klimkovicím se například nelíbí, že zástavba by zničila ornou půdu a zhorší hospodaření se srážkovou vodou.

Dostavbu prodloužené Rudné brzdit nebudou

Za jistotu mají i navýšení počtu průjezdů kamionů, a to až o pět set těžkotonážních vozidel denně. Poukazují rovněž na to, že stále rozlehlejší logistické centrum může ohrozit klimkovické lázně.

Primátor Ostravy Tomáš Macura (ANO) nechtěl rozhodnutí Klimkovic nijak komentovat. „Je to jejich právo, více se k tomu nebudu vyjadřovat,“ jen konstatoval.

Pouze jeden hlas rozhodoval o nevyužití možnosti podat připomínky k EIA (posudku o vlivu na životní prostředí – pozn. red.) před dostavbou prodloužené Rudné, ze které by mohly kamiony sjíždět na Klimkovice. „Zastupitelé se přiklonili k názoru, že nechceme brzdit dostavbu tohoto 400 metrů dlouhého úseku a komplikovat tak život tisícům obyvatel Poruby,“ vysvětlil starosta Husťák.

Prodloužená Rudná má už nyní velké zpoždění, a to kvůli opakování procesu EIA a blokování stavby některými lidmi. Desítky tisíc vozidel proto při jízdě z Ostravy do Opavy musí projíždět přetíženou ostravskou ulicí 17. listopadu.

Chtějí protihlukovou stěnu

Za svou vstřícnost však Klimkovice od Ostravy a krajského úřadu očekávají pomoc. Hlavně žádají zákaz právě budoucího sjezdu kamionů z prodloužené Rudné na Klimkovice. „Dále požadujeme stavbu protihlukových zdí, vybudování odbočovacích pruhů a přechodu pro chodce u zastávky v nejpostiženější klimkovické městské části Václavovice,“ vyjmenoval starosta.

Podle Milana Nováka z krajské Správy silnic se nyní uskuteční jen část z požadavků. „Přechod pro chodce zhotovíme ve spolupráci s Klimkovicemi. S protihlukovou stěnou nepočítáme, protože podle odborného měření nebyla překročena úroveň přípustné hlukové zátěže na okolní zástavbu.“

Ostravský primátor Macura sdělil, že pokud studie prokáže proveditelnost klimkovických požadavků, svolá Ostrava jednání s krajem a Ředitelstvím silnic a dálnic. „Ostrava není investorem prodloužené Rudné,“ dodal primátor.