Budou po Česku plout nákladní lodě jako například na průplavu Rýn - Mohan -...

Budou po Česku plout nákladní lodě jako například na průplavu Rýn - Mohan - Dunaj (na snímku)? Zatím se zdá, že spíše ne. | foto: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Po Odře lodě do Polska hned tak nevyplují, vznikne jen suchý poldr

  • 0
Poláci u Ratiboře postaví jen suchý poldr. Pro hladký průjezd lodí po Odře k Bohumínu by však byla lepší přehrada. Na tu si ale loďaři věřící v kanál Dunaj–Odra–Labe budou muset počkat.

Výběrové řízení skončilo, na konci listopadu se budou podepisovat smlouvy se zhotoviteli. Poláci postaví na Odře, nedaleko Ratiboře, suchý poldr, který má chránit město i další obce po proudu před povodněmi. Definitivně tak padá varianta, v níž doufali příznivci kanálu Dunaj–Odra–Labe, že zde Poláci postaví přehradu či vodní stupeň, který by umožnil plavbu dále k českým hranicím.

Bez tohoto vodního stupně bude na příhraničním úseku vždy hrozit nedostatečná hloubka, což vždy ovlivňuje možnosti a ekonomiku přepravy.

Změnu může přinést až plánovaná modernizace chystané stavby.

Na případnou „mokrou“ variantu, která by plavbu až k hranici umožnila, si ale loďaři budou muset počkat. Polské úřady sice o jejím vzniku uvažují, zatím má ale přednost suchý poldr.

Stavba suchého poldru vyjde na téměř 5,5 miliardy korun

„Na jeho stavbu čerpáme i peníze z Evropské unie a jednou z podmínek takového čerpání je povinná udržitelnost projektu po dobu pěti let,“ vysvětluje Linda Hofman, mluvčí Regionálního úřadu vodního hospodářství v Gliwicích.

„Změna ze suchého poldru na retenční nádrž by znamenala velkou změnu projektu, která by mohla čerpání peněz ohrozit. Proto se s jeho změnou v současnosti nedá počítat a poldr musí fungovat ještě minimálně pět let po dostavění.“

Stavba hráze suchého poldru u Ratiboře je rozvržena na dva roky a vyjde na více než 903 milionů zlotých, téměř 5,5 miliardy korun.

Podle Marcina Wojnarowskiego z polského deníku Nowiny.pl by práce na splavnění řeky Odry, včetně zvažované následné modernizace poldru u Ratiboře, mohly do roku 2030 přijít polskou vládu na 30 miliard zlotých.

Tomáš Kolařík, ředitel společnosti Plavba a vodní cesty, si myslí, že plavba k českým hranicím bude možná i v případě dostavby suchého poldru.

Ke splavnění Odry vyzývá i Oderská deklarace

„V poldru bude několik jezů, které zlepší průjezdnost řeky, takže by tudy mohly plout lodě, ale šlo by o provizorium,“ vysvětluje Kolařík.

„Pro plavbu samotnou je stavba poldru v každém případě zásadní. Mezi poldrem a státní hranicí ještě možná bude potřebné postavit plavební komoru, ale o této věci bude muset rozhodnout studie proveditelnosti, která by měla být hotová na začátku příštího roku,“ uvádí.

Splavnění řeky Odry až k Bohumínu je nezbytnou podmínkou pro další možné plánování kanálu Dunaj–Odra–Labe.

Ten dlouhodobě prosazují členové takzvaného Oderského fóra. Současná podoba jejich plánů je splavnění Odry k Bohumínu, pokud to bude možné, tak až k mošnovskému letišti, kde by měl vzniknout přístav. Ke splavnění Odry vyzývá i Oderská deklarace.

„Ta byla podepsána 16. listopadu ve Wroclawi,“ vysvětluje Tomáš Kolařík. „Měla by iniciovat mezinárodní spolupráci mezi Polskem, Německem a ČR na zlepšení splavnosti a pokračování splavnění řeky Odry na české území,“ přibližuje.